Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de allereerste Bentley “Super Sports”, het eerste model van het merk dat sneller dan 160 km/u reed, verschijnt de huidige Continental GT in een gloednieuwe, nog extremere en exclusievere uitvoering. Deze nieuwe Supersports is pas het vierde model van het Britse merk dat deze naam mag dragen. En dat is allesbehalve toevallig…
De nieuwe Continental GT Supersports betekent een kleine revolutie binnen het Bentley-gamma. Want hoewel hij dezelfde 4-liter biturbo-V8 behoudt als zijn broers, is deze keer elke vorm van hybridisatie weggelaten. De motor werd versterkt en levert nu 490 kW (666 pk) en 800 Nm koppel. Al dat vermogen wordt uitsluitend naar de achterwielen gestuurd via een 8-traps gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling van ZF, in combinatie met een elektronisch sperdifferentieel. Daardoor is hij iets minder snel dan zijn plug-in hybride evenknie: de nieuwe Bentley Continental GT Supersports sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en haalt een topsnelheid van 310 km/u. Maar hij belooft wel een pak dynamischer te zijn!



Bijna een halve ton lichter!
Doordat hij geen hybride systeem of vierwielaandrijving heeft, is deze nieuwe Supersports bijna 500 kg lichter dan een standaard Continental GT. Hij blijft zelfs onder de symbolische grens van 2 ton. Om zijn coupé zo licht mogelijk te maken, rustte Bentley hem uit met 22-duims gesmede velgen, ontwikkeld samen met Manthey Racing, een titanium uitlaat van Akrapovič en zelfs een dak in koolstofvezel. Dat materiaal vind je ook terug in het interieur, waar de vier zitplaatsen plaats hebben gemaakt voor twee lichtere, sportievere kuipstoelen. Alles met het oog op gewichtsbesparing én om trouw te blijven aan zijn Supersports-naam. Bentley rustte zijn Continental GT Supersports bovendien uit met koolstofkeramische remschijven van 440 mm vooraan en 410 mm achteraan, gekoppeld aan remklauwen met respectievelijk 10 en 4 zuigers. Dit is simpelweg het grootste remsysteem ter wereld voor een productiewagen.



Meer dan 300 kg extra downforce
Deze radicale aanpak is meteen zichtbaar aan de buitenzijde. De Bentley Continental GT Supersports krijgt een veel agressievere bumperpartij en nieuwe aerodynamische elementen aan de voorzijde, zijkanten en achterzijde. Die omvatten een nieuwe achtervleugel en een opvallend grote diffuser, maar vooral ook de grootste voorlip die ooit op een straatlegale Bentley werd gemonteerd. Samen zorgen deze onderdelen voor meer dan 300 kg extra neerwaartse druk in vergelijking met een Continental GT Speed. Uiteraard zijn al deze elementen uitgevoerd in koolstofvezel.



Productie beperkt tot 500 exemplaren
Om de dynamiek van zijn GT verder te verbeteren, behoudt Bentley de meesturende achterwielen. De afstelling ervan werd herzien, net als die van de stuurinrichting, de ophanging en het ESC-systeem, dat nu volledig instelbaar is. Bentley zal slechts 500 exemplaren van de Continental GT Supersports bouwen, allemaal genummerd en met de hand geassembleerd in Crewe, Engeland. De bestellingen openen in maart 2026, terwijl de productie pas eind volgend jaar van start gaat. De eerste leveringen zijn gepland voor 2027.














