Hyundai Ioniq 5 N gaat het circuit op!

Zoals beloofd, heeft de Ioniq 5 N zijn debuut gemaakt op het Goodwood Festival of Speed. En hij heeft sportiviteit op overschot...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 14 juli 2023
  • Lancering

Na enkele maanden vol teasers, krijgen we eindelijk de sportieve N-versie van de Ioniq 5 in vol ornaat te zien. En het is ongetwijfeld een opvallende verschijning! Het is niet zomaar een krachtigere versie van de Koreaanse EV geworden op 21 inch-velgen. Een groot deel van de voorkant, de zijschorten en quasi de volledige achterzijde zijn specifiek aan deze N-versie. Hij is ook 8 cm langer door zijn imposante achterdiffusor, en ook nog eens 5 cm breder.



Lager, stijver en scherper

Hyundai heeft niet enkel de look en de motorisatie op scherp gezet, ook het chassis is grondig aangepakt. Dat is verstevigd dankzij 42 extra laspunten en 2,1 m aan extra lijm. Ook de ophanging is volledig nieuw. Die verlaagt het koetswerk met een indrukwekkende 50 mm. En als kers op de taart heeft Hyundai 400 mm grote remschijven met 4 zuigers gemonteerd aan de voorzijde, met 360 mm grote schijven achteraan.

Tot 478 kW (650 pk) 

Onder zijn extreme carrosserie schuilen er ook twee veel krachtigere motoren. De unit vooraan ontwikkelt tot 175 kW (238 pk), terwijl de achterste elektromotor tot 303 kW (412 pk) haalt, voor een totaal van 478 kW (650 pk)! Een vermogen waarmee de Ioniq 5 N in amper 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u sprint, voor een topsnelheid van 260 km/u. De nodige stroom voor dit sportieve potentieel wordt voorzien door een nieuwe batterij van 84 kWh. Zijn autonomie kennen we nog niet, maar we weten wel dat deze batterij kan snelladen van 10 tot 80% in slechts 18 minuten dankzij een maximaal laadvermogen van 360 kW. Je moet dus maar een klein beetje wachten tussen circuitsessies door. Een plek waar de fun gegarandeerd zou moeten worden!



N-zovoort

De letter N is overal te vinden in deze Ioniq 5! Hyundai heeft zijn eerste elektrische sportieveling namelijk uitgerust met een N Battery Preconditioning-functie, N Race, N Pedal, N Brake Regen, N Drift Optimizer, N Torque Distribution, N Launch Control, N Grin Boost, N Active Sound+, N e-shirt, en tenslotte N Road Sense. Genoeg N-etjes, dus. Met andere woorden heeft het merk zijn best gedaan om zoveel mogelijk N-fun in de Ioniq 5 te krijgen. We kijken alvast uit naar een mogelijkheid om dat allemaal in de praktijk te ontdekken!




Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km