Robin Van den Bogaert

17 NOV 2014

Audi A1 facelift: déjà‑vu?

Misschien denk je dat je deze vernieuwde A1 al eens eerder hebt gezien, maar het is niet wat het lijkt. Opvallend: achter de nieuwe snoet liggen voor het eerst driecilindermotoren.

Audi heeft de A1 en A1 Sportback (vijfdeurs) een opfrisbeurt gegeven, wat niet direct opvalt omdat we de vernieuwde koplampen enkele maanden geleden al zagen opduiken bij de nieuwe S1. Het moet de kleinste Audi, die beschikbaar is in de versies ‘design’ en ‘sport’, wat dynamischer doen overkomen. Er zijn nu ook meer mogelijkheden om de dakbogen aan de zijkant te bestellen in een kleur die contrasteert met de rest van het koetswerk. Door de kleine stijlaanpassingen werd de A1 2 cm langer.   

Driecilinder

Groter nieuws vinden we onder de motorkap. Voor het eerst in zijn geschiedenis biedt Audi als instapmotor een kleine driecilinder aan. Het gaat om de 1.0 TFSI benzine (95 pk) en de 1.4 TDI (90 pk), die maar 3,4 liter diesel per 100 km verbruikt en het ultra-label van de zuinige Audi’s introduceert in het A1-gamma. Natuurlijk zijn er ook sterkere motoren leverbaar, tot 192 pk in de gewone A1 of zelfs 231 pk in de vierwielaangedreven S1.

Deze in België gebouwde A1 staat vanaf februari 2015 in de toonzalen en rijdt zijn eerste meters op onze wegen vanaf maart.

Advertentie
Advertentie
Advertentie