Testen

Test: Alfa Romeo Giulia 2023, ‘Giorgio’ op z’n best

Koop jij je auto nog met je hart? Dan zal deze nieuwste evolutie van de Alfa Romeo Giulia je niet onberoerd laten. Zijn nieuwe scherpe look en zijn uitstekende Giorgio-basis zorgen voor de nodige emotie!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 maart 2023
  • Alfa Romeo
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Balans/rijplezier
  • Scherpe voortrein
  • Tijdloos design
  • Verouderd infotainmentsysteem
  • CO2-uitstoot (geen elektrificatie)
  • Binnenruimte/modulariteit
  • Enkele lacunes in de uitrusting

Het in 2017 gelanceerde duo Giulia/Stelvio was net voldoende om te voorkomen dat Alfa Romeo hetzelfde triestige lot onderging als Lancia. Vandaag heeft het kleine broertje Tonale eindelijk de fakkel overgenomen om de verkoopcijfers een boost te geven. En met succes, want de nieuwe compacte SUV is alleen al goed voor bijna 90% van de Belgische bestellingen van het merk sinds het begin van het jaar. Maar alvorens uit de catalogus te verdwijnen en Alfa Romeo tegen 2027 een volledig elektrisch merk te laten worden, hebben de twee redders van het merk nog recht op een klein bedankje. Dat ze toch waardig afscheid kunnen nemen.

Nostalgische blik

Terwijl de vorige update van het duo in 2020 bijna onzichtbaar was aan de buitenkant en zich vooral richtte op de verbetering van de afwerking aan boord, is het deze keer eerder omgekeerd. We komen binnenkort terug op de Stelvio, maar in het geval van de berline Giulia kenmerkt jaargang 2023 zich vooral door een vernieuwe voorkant. En dan vooral wat betreft de koplampen, die een ‘3+3’-indeling krijgen. De inspiratie daarvan komt van de Tonale, maar het is ook een verwijzing naar diverse iconische modellen van het merk, zoals de SZ Zagato van 1989.

Deze nieuwe koplampen geven de Giulia niet enkel een frisse look, maar ze krijgen ook een lichtsignatuur met drie elementen die deel uitmaakt van de LED-matrixkoplampen die voortaan standaard zijn op elke Giulia.

Pure lijnen

Naast de nieuwe voorkant merken we ook de verschijning van nieuwe achterlichten op. Ze zijn nu blootgesteld aan de buitenwereld onder een transparant laagje glas - het grootste verschil met de Stelvio, die voor verduisterde achterlichten kiest. Voor de rest blijft de Giulia trouw aan zichzelf en dus aan zijn pure lijnen en sportieve proporties. Een design dat hem ook een optimale gewichtsverdeling van quasi 50/50 verzekert, maar die echter ook een negatieve impact heeft op praktisch vlak, met een eerder matige binnenruimte achterin en een niet zo flexibele laadruimte.

Digitale tellers...

De algemene kwaliteitsindruk ging al in de goede richting met de update van 2020, nu is het vooral de weergave van het dashboard dat evolueert voor 2023. De analoge instrumenten maken dan ook plaats voor een digitaal display van 12,3 inch, dat standaard wordt aangeboden. Er kunnen drie verschillende weergaves worden geselecteerd via een knop op het uiteinde van de schakelaar rechts: Evolved, Relax en Heritage. Het verschil tussen deze drie modi blijft echter beperkt. En je moet er niet op rekenen dat dit nieuwe scherm het mogelijk maakt om, bijvoorbeeld, de navigatie fullscreen voor je ogen te kunnen projecteren zoals dat wel kan bij de concurrentie. Maar de Heritage-look haalt inspiratie bij de iconische modellen uit de jaren ’60 en ’70, en is best knap gedaan. Met bijvoorbeeld als onderscheidend detail de cijfers die meedraaien met de ronde vorm van de tellers.

...en een NFT

Nog een nieuwigheid van Alfa voor de Giulia modeljaar 2023: een meegeleverde NFT (non-fungible token). Oftewel een gecodeerd en niet-aanpasbaar digitaal certificaat waarop de belangrijkste gegevens van elke wagen staan genoteerd: kilometerstand, onderhoudshistorie, enzovoort. Een hulpje om de restwaarde van de wagen te bewaren, terwijl toekomstige eigenaars tegelijkertijd gerustgesteld kunnen worden als de auto wordt doorverkocht.

Functioneel, maar niet meer dan dat

Over het algemeen blijft het infotainmentsysteem aan boord van de ‘nieuwe’ Giulia trouw aan wat er bij de vorige facelift werd toegevoegd, met de combinatie van een eerder klein aanraakscherm en een bediening op de middenconsole. Het is een functioneel en vrij compleet systeem, maar soms is het wat traag, vooral bij het navigeren. Bovendien is de weergave duidelijk verouderd ten opzichte van de modules die in de huidige premium referenties van de markt zitten.

Hetzelfde zou je kunnen zeggen van de uitrusting. Met de komst van semi-autonome rijhulpsystemen tot op niveau 2 bij de facelift van 2020, heeft de Giulia nu een aanvaardbaar uitrustingsniveau. Maar verwacht niet dezelfde stortvloed aan opties en gadgets die je kan aanvinken bij de Duitse concurrentie...

Gegarandeerd liefde op het eerste gezicht

Maar dat is allemaal niet zo belangrijk. De Alfa Romeo Giulia wilt je niet verleiden met dit soort snufjes, wel met zijn balans en zijn onmiskenbare rijplezier dat hij al vanaf de eerste meters geeft. En modeljaar 2023 verandert daar gelukkig niets aan! De Giulia blijft de referentie qua dynamiek in zijn segment dankzij zijn achterwielaangedreven Giorgio-platform, zijn verzorgde ophanging en zijn bijtende voortrein. Dit alles wordt nog versterkt door perfect afgestelde bedieningselementen (stuur, rempedaal, grote schakelflippers aan het stuur, enzovoort). Wie een auto nog in de eerste plaats kiest voor het plezier dat hij schenkt in de bochten, vindt hier zeker wat hij zoekt. Tussen ons gezegd en gezwegen, kan de SUV Tonale niet datzelfde beetje extra bieden waar Alfa zo goed in is...

Vernieuwd gamma

Alfa Romeo profiteert ook van dit nieuwe modeljaar door het gamma van de Giulia te herstructureren. Er zijn voortaan vier uitvoeringen: Super, Sprint, Ti en Veloce. Als topversie biedt Alfa Romeo op dit moment ook een speciale reeks Competizione aan. Vergeleken met de Veloce onderscheidt deze versie zich vooral met zijn specifieke matte lak (Moon Light), zijn rode remklauwen, een lederen interieur, een adaptieve ophanging en een Harman Kardon-audiosysteem.



Er blijven drie motorisaties over voor de Giulia facelift: een 2,2 liter-turbodiesel van 160 pk en achterwielaandrijving, een 2,2 liter-turbodiesel van 210 pk en een 2 liter-turbobenzine van 280 pk, waarbij die laatste twee standaard worden uitgerust met vierwielaandrijving (Q4). In alle gevallen wordt de automatische achtversnellingsbak standaard aangeboden. Hier moet je echter niet rekenen op een (milde) hybridisatie om de WLTP-uitstoot te minimaliseren... De Giulia blijft een ouderwetse auto met een ‘pure’ verbrandingsmotor.

Wat kost dat?

Alfa Romeo biedt zijn nieuwe Giulia aan vanaf 45.750 euro. Voor deze prijs mag je vertrekken in een Sprint met een 160 pk sterke dieselmotor. Aan de andere kant van het gamma moet je rekenen op 64.750 euro voor een Competizione met een 280 pk sterke benzinemotor en vierwielaandrijving.

Ons verdict

Deze Giulia 2023 onderscheidt zich als de laatste ‘echte’ Alfa Romeo uit het tijdperk van de verbrandingsmotor. Een argument dat zou moeten volstaan om de puristen te overtuigen en om zijn kleine gebreken te vergeven, die uiteindelijk verbleken bij het dynamische rijplezier dat hij biedt.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Alfa Romeo Giulia? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Romeo Giulia-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km