Testen

Test: Hyundai Ioniq 5 N, revolutionaire elektrische SUV!

De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 27 maart 2024
  • Hyundai
4,5
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Heel veel fun!
  • Tal van leuke persoonlijkheden
  • Uitstekende prijs/prestatie/plezierverhouding
  • Een EV die net zo leuk is als een brandstofwagen
  • Stevige ophanging
  • Geen opbergruimte meer onder de kofferbodem en motorkap

De Hyundai Ioniq 5 werd in 2021 gelanceerd, kreeg onlangs nog een facelift en is een elektrische SUV die vooral bedoeld is voor gezinsgebruik. Maar het Zuid-Koreaanse model valt ook op met zijn look die doet denken aan een blokvormige Italiaanse hatchback die schitterde in de rallysport eind de jaren ’80 en begin de jaren ’90. Wat gebeurt er dan als de sportieve N-divisie van de constructeur besluit om het model onder hoogspanning te brengen? Kan de Ioniq 5 N daarmee even legendarisch worden als die Italiaan met de Griekse naam? Het zou best kunnen...

Flinke anabolenkuur voor de Hyundai Ioniq 5 N

Het is meteen duidelijk dat de experts van de N-divisie geen half werk hebben geleverd om de Ioniq 5 tot een echte sportwagen te transformeren. Ze hebben zowat de volledige voorzijde aangepast, net als de zijschorten en een groot deel van de kont, met tal van diffusors en vleugels. Daarmee ziet de Ioniq 5 N er niet enkel een stuk agressiever uit, met zijn lengte van 4,72 m, zijn breedte van 1,94 m en zijn hoogte van 1,59 m is hij ook 2 cm lager, 8 cm langer en 5 cm breder dan een klassieke Ioniq 5!



Aan boord zijn de aanpassingen minder ingrijpend, maar toch nog duidelijk aanwezig. De sportieve EV krijgt onder meer kuipzetels met verlichte logo’s die je zowel uitstekend vasthouden als erg goed zitten. De Ioniq 5 N krijgt ook een specifiek stuurwiel met een dikke rand, dat precies goed in de hand ligt, en tal van knoppen – maar daar komen we later op terug. Tenslotte krijgt de sportieve elektrische crossover ook een specifieke middenconsole, met onder meer een handige inductielader voor smartphones.



Zowel meer als minder praktisch

De rest is vrijwel identiek aan de andere versies van de elektrische SUV, met een sobere presentatie vervaardigd uit een knappe mix van harde en zachte plastics, een hoogwaardig afwerkingsniveau en een dubbel digitaal schermpaneel van 12,3 inch. Dat laatste krijgt wel de nieuwste versie van het infotainmentsysteem van het merk. Het reageert sneller en is ook gemakkelijker in gebruik dan vroeger, maar jammer dat sommige knopjes nog steeds te klein zijn, zoals die om terug naar het startscherm te keren. Android Auto en Apple CarPlay zijn altijd aanwezig, ook draadloos. Hyundai heeft gelukkig wel gekozen om de klimaatcontrole apart te houden via fysieke knoppen.

Wat er verder niet verandert in de Ioniq 5 N, is zijn wielbasis van 3 m en zijn verschuifbare achterbank. De zitruimte op de achterbank is dus nog steeds uitstekend! Zijn koffervolume bedraagt nog steeds 527 tot 1.600 liter. Maar het slechte nieuws is dat de extra opbergruimte onder de dubbele bodem achteraan en onder de motorkap verdwenen zijn, om plaats te maken voor de luidsprekers die het interieur van ‘motorgeluid’ voorzien. De elektrische SUV kan namelijk de viercilinder uit de andere N-modellen nabootsen, maar ook twee meer futuristische klanken verspreiden.



Tot 478 kW (650 pk) en 448 km autonomie

Het meeste werk aan de Hyundai Ioniq 5 N is natuurlijk onderhuids gebeurd. Naast een stijver chassis dankzij 42 extra laspunten en 2,1 m aan extra kleefmateriaal, is er nu ook een extra elektromotor van 175 kW (238 pk) en 370 Nm op de vooras. Achteraan is de motor dan weer opgedreven tot 303 kW (412 pk) en 400 Nm koppel. In totaal ontwikkelt de Zuid-Koreaanse elektrische SUV 448 kW (610 pk) en 740 Nm, of zelfs 478 kW (650 pk) en 770 Nm als je de N Grin Boost-knop indrukt!

Dankzij dit overaanbod aan vermogen kan de Ioniq 5 N in amper 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 260 km/u. Een echte raket, aangedreven door een batterij van 84 kWh waarmee de elektrische SUV een actieradius van 448 km haalt. En natuurlijk staat de Ioniq 5 N nog steeds op een architectuur van 800 V, waarmee hij tot 350 kW kan snelladen om van 10 tot 80% op te laden in slechts 18 minuten. Dat betekent minder tijd aan de laadpaal en meer tijd onderweg of op het circuit, waar hij zijn spannende karakter pas echt kan uitdrukken.

Minstens zo leuk als een brandstofauto

De N-divisie heeft werkelijk alles op alles gezet qua technologie en heeft de Ioniq 5 uitgerust met tal van specifieke functies en rijmodi: N Battery Preconditioning, N Race, N Pedal, N Brake Regen, N Drift Optimizer, N Torque Distribution, N Launch Control, N Grin Boost, N Active Sound +, N e-shift en tenslotte nog N Road Sense. Met al deze N-Dingen zou je kunnen denken dat de ingenieurs te veel hebben gedaan, maar niets is minder waar! Alles werkt perfect en vrijwel geen van deze functies wordt echt karikaturaal, zelfs niet het valse motorgeluid of de gesimuleerde schakelmomenten. Integendeel! Beide functies dragen erg bij aan de charme en aan het gemak waarmee je de Ioniq 5 N bestuurt. Ze geven je een beter snelheidsgevoel en maken je meer betrokken bij de rijervaring.

We zijn niet alleen overdonderd door de technologie, het gebeurt niet vaak dat we zo overladen worden, maar we hebben ons ook nog maar weinig zo geamuseerd op het circuit, zelfs niet achter het stuur van een benzinewagen... De Ioniq 5 N kan gewoonweg wedijveren met de Audi RS 4, RS 6 of zelfs de BMW M3 Touring! Een indicatie van hoe indrukwekkend Hyundai zijn Ioniq 5 N heeft gemaakt.

Tenslotte lijkt het enige echte gebrek van de sportieve Ioniq 5 zijn N Drift Optimizer te zijn, de enige functie die niet natuurlijk aanvoelt. Maar geen paniek, want met een andere modus (N Torque Distribution) kan je een groot deel van zijn vermogen naar de achteras sturen en je zo achter het stuur wanen van een echte achterwielaandrijver die heerlijk schuin de bocht uitkomt, en dat met een verbazingwekkend gemak.



Hebben we trouwens al vermeld dat de Ioniq 5 N 2,2 ton weegt? Veel maakt het niet uit, want hij weet zijn gewicht erg goed te beheersen, al wordt het ook niet volledig gemaskeerd. Het enige moment wanneer je deze massa echt voelt, is tijdens (zeer) snelle richtingswissels, waar je enige traagheid kan merken. Maar zijn remmen, met remschijven van 400 mm en remklauwen met 4 zuigers vooraan en schijven van 360 mm achteraan, blijven hard bijten, ook wanneer de ronden op het circuit zich opstapelen.

Tal van persoonlijkheden, allemaal even aangenaam

Eenmaal op de snelweg of in de stad volstaan een paar drukken op de knoppen op het stuur om de rijmodi weer in te stellen op straatgebruik, met een meer klassieke regeneratieve remwerking en geen gesimuleerde schakelmomenten meer. Dan wordt het Zuid-Koreaanse elektrische monster weer een mak lammetje waarmee je zacht kan rijden met enkel je rechtervoet. En hoewel de ophanging van de Ioniq 5 N aan de stevige kant is, zijn de veiligheidssystemen wel massaal aanwezig en zeer gemakkelijk te gebruiken. Je kan de elektrische SUV zelfs zelfstandig van rijstrook laten wisselen op de snelweg met een ruk aan de richtingaanwijzers. Een auto met niet een of twee, maar meteen tientallen gezichten, al zijn die van de Ioniq 5 N allemaal even aangenaam om te leren kennen.



Hyundai Ioniq 5 N prijs

Met al deze kwaliteiten en al dit vermogen, en met rivalen als de Audi RS4, RS6 of de BMW M3 Touring, zou je een gepeperde rekening kunnen verwachten... Maar dat valt best mee! De Hyundai Ioniq 5 N is namelijk verkrijgbaar in België vanaf 77.999 euro. Dat is niet goedkoop, maar ook zeker niet duur voor een dergelijk prestatieniveau. De enige opties die je nog kan bijbestellen, zijn het glazen panoramadak van 1.000 euro en de verschillende koetswerkkleuren, met een kostprijs van 750 tot 1.200 euro. Dat is alles!



Ons verdict

De Hyundai Ioniq 5 N is niet enkel de leukste EV op de markt, maar ook een van de leukste en meest overtuigende auto’s die we ooit hebben getest. En dat over alle motorisaties heen! Fun waarvoor je bovendien een pak minder geld betaalt dan bij het gros van zijn concurrenten...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Hyundai Ioniq 5? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Hyundai Ioniq 5-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km