Testen

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 06 oktober 2022
  • Audi
  • 6.051 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Ongekend polyvalent
  • Fenomenale efficiëntie
  • Meer uitgesproken karakter
  • Stevige ophanging
  • Prijs met 6 cijfers… 
  • Minder vermogen dan de concurrentie

De concurrentie tussen Duitse sportwagens is bikkelhard! Mercedes heeft zijn nieuwe C63 AMG onthuld en BMW geeft zijn M3 voor het eerst een break-koetswerk! Als antwoord hierop heeft Audi een 'Competiton' pack ontwikkeld voor zijn RS 4 Avant en RS 5. Dat doet het ontwerp, de uitrusting en het chassis licht evolueren, maar verrassend genoeg niet de motor....

‘Never change a winning team’... of toch?

Onder de motorkap levert de 2,9-liter twin-turbo V6 nog steeds 450 pk en een koppel van 600 Nm. Dat is minder dan zijn legendarische rivalen, maar zoals we al zagen in de confrontatie van het model met de nieuwste generatie M3 en zijn 510 pk, zijn het niet altijd de pk's die de doorslag geven! Dat blijkt uit de 0 naar 100-tijd van de RS 4 en RS 5 wanneer ze uitgerust zijn met het sportieve pack, respectievelijk 3,9 en 3,8 seconden. Het pack doet ook hun topsnelheid stijgen van 250 naar 290 km/u!



Enkele details die het verschil maken

Maar denk niet dat Audi op zijn lauweren rust. De V6 is immers één van de weinige elementen die niet is aangepakt. Aan de buitenkant onderscheiden een paar designelementen deze Competition-versies van de 'standaarduitvoeringen': de grille, het logo, het monogram en de specifieke velgen zijn standaard in het zwart uitgevoerd, terwijl een aantal onderdelen optioneel zelfs met carbon zijn bekleed! In het interieur is de grootste nieuwigheid de optionele kuipzetels. Door hun manuele verstelling kan je als bestuurder nog lager zitten om de koetswerkbewegingen beter te voelen, terwijl je extreem goed ondersteund wordt. En ook... wat een look! 



Luider!

Dit Competition-pack zorgt ook voor een volledig herwerkte sound. Audi heeft een deel van de geluidsisolatie tussen het motorcompartiment en de cabine verwijderd. Dat zorgt voor een gewichtsbesparing van 8 kilo, maar het geluid van de V6 bereikt vooral ook makkelijker de oren van de passagiers! Het RS Plus-sportuitlaatsysteem met zwarte eindpijpen maakt het plaatje compleet en laat de 450 pk klinken als nooit tevoren, zonder je trommelvliezen te perforeren.



Dynamiek te over

Het merk met de vier ringen heeft ook gewerkt aan het differentieel van het Quattro-systeem. Wanneer je de sportievere rijmodi activeert, gaat er meer vermogen naar de achteras. De Competition-versies hebben ook stijvere stabilisatorstangen. Maar het hoogtepunt is de nieuwe instelbare demper-verencombinatie. Die is steviger, en verlaagt de koetswerkhoogte standaard al met 10 mm, maar mits wat sleutelwerk is het mogelijk om nog eens 10 mm lager te gaan! Ze zijn ook 3-weg verstelbaar, zodat de bestuurder echt de afstelling kan vinden die hem of haar past, voor maximaal plezier zowel op de weg als op het circuit. Voor wie niet met de nieuwe vering wil spelen, levert Audi een reeks 'optimale' instellingen voor op het circuit en de openbare weg.



Fun aan het stuur!

Op papier ziet het er allemaal heel mooi uit, maar wat geeft dat in de praktijk achter het stuur? De RS-modellen zijn onmiskenbaar geëvolueerd, maar hun persoonlijkheid is niet veranderd. De reactie op de stuurinput is nog steeds bliksemsnel, terwijl de efficiëntie van de V6 in combinatie met het Quattro-systeem gewoonweg geweldig is! Maar waar de klassieke versies van twee modellen soms chirurgisch lijken en meer indruk maken door hun efficiëntie dan door hun vermogen om de bestuurder een grijns op het gezicht te toveren, gebeurde dat aan het stuur van deze Competition-versies meermaals. Het meer aanwezige geluid van de V6 en de nieuwe afstelling van het differentieel maken een groot verschil. De verstelbaarheid van de nieuwe ophanging maakt het mogelijk het juiste compromis te vinden tussen dynamiek en comfort op de weg, terwijl ze op het circuit indruk maken! Een klein detail dat enigszins van belang is: in de manuele schakelmodus schakelt de versnellingsbak niet meer automatisch op! De chauffeur is de enige die de leiding heeft. De RS 4 en RS 5 zijn in combinatie met het Competition Plus-pakket dan ook karaktervoller en leuker dan ooit!



Een factuur met zes cijfers

Al deze verbeteringen hebben helaas hun prijs. In België begint die voor de RS 4 Avant bij € 90.480, terwijl de RS 5 Coupé en Sportback minstens € 93.790 kosten. De nieuwe Competition en Competition Plus pakketten zijn ook niet goedkoop! Reken op respectievelijk € 8.550 en € 12.600 bovenop de toch al hoge prijzen van de Duitse bolides! De auto's waarmee we reden  trekken zich dan ook niets aan van de symbolische grens van € 100.000....



Ons verdict

De huidige generatie van de Audi RS 4 en RS 5 was nog nooit zo karaktervol als nu, met de Competition en Competition Plus-packs. Beide modellen zijn dankzij hun Quattro-systeem en ruime koffer (vooral in het geval van de RS 4) nog steeds even praktisch in het dagdagelijks gebruik, maar waren nog nooit zo leuk om mee te rijden als nu! Zal dat volstaan om het hoofd te bieden aan de andere Duitse concurrenten die nog nooit met meer waren en krachtiger zijn dan ooit? Moeilijk om daarover uitsluitsel te geven zonder ze naast mekaar te vergelijken… Maar één ding is zeker, voor Audi, BMW en Mercedes blijft de oorlog rond sportiviteit meer dan ooit woeden!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km