VW ID.3 en ID.7 gaan in GTX-modus!

De elektrische hatchback en break krijgen tegelijkertijd hun GTX-badge opgespeld, met in beide gevallen meer dan 300 pk!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 14 maart 2024
  • Lancering

We wachtten er al even op na de ID.4 en ID.5 GTX, maar nu heeft Volkswagen eindelijk zowel zijn ID.3 als zijn ID.7 GTX voorgesteld! En net als de sportieve SUV's blijven deze modellen vrij discreet qua look, op hun optionele felrode koetswerkkleur na. Zowel de elektrische hatchback als break krijgen wel een specifieke voor- en achterbumper, met zwarte contrasterende details hier en daar.



Discrete look

Eenmaal aan boord is het een beetje hetzelfde verhaal. Beide modellen onderscheiden zich enkel met hun rode details en stiksels en een sportievere look voor de zetels en het stuurwiel. De ID.3 GTX krijgt ook een nieuw centraal aanraakscherm van 12,9 inch waarvan het infotainmentsysteem een update heeft gekregen, met onder meer ChatGPT ingebouwd in de stembediening. Dit nieuwe systeem zal ook in de andere versies van de compacte elektrische middenklasser te vinden zijn.



ID.3 GTX en Performance!

In feite is het niet één, maar twee sportieve ID.3's die Volkswagen ons vandaag voorstelt: de klassieke GTX en de GTX Performance. Beide modellen zijn uitgerust met een enkele motor op de achteras, maar die van de eerste levert 210 kW (286 pk) en 545 Nm, terwijl de tweede versie zijn vermogen ziet toenemen tot 240 kW (326 pk) en 545 Nm. Ofwel exact dezelfde prestaties als de recent onthulde Cupra Born VZ. Het resultaat is een sprint naar 100 km/u in respectievelijk 6 en 5,6 seconden, met een topsnelheid van 180 of 200 km/u. Ze genieten echter allebei van dezelfde nieuwe batterij van 79 kWh, waarmee ze tot 600 km autonomie halen. Ook het maximale laadvermogen van beide versies is identiek met 175 kW, waarmee ze van 10 tot 80% kunnen bijgeladen worden in 26 minuten.

ID.7 GTX Tourer: de krachtigste break ooit van VW

Bij de ID.7 heeft Volkswagen beslist de GTX-versie eerst als breakversie Tourer voor te stellen, die ook net onthuld is. Deze sportieve versie heeft dezelfde motor op de achteras als de andere ID.7's (210 kW/286 pk), maar geniet van nog een extra motor vooraan van 80 kW (109 pk)! Het resultaat is een vierwielaandrijver met een totaal vermogen van 250 kW (340 pk). Een cavalerie die het model tot de krachtigste break ooit maakt die VW in serie heeft geproduceerd. Niet slecht. Zijn batterij van 86 kWh is echter dezelfde als in de ID.7 Pro S, net als zijn laadvermogen van 200 kW, waarmee je kan snelladen van 10 tot 80% in minder dan 30 minuten.

Nog GTX-modellen op komst

Helaas laat Volkswagen verder nog niets los over zijn elektrische sportbreak. We weten bijvoorbeeld nog niets over zijn autonomie, zijn prestatiecijfers of zijn prijs. We weten echter wel dat het mogelijk wordt om een exemplaar vooraf te bestellen vanaf deze lente, terwijl de ID.7 GTX, ID.3 GTX en de ID. Buzz GTX later op de markt verschijnen. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km