BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe elektrische Renault 5 met een anabolenkuur van Alpine begint vorm te krijgen en komt binnenkort op de markt. Maar welke verrassingen heeft hij in petto?
Het is al even bekend dat Alpine werkt aan een sportieve interpretatie van de nieuwe Renault 5, die herboren wordt in het elektrische tijdperk. Alpine heeft al een voorsmaakje gegeven van het model met de A290_β conceptcar. De designverantwoordelijke van het concept beloofde ons bij de presentatie dat het productiemodel "85% trouw" zou zijn aan het prototype.
Deze belofte lijkt te worden bevestigd door het testmodel dat onze spionagefotografen hebben gespot. Daarop kunnen we onder meer zien dat het velgdesign van de conceptcar zijn weg heeft gevonden naar de productieversie. De velgen zijn een beetje vereenvoudigd, maar hun vierkante motief is nog steeds aanwezig.
Nog een specifiek detail dat trouw lijkt te zijn aan het concept: op de voorkant van het gecamoufleerde model kunnen we nog wat platte en uitstekende delen zien op de bumper en bovenaan de motorkap. De productieversie zou dus niet alleen de verstralers moeten behouden op zijn motorkap, zoals op rallywagens, maar ook de bult en luchtinlaten op de motorkap, net als op de conceptcar.
Verder zal de Alpine-versie van de Renault 5, uit kostenoverwegingen, niet afzien van het 5-deurs koetswerk van die laatste. De conceptversie was wel een 3-deurs, maar dit betrapte testmodel telt duidelijk 5 deuren. Het mag ook niet verrassen dat het productiemodel het interieur van de conceptcar niet overneemt, met zijn centrale bestuurderspositie (1+2 zitplaatsen), noch de V-vormige voorruit die doorloopt tot aan de motorkap. Maar dat hadden we ook niet verwacht.
De nieuwe elektrische Renault 5 krijgt een motor van 100 kW (136 pk) onder de kap, maar Alpine zou de lat een stuk hoger moeten leggen. De technische details van deze A290 zijn nog niet officieel onthuld, maar tijdens een interview met onze conculega's van Auto Express suggereerde Gilles Le Brogne, technisch directeur van de Renault-groep, dat deze compacte Alpine de elektromotor van 160 kW (218 pk) zou moeten krijgen uit de Mégane E-Tech Electric. Een ding is zeker: de Alpine A290 wordt een voorwielaandrijver, met de elektromotor op de vooras.
We zouden er in ieder geval binnenkort alles over moeten weten. Deze Alpine A290 zou namelijk binnenkort al zijn camouflage van zich moeten afschudden en daarmee al zijn geheimen prijsgeven. Alpine brengt het model nog in 2024 op de markt. Vervolgens wordt Alpine een volledig elektrisch merk. Na deze A290 zal het Alpine-gamma nog twee andere elektrische modellen verwelkomen: een crossover-coupé, die ook al werd betrapt door onze spionnen en die in 2025 in productie gaat, en vervolgens de elektrische opvolger van de huidige A110 in 2026. Alpine zet nadien zijn elektrische expansie voort en belooft in totaal 7 verschillende EV's te verkopen tegen 2030.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.