Testen

Yamaha Tmax : langdurige test (4) : 300 dagen mobiliteit !

Al meer dan driehonderd dagen hebben we het over mobiliteit, en in de officiële toespraken over dit probleem blijken alleen het openbaar vervoer en de fiets een oplossing te kunnen brengen. Voor sommigen zal dat wel ook zo zijn, maar dit is zeker niet voor iedereen het geval. Kijk maar naar de mensen die zich op een dag naar verschillende afspraken moeten begeven, of die niet in de buurt van een bus of treinhalte wonen, of voor wie simpelweg zijn onafhankelijkheid wil bewaren.
  • Wouters Bruno
  • 03 februari 2010
  • None
Voor- en nadelen
  • Briljant op de weg en in het stadsverkeer
  • Enkele ergerende details in de afwerking

Anderzijds is de druk op de autogebruiker en de moeilijkheden om nog een parkeerplaats zo groot geworden dat wij voor u, in reële omstandigheden, de tweewieler als oplossing hebben getest voor het mobiliteitsprobleem. We zien op de huidige markt ook duidelijk dat zowat iedereen bezig is met die mobiliteit. De tweewielers werd te lang aanzien als een hobby, maar evolueert nu snel naar een praktische oplossing. De verkoop van de "motoren" heeft blijkbaar zijn beste jaren achter de rug, maar dat is de verkoop van minder zware modellen, die toegankelijk zijn met een rijbewijs van het type B, alleen maar ten goede gekomen.

300

Onze driehonderd dagen aan het stuur van de Yamaha Tmax hebben wel degelijk kunnen bevestigen dat dit een oplossing is voor onze mobiliteit. Net zoals de trein-tram-bus-fiets geen oplossing kan bieden voor iedereen is ook de gemotoriseerde tweewieler geen universele oplossing, maar hij verdient meer dan het statuut dat hij vandaag in de officiële mededelingen krijgt. Er zijn inderdaad meer en meer mensen die in de stad leven of werken die hun wagen zouden kunnen inruilen voor een scooter. En diegene die die stap al gezet hebben blijken daar geen spijt van te hebben. Maar laten we even terugkomen op onze Tmax die, na driehonderd dagen, 12.000 kilometer op de teller heeft staan, en dat zonder het minste probleem. Het verbruik bleef stabiel op 5,1 l/100 km. Overal hebben we de snelheidsbeperkingen gerespecteerd en hingen nooit de "gek" uit in het stadsverkeer. Onze rit als pendelaar bevatte een lang stuk autosnelweg, en dus zou het verbruik wel wat zijn opgelopen mochten we die 12.000 km enkel afgelegd hebben in het stadsverkeer. Maar in dat geval had een 125 of een 250 cc ook voldoende geweest.

De juiste vragen durven stellen

In vergelijking met andere scooters is het verbruik van de Tmax heel redelijk, maar voortgaand op de cijfers die we nu in de autowereld voorgeschoteld krijgen, word het tijd dat de constructeurs van scooters hun achterstand op dat gebied beginnen in te halen. Bij de wagens daalde het verbruik spectaculair, en de prestaties gingen er ook al op een even spectaculaire manier vooruit. De prestaties van onze tweewielers zijn niet echt het probleem, maar het verbruik wel. Het gebruik van de scooter is duidelijk van de "fun" naar het "commuten" verschoven, maar de constructeurs blijken daar niet echt rekening mee te houden. Hoe kunnen we op zo'n manier een scooter, hoe doeltreffend ook, die evenveel verbruikt als een auto, die op een comfortabele manier vier personen kan vervoeren, aanvaarden?

De winter

Welk verhaal hebben we, buiten de scooter zelf, tegen de vele onpraktische aspecten van de meeste tweewielers, of tegen de moeilijkheid om een klein pakje te vervoeren? Hoe de prijs van een band die tussen de vijf en vijftienduizend kilometer vervangen moet worden? Zonder van hun doeltreffendheid bij nat en koud weer te spreken. Op dat vlak hebben we de kans gehad om de Metzeler Feelfree Wintec banden uit testen, en vanaf de eerste meters werd het duidelijk dat dit soort band deel zou moeten uitmaken van de standaard uitrusting van elke scooter. Hun doeltreffendheid in alle weersomstandigheden was gewoon verbluffend.

Wegervaring

Tijdens onze langdurige test van de Tmax hebben we ook tal van uitrustingen en toebehoren in situ kunnen uittesten, zoals de Metzeler banden. Zo hebben we ook een Malossi MHR toerenregelaar op onze Tmax geïnstalleerd. Met deze toerenregelaar ging onze Tmax vlotter en in de toeren, maar bleef het verbruik wel stabiel. We hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de standaard luchtfilter te vervangen door een model van BMC. Een luchtfilter dat, in tegenstelling tot de standaard filter, gewoon gekuist kan worden. Om het geheel compleet te maken hebben we onze Tmax ook voorzien van een volledige Akrapovic uitlaat. Een eenvoudig te monteren uitlaat en bijzonder mooi afgewerkt in roestvrij staal, carbon en titanium. Het "Akra" gamma van Akrapovic geeft aan de Tmax een sportiever karakter. Hoeveel pk we met deze aanpassingen hebben gewonnen is moeilijk te zeggen, maar de impact bleek minder groot te zijn dan na het toevoegen van de toerenregelaar. Wat het motorgeluid betreft moeten we duidelijk zijn, als u de gashendel op een redelijke manier opendraait is er geen enkel probleem, maar met het gas volledig open maakt hij in een tunnel meer lawaai dan eender welke claxon !

Het onvermijdelijke

We reden ook al duizenden kilometers met een Öhlins schokdemper achteraan, maar de meerprijs tegenover de standaard schokdemper, en bij een dagelijks gebruik, is hier niet echt verantwoord. De Tmax beschikt standaard al over een hele reeks kwalitatieve troeven, en zal enkel op basis van specifieke eisen, of gewoon uit puur plezier, het aanschaffen van de een of andere uitrusting of toebehoren verantwoorden. In ons geval, en volgend op ons gebruik, het hele jaar door en voor de langere afstanden, is onze keuze op de volgende bijkomende uitrustingen uitgekomen : een deflector voor de handen en de benen, verwarmde handvaten, een bagagerek en een topcase, een voor een noodzakelijke onderdelen om voluit, en het hele jaar door, van deze Yamaha te kunnen genieten. We voegen daar graag ook nog het sportieve windscherm bij, dat enkele onaangename luchtstromen ter hoogte van de helm de das heeft omgedaan, maar dat hangt ook af van het gestalte van de bestuurder. De toerenregelaar blijft een aanvaardbare aanpassing van de Tmax, vooral voor wie hem in het stadsverkeer nog vinniger wil maken. Het overige is een kwestie van smaak, centen of nog meer specifiekere eisen.

Zenuwslopend

De Yamaha Tmax is in elk geval een aangename partner voor het dagelijks gebruik. Het is een geslaagde combinatie van de praktische troeven van een scooter, een voorbeeldige dynamiek, belonend en plezierig, en opmerkelijke prestaties, zonder hierin te overdrijven. Een uitstekend compromis, dat al tien jaar meedraait, en daar brengen enkele zenuwslopende mankementen zoals het krasgevoelige plastic, opbergvakken die niet gesloten kunnen worden en enkele lacunes van het dashboard, geen temperatuuraanduiding of verklikkerlichtje voor de brandstoftank, geen verandering in. Zenuwslopend, maar klein bier tegenover de som van de vele kwaliteiten van deze scooter! Toch nog een nadeel, zijn prijs, niet toegankelijk voor iedereen ...

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Yamaha.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km