De nieuwe Passat zal in detail worden voorgesteld in februari 2005, net voor de commerciële lancering in maart. Om het verlangen alvast te laten groeien, heeft VW de eerst foto’s en informatie vrijgegeven omtrent de toekomstige berline. We herkennen de nieuwe VW-look aan de verchroomde grille, terwijl de achterkant zich onderscheidt door het gebruik van LED-verlichting. Wat alleszins opvalt zijn de toegenomen afmetingen. De Passat 2005 meet 4,77 m in de lengte (of een toename met 62 mm), 1,85 m in de breedte (+74 mm) en 1,47 m in de hoogte (+10 mm). De wielbasis is eveneens toegenomen met 6 cm (2,71 m tegenover 2,65 m voor de huidige versie). VW kondigt ook aan dat het laadvolume is toegenomen met 90 liter, tot 565 liter. De torsiestijfheid van het koetswerk blijkt ook te profiteren van deze toegenomen afmetingen. Niets dan nieuwigheden in de motorisaties Zes van de zeven motorisaties zijn volledig nieuw en met directe injectie. Naast het blok van 102 pk (75kW) zijn alle motorisaties onuitgegeven in de Passat. Het gamma bevat 3 versies van de 4 cylinder FSI met directe injectie van 115 pk (85 kW), 150 pk (110 kW) en 200 pk (147 kW). Aan de top van het gamma vinden we de V6 3.2 liter FSI van 250 pk (184 kW). Deze versie zal weliswaar wat op zich laten wachten en pas verschijnen in het laatste trimester van 2005. Bij de diesel-versies vinden we drie TDI’s waarvan het vermogen varieert van 105 pk (77 kW) over 140 pk (103 kW) tot 170 pk (125 kW). De krachtigste versie heeft recht op een directe injectie met hoge druk van Piezzo. De DSG is dan weer beschikbaar op de twee krachtigste TDI’s. We noteren ook de progressieve toelevering van de nieuwe generatie partiekelfilters, en nadien ook de 4Motion-versies. Het interieur Het interieur van de Passat volgt de logische evolutie van het merk. De catalogus vermeldt 4 interieurtonen en inlegelementen in aluminium of hout. De belangrijkste innovaties zijn te situeren op vlak van comfort. De handrem is standaard electronisch, en er is ook een keyless-systeem beschikbaar (de sleutel op zak hebben volstaat om de wagen te openen/sluiten of te starten). De snelheidsregelaar kan worden aangevuld met radar ‘Automatic Distance Control’ die de snelheid aanpast op basis van het voorgaand verkeer. Bluetooth-technologie voor de telefoon is een nieuwe optie, zoals ook het Dynaudio Sound System en een airconditionnning afkomstig uit de Phaeton. Een leuk idee voor de professionele gebruikers is de mogelijkheid om de Portable PC te herladen dankzij een stroomcontact van 230 V. Adaptieve bixenon verlichting maakt eveneens deel uit van de uitrusting.