François Piette

31 DEC 2009

de lifestyle A4

Een van de toppers in het Audi-gamma is de A4, waarvan Audi al snel een coupé afleidde die A5 gedoopt werd. Van deze A5 komt er nu op zijn beurt een berlineversie: de A5 Sportback. Een tweelingbroer van de A4? Neen, want de A5 Sportback is een berline met de allures van een coupé naar het voorbeeld van de Volkswagen Passat CC. Een chiquere en exclusievere lifestyleversie van de A4.

Presentatie

De A5 Sportback oogt als een uitgerekte A5 Coupé. Een geslaagde operatie, als we afgaan op de reacties die we kregen. Het koetswerk ziet er dan ook erg geslaagd uit. Met zijn slanke lijnen en gespierde kan de Sportback doorgaan voor een drievolumer. Toch heeft hij achteraan een grote klep die vlot toegang biedt tot de koffer.

Motoren

Het gamma benzinemotoren is eerder beperkt met vermogens tussen 180 en 265 pk. Het dieselmotorengamma is uitgebreider en varieert van 136 tot 240 pk. Onze testversie had de 2.0 TDI van 163 pk onder de kap. Eigenaardig genoeg is deze motor niet beschikbaar met een automaat. Wie toch met 163 pk en een automaat op weg wil, heeft een alternatief. Audi voorziet een gedowntunede versie van de 2.7 V6 dieselmotor met de Multitronic-versnellingsbak. Het verbruik en de taksen zijn dan wel van een andere orde, maar toch.
Op het vlak van rijplezier kom je met de 2.0 TDI niets tekort. We kunnen het niet genoeg herhalen, maar de overgang naar common rail heeft deze motor werkelijk omgetoverd. Hij werkt lineair, soepel en is nu opmerkelijk stil. Zelfs bij een dynamische rijstijl hoef je nooit boven de 2.500 omwentelingen per minuut te klimmen. De A5 Sportback is geen pluimgewicht, maar de 350 Nm bij 1.750 omwentelingen per minuut hebben geen moeite met de 1,6 ton zware auto. De manuele versnellingsbak is perfect gespreid en laat zich erg gemakkelijk bedienen.

Rijgedrag

Hoewel de naam en de lijn van de A5 Sportback een dynamisch rijgedrag laten vermoeden, is de ophanging anders afgesteld. Naar aloude Audi-traditie rijdt de auto opmerkelijk stabiel, maar de demping is nogal soepel. Op bochtige wegjes durft het koetswerk wel eens te pompen bij een vlotte rijstijl. Ook op slechte wegen wordt het koetswerk niet goed in toom gehouden. Zodra je op een vlakke weg rijdt of het tempo laat zakken, rijdt de Sportback dan weer erg gemakkelijk en stabiel. De A5 Sportback verkiest een comfortabele, lange rit boven een korte, harde sprint. De krachtige remmen houden het goed uit.

Comfort

De soepele ophanging bevordert natuurlijk het rijcomfort. Op autosnelwegen speelt de A5 Sportback zijn troeven uit en glijdt hij zacht over de weg. Uiteraard vormt instappen vooraan geen probleem. Achteraan maakt de vallende daklijn het wat moeilijker. Ze beperkt de hoofdruimte voor grote passagiers. Vergeet dus niet het hoofd te buigen. De rijpositie en de ergonomie zijn typisch Audi: perfect. Ook bij de afwerking en de materiaalkeuze laat Audi geen steken vallen. De sfeer binnenin is eerder streng, maar het geheel ziet er wel higtech en erg overzichtelijk uit. De bagageruimte, gemakkelijk belaadbaar door de grote achterklep, slikt de meest omvangrijke voorwerpen.

Prijs en uitrusting

‘Onze’ versie kost zonder opties 36.140 euro. Maar iedereen weet dat de optielijst lang en duur is. Bovendien kun je de basisuitrusting voor die prijs niet echt uitgebreid noemen. Gelukkig herpakt de A5 Sportback zich aan de pomp, met een verbruik van 6,5 tot 7,5 l/100 km naargelang jouw rechtervoet en de rijomstandigheden. Geen uitzonderlijke waarden, als je weet dat Audi standaard een start/stopsysteem, een schakelindicator en zelfs een verbruiksindicator van de compressor van de airco monteert. De A5 Sportback 2.0 TDI 163 stoot 137 gram CO2 uit per kilometer.

Besluit

Wie de A4 te gewoon en de A5 Coupé niet praktisch genoeg vindt, is met de A5 Sportback goed bediend. Zijn vier deuren en de achterklep maken hem handig en op lange afstanden rijdt hij opmerkelijk comfortabel. Daartegenover staat een ontoereikende schokdemping die de sportieve verwachtingen die het uiterlijk opwekt, niet inlost. De schitterende lijn, de intrinsieke kwaliteiten van de auto en de traditionele Audi-eigenschappen als afwerking, stabiliteit, comfort en ergonomie, maken van de A5 Sportback een erg aantrekkelijke cocktail.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie