Alpine: meer dan 200 pk voor sportieve elektrische R5

De Renault Clio RS bestaat niet meer, maar er zit een elektrische opvolger aan te komen. Alpine werkt namelijk aan een variant van de toekomstige Renault 5, die meer dan 200 pk zal ontwikkelen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 juli 2021
  • 2.672 weergaven

Alpine: meer dan 200 pk voor sportieve elektrische R5

Het gamma van Alpine bestaat vandaag uitsluitend uit de moderne interpretatie van de berlinette A110, maar in de toekomst zal het ingrijpend worden herwerkt. Tegen 2024 worden drie elektrische modellen verwacht. Samen met Lotus wordt gewerkt aan een nieuwe en elektrische A110. Het gamma krijgt daarnaast een elektrische SUV-coupé en een compacte elektrische berline.

Officieel heeft Alpine enkel een plaagprentje gepubliceerd van dit toekomstige compacte sportwagentje, waar we duidelijk een forse spoiler en extra verstralers op de neus kunnen zien. Het profiel van het model laat weinig ruimte voor twijfel, en Gilles Le Borgne, ingenieursdirecteur van de Renault-groep, heeft aan onze collega’s van Auto Express bevestigd dat het om een sportieve versie gaat van de toekomstige elektrische herinterpretatie van de Renault 5.

Alpine: meer dan 200 pk voor sportieve elektrische R5

Hij maakt meteen van de gelegenheid gebruik om alvast een paar technische details te onthullen. Zo vernemen we dat de ‘gewone’ elektrische R5 een motor krijgt van 100 kW (136 pk), maar de toekomstige Alpine R5 mag gebruik maken van de elektromotor van 160 kW (217 pk) uit de toekomstige MéganE. Die motor zal net zoals in de gewone R5 in de neus liggen en de voorwielen aandrijven.

De Alpine R5 zou daarnaast de grootste batterij gebruiken die past in het compacte elektrische platform CMF-BEV. Dat is 52 kWh groot, zodat de kleine Alpine officieel een rijbereik van zo’n 400 kilometer moet kunnen halen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Auto Express.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km