Ford Explorer 2024: alles over de langverwachte nieuwe elektrische SUV!

De nieuwe Ford Explorer 2024 is gearriveerd. En met grote trom: Ford lanceert de commercialisering van zijn elektrische SUV na een indrukwekkende wereldtournee. Actieradius, prijs, opladen… We weten nu alle details over de nieuwe elektrische SUV van Ford!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 maart 2024
  • Lancering

De Ford Explorer 2024 werd reeds vorig jaar voorgesteld, maar verzweeg tot nu nog zijn technische details. Na zijn triomfantelijke aankomst in Nice, na een recordreis rond de wereld van 30.000 km met de avontuurlijke jonge influencer Lexie Alford achter het stuur, geeft de Ford Explorer 2024 nu al zijn geheimen bloot. Beter nog: Ford lanceert hiermee ook officieel zijn elektrische SUV in Europa.

Actieradius Ford Explorer EV

Deze elektrische wagen van Ford is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep, dat onder meer al wordt gebruikt door de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq of nog de Audi Q4 e-tron. De Explorer wordt gelanceerd met twee opties voor de aandrijflijn: één (RWD) of twee motoren (AWD of vierwielaandrijving). Alle versies zijn uitgerust met een lithium-ion nikkel-mangaan-kobaltbatterij (NMC). Kies je voor de Explorer 2024 Extended Range, dan krijg je een module met een nuttige capaciteit van 77 kWh (82 kWh bruto) als RWD of 79 kWh netto (84 kWh bruto) als AWD. Dat levert een WLTP-actieradius op van respectievelijk 602 km en 566 km voor de elektrische SUV van Ford, die in Keulen (Duitsland) wordt geproduceerd.

Later volgt er nog een RWD Standard Range om de instapprijs van de elektrische Ford Explorer 2024 te verlagen. Die krijgt een NMC-batterijpakket van 52 kWh (55 kWh bruto). Zijn WLTP-autonomie zal dichter bij zijn lancering bekend worden gemaakt, die gepland staat voor de herfst van 2024.

Elektrische Ford Explorer opladen

De Ford Explorer 2024 krijgt standaard een driefasige boordlader van 11 kW om aan een klassieke laadpaal met wisselstroom (AC) op te laden. Maar natuurlijk kan je ook snelladen met gelijkstroom (DC). Het maximale laadvermogen van de Explorer Extended Range varieert naar gelang de gekozen motorisatie: 135 kW voor de RWD en 185 kW voor de AWD. Daarmee kan je respectievelijk 172 km of 192 km autonomie recupereren op 10 minuten tijd. In beide gevallen kan je in minder dan een halfuur van 10 tot 80% bijladen aan een compatibele snellader (26 minuten als AWD en 28 minuten als RWD).

Ford Explorer 2024 specificaties

In zijn nieuwe, volledig elektrische vorm, krijgt de Ford Explorer SUV een elektromotor van 210 kW (286 pk) en 545 Nm die de achterwielen aandrijft. Daarmee haalt de Explorer RWD Extended Range al vlotte prestaties, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,4 seconden. Met deze versie is het ook mogelijk om een geremde aanhangwagen tot 1.000 kg te trekken.

De AWD-versie voegt nog een kleine elektromotor (134 Nm) toe aan de voorwielen, waarmee de Explorer 2024 vierwielaandrijving krijgt met een totaal vermogen van 250 kW (340 pk). Dat zorgt voor een nog snellere sprint naar 100 km/u, die in dit geval slechts 5,3 seconden duurt. Maar het levert ook een hoger trekvermogen van 1.200 kg op. In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 180 km/u.

Voor de volledigheid krijgt de toekomstige Standard Range RWD een elektromotor op de achteras van 125 kW (170 pk).

Prijs Ford Explorer 2024

In de familie van de elektrische SUV’s van Ford, komt deze ‘avontuurlijke’ Explorer onder de ‘sportieve’ Mustang Mach-E te staan. Terwijl de prijsvork van die laatste varieert van 62.150 tot 84.220 euro, is de Explorer 2024 al beschikbaar voor minder dan 45.000 euro. Zijn instapversie Standard Range, die in de herfst wordt gelanceerd, krijgt namelijk een vanafprijs van 44.950 euro. De Extended Range-versies beginnen dan weer vanaf 48.950 euro als RWD en 60.950 euro als AWD.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km