Testen

Test: Alfa Romeo Stelvio 2023, de passie overeind houden

Is een laagje make-up voor een meer intense blik genoeg om de hartstocht overeind te houden? Dat ontdekken we achter het stuur van de Alfa Romeo Stelvio modeljaar 2023.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 maart 2023
  • Alfa Romeo
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijgedrag
  • Rijplezier
  • Scherpe besturing
  • Prijs-uitrustingsverhouding
  • Gedateerd infotainmentsysteem
  • Ergonomische missers
  • CO2-uitstoot (geen elektrificatie)

Dankzij het duo Giulia/Stelvio heeft Alfa Romeo de zware tijden weten te doorstaan en kan het nu het licht aan het einde van de tunnel zien. De eerste zonnestraal komt van de kleinere Tonale, vooral met de komst van zijn plug-inhybride motorisatie. Maar de stilte na de storm wordt in dit geval verdergezet door de komende 4 jaar elk jaar een nieuw model te lanceren, terwijl er wordt overgeschakeld naar een volledig elektrisch gamma tegen 2027. Daarmee hoopt Alfa Romeo zijn verkopen elk jaar te verdubbelen tijdens diezelfde periode. Dat zou mogelijk moeten zijn, gezien de lage volumes die het Italiaanse merk momenteel draait in ons land. Volgens de cijfers van Febiac heeft Alfa amper 828 nieuwe Belgische wagens ingeschreven in 2022, waardoor het op de 34ste plaats strandt in België.

Perfecte basis

Hoewel het duo Giulia/Stelvio op commercieel vlak de initiële verwachtingen van Alfa Romeo niet heeft kunnen inlossen, moeten we wel toegeven dat het Italiaanse merk zijn huiswerk goed had gedaan toen het deze nieuwe modellen voorstelde in 2017: een nieuw achterwielaangedreven platform (bekend als ‘Giorgio’), nieuwe aluminium motorblokken, een carbon aandrijfas, een optimale gewichtsverdeling, een verzorgde ophanging, een scherpe besturing, enzovoort. En dat alles gehuld in een tijdloos design dat verwijst naar het roemrijke verleden van het merk.

Het rijplezier en de schoonheid van de Giulia/Stelvio werden dus niet bekritiseerd, maar hun technologie aan boord en hun afwerking lieten wel steken vallen ten opzichte van de premium concurrentie van die tijd. Iets dat wel gedeeltelijk werd gecorrigeerd dankzij een eerste facelift voor het duo in 2020. Verbeteringen die nog wat verder zijn gegaan dankzij deze update van 2023, om het Italiaanse duo een eervol einde te bieden zolang de verbrandingsmotoren nog even onder de spotlight mogen staan.

Intense blik

Net als op de Giulia 2023, waar we onlangs al over schreven, richt de grootste evolutie voor dit nieuwe modeljaar van de Stelvio zich op zijn aangezicht. De Italiaanse SUV krijgt met name een nieuwe blik dankzij het gebruik van full-LED-koplampen met matrixverlichting, die standaard worden meegeleverd. Ze krijgen dezelfde drievoudige lichtsignatuur als op de Tonale.



Achteraan krijgt de Stelvio 2023 ook nieuwe lichtblokken. In tegenstelling tot de Giulia 2023, die voor transparante lampen gaat, geeft de Stelvio de voorkeur aan gerookt glas. Het zijn kleine wijzigingen die het design van de Stelvio niet fundamenteel veranderen, maar wel voldoende zijn om hem een frisse look te geven.

Digitale tellers

De klassieke analoge tellers vervangen door een digitaal display van 12,3 inch (eveneens standaard) brengt dezelfde modernisering op detailniveau mee naar het interieur van de Stelvio. Je kan kiezen tussen drie weergaves naargelang je voorkeuren: Evolved, Relax en Heritage. Het is nog lang geen volledig programmeerbare digitale cockpit zoals bij de nieuwste premium concurrenten, maar de rustige look van de Heritage-modus, die doet denken aan de oude tellers van Alfa, beviel ons wel.

Het centrale infotainmentsysteem heeft ons echter, net als vroeger, minder kunnen bekoren. Het scherm (8,8 inch) is naar moderne maatstaven nogal klein, is een beetje te laag gepositioneerd en toont vooral een gedateerde weergave die ook nog eens traag is in zijn werking. Bij het navigeren lopen de kaarten bijvoorbeeld soms een beetje achter na het veranderen van richting. De Stelvio zal technologieliefhebbers dus, zoals steeds, niet kunnen overtuigen. Al moeten we wel meegeven dat het infotainmentsysteem tegenwoordig over-the-air-updates ondersteunt, met ‘Alfa Connected Services’ via het internet, en dat Alfa Romeo ook gebruik maakt van dit nieuwe modeljaar 2023 door een NFT-certificaat mee te geven aan de Stelvio. Dit ‘non-fungible token’ is een gecodeerd digitaal register dat de belangrijkste informatie opslaat van elke individuele wagen: kilometerstand, onderhoudshistorie, enzovoort. En dat zou de geeks wel moeten aanspreken...

Zo mooi als de Giulia, maar praktischer

Op praktisch vlak positioneert de Stelvio zich natuurlijk als het meer praktische broertje van de berline Giulia. Hoewel de SUV dezelfde pure lijnen heeft die hem een tijdloze schoonheid bezorgen, kan hij dankzij zijn omvang wel een betere binnenruimte bieden voor de passagiers achterin. Hetzelfde geldt voor zijn grotere koffer (525 liter) die moduleerbaar is dankzij de neerklapbare achterbank in een 40/20/40-verdeling.



Vernieuwd gamma

De Stelvio maakt ook gebruik van deze nieuwe update om de structuur van zijn gamma te herzien. Voortaan heb je de keuze tussen de Super, Sprint, Ti, Veloce en als kers op de taart een nieuwe speciale reeks Competizione, met een duidelijk sportieve inborst.

Alfa Romeo heeft echter niet gebruik gemaakt van de gelegenheid om het motorenaanbod van de Stelvio te moderniseren of elektrificeren. Er zijn drie motoren te vinden in de catalogus van dit nieuwe modeljaar: de 2,2 liter-turbodiesel van 160 pk met achterwielaandrijving als instapmotor, de 2,2 liter-turbodiesel van 210 pk en de 2 liter-turbobenzine van 280 pk. De twee krachtigste motoren zijn standaard voorzien van Q4-vierwielaandrijving. Alle motorisaties krijgen bovendien standaard de efficiënte 8-trapsautomaat, die je ook manueel kan bedienen dankzij de grote schakelflippers achter het stuur, die standaard zijn vanaf de Sprint.

Uitstekende rijervaring

Wat (gelukkig) niet verandert met dit nieuwe modeljaar, is het rijplezier dat je kan beleven achter het stuur van de Stelvio. Vanaf de eerste bochten verrast deze Italiaanse SUV al met zijn messcherpe besturing. Er is maar een klein beetje koetswerkrol, met als keerzijde een ietwat stijve maar niet oncomfortabele ophanging als je er fatsoenlijke banden onder zet, maar de Stelvio springt met souplesse van de ene naar de andere bocht. En voor de sportiefste bestuurders kan de achteras lichtjes uit de bocht glijden dankzij zijn achterwielaandrijving en zelfs met zijn vierwielaandrijving, die duidelijk voorrang geeft aan de achteras.

Prijs Alfa Romeo Stelvio 2023

Alfa Romeo verkoopt modeljaar 2023 van zijn Stelvio vanaf €52.050 als Super, met een reeds acceptabele uitrusting, en een dieselmotor van 160 pk. Maar voor een mooie Veloce met de 2 liter-turbobenzine van 280 pk stijgt de catalogusprijs naar €67.050. De speciale reeks Competizione varieert dan weer van €64.550 tot €72.050, afhankelijk van de gekozen motor.

Ons verdict

Naast zijn nieuwe look, die we zelf bijzonder geslaagd vinden, verandert dit modeljaar 2023 niet al te veel aan de bekende kwaliteiten en gebreken van de Stelvio. Maar het is in ieder geval voldoende om nog wat langer te kunnen genieten van de laatste ‘echte’ Alfa Romeo’s met een verbrandingsmotor.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Alfa Romeo Stelvio? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Romeo Stelvio-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km