of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"BMW iX3 bleu moderne exposé avec design audacieux et jantes élégantes.","nl":"Moderne blauwe BMW iX3 gepresenteerd met gedurfd ontwerp en stijlvolle wielen."}
{"fr":"","nl":""}
1/19

BMW iX3 2026: exclusieve kennismaking met de elektrische SUV met 800 km rijbereik

Met de nieuwe iX3 ondergaat BMW een ware revolutie. De elektrische SUV is volledig nieuw ontwikkeld en zal als blauwdruk dienen voor de rest van het gamma van de Duitse constructeur. En met een rijbereik van 800 km zet BMW meteen sterk in.

Geschreven door Nicolas Joannes

5 September 2025

Advertentie

In de jaren ‘60 introduceerde BMW de Neue Klasse, die nieuwe normen stelde voor het merk en zijn premiumimago opnieuw versterkte. Vandaag, na jaren van teasers en verschillende conceptwagens, stelt BMW het eerste model voor van de Neue Klasse van de 21e eeuw: de gloednieuwe BMW iX3. Dat klinkt misschien als grote woorden, maar wie het model van dichtbij ontdekt zoals wij, merkt al snel dat het effectief een nieuwe standaard zet voor het merk.

Laten we beginnen met verduidelijken dat deze volledig elektrische BMW iX3 zijn carrière start naast de BMW X3 met verbrandingsmotoren, zonder die meteen te vervangen. BMW heeft begrepen dat het beter is om klanten keuzevrijheid te bieden in plaats van alles in te zetten op één elektrisch paard.

Blauwe BMW iX op weg, herfstlandschap en bergen op achtergrond.
Advertentie

Nieuwe designtaal

Naast de technische innovaties die we zo meteen bespreken, introduceert deze nieuwe BMW iX3 ook een gloednieuwe designtaal die geleidelijk over het hele gamma zal worden uitgerold. Als je een nieuwe generatie auto’s lanceert, mag dat gezien worden! Dat begint al bij de volledig hertekende voorzijde met een eigen, herkenbare lichtsignatuur. In profiel toont de BMW iX3 slankere proporties dan de vorige generatie. Hij meet nu 4,78 meter in de lengte (+5 cm), 1,89 meter in de breedte en 1,63 meter in de hoogte (-3 cm). Achteraan oogt hij stevig, met krachtige schouderlijnen en een brede lichtsignatuur.

Elektrische BMW iX rijdend op een kustweg met woestijnlandschap. BMW i5 elektrische auto met een woestijnlandschap bij zonsondergang op de achtergrond. Achterkant van BMW-wagen met LED-achterlichten en het merklogo zichtbaar bij schemering.
Advertentie

Autonomie BMW iX3 2026

Op technisch vlak zet de nieuwe BMW iX3 een flinke stap vooruit met een nieuwe 800V-architectuur en een batterij bestaande uit compactere, cilindrische cellen met een hogere energiedichtheid. De nettocapaciteit bedraagt 108 kWh, en in de versie iX3 50 xDrive (vierwielaandrijving, 470 pk) levert dat een indrukwekkend rijbereik op van 800 km! Die waarde, mede mogelijk gemaakt door een sterk geoptimaliseerde aerodynamica, moet nog worden bevestigd via de officiële WLTP-homologatie, maar is alvast bijzonder voor een elektrische SUV met vierwielaandrijving.

350 km laden in 10 minuten

Dankzij het 800 V-systeem zet BMW ook nieuwe standaarden op vlak van laadsnelheid. De iX3 haalt een piekvermogen van 400 kW, meer dan wat andere traditionele merken momenteel aanbieden. Concreet betekent dit dat je van 10 naar 80% kan laden in slechts 21 minuten, en dat je 350 km rijbereik kan bijladen in amper 10 minuten. Ideaal dus voor lange reizen. Voor dagelijks gebruik is een AC-lader van 22 kW standaard voorzien, waarmee je de batterij in 5 uur en 45 minuten volledig oplaadt.

BMW iX elektrische auto laadt op bij een laadstation in avondlicht.
Advertentie

Dubbele koffer

Binnenin profiteert de nieuwe BMW iX3 van zijn gloednieuwe platform om ruimere afmetingen te bieden. De beenruimte is royaal, zelfs voor een passagier van 1m87, en ook de hoofdruimte is comfortabel. Zoals vaak bij modellen van dit segment is de achterbank vooral geschikt voor twee personen. Het koffervolume bedraagt een degelijke 520 liter en wordt aangevuld met een frunk van 58 liter, ideaal om laadkabels in op te bergen.

Man zit achterin een BMW iX, modern en ruim interieur. Frunk van elektrische auto met netjes opgeborgen oplaadkabel. Ruime kofferbak van een elektrische BMW iX met neergeklapte achterstoelen.
Advertentie

110 cm groot scherm

Tot zover niets uitzonderlijks. Maar als je plaatsneemt achter het stuur, merk je pas echt hoeveel er ook is veranderd in het interieur. Het stuur heeft een compleet nieuw ontwerp, maar het meest opvallende zijn de twee schermen. Het centrale infotainmentscherm meet 17,9 inch en heeft een opvallende trapeziumvorm. Dat is niet zomaar design, maar verbetert de ergonomie doordat de belangrijkste functies dichter bij de hand van de bestuurder liggen.

Nog spectaculairder is het Panoramic Vision-display onderaan de voorruit. Dat strekt zich uit over maar liefst 43 inch en toont de belangrijkste rij-informatie direct in het gezichtsveld van de bestuurder. Hoewel het aantal fysieke knoppen sterk is gereduceerd, blijven de bedieningselementen op het stuur natuurlijk aanvoelen dankzij haptische feedback. Het centrale scherm biedt bovendien altijd directe toegang tot essentiële functies zoals de klimaatregeling, met een gemakkelijker bereikbare aanraakbediening dan vroeger.

Moderne BMW-interieur met touchscreen en geavanceerde technologie. Luxe interieur van een BMW iX met modern stuur en stijlvol digitaal scherm. Moderne elektrische voertuigconsole met minimalistische, aanraakgevoelige bedieningsknoppen.
Advertentie

Een futuristisch accent voor iedereen

Na de iX3 volgt een berline van vergelijkbaar formaat op hetzelfde platform. Dankzij zijn gunstigere aerodynamica zal die waarschijnlijk nog een hoger rijbereik halen dan de toch al genereuze iX3. Mogelijk zelfs beter dan de Mercedes EQS? Deze iX3 Neue Klasse zal trouwens als inspiratie dienen voor het volledige toekomstige BMW-gamma. Volgens BMW zullen tegen 2027 maar liefst 40 nieuwe modellen elementen overnemen van de iX3 Neue Klasse! Het brede Panoramic View-scherm zal ook snel opduiken in andere modellen, zelfs in de kleinere BMW’s. Dat zorgt voor een onmiskenbaar futuristisch accent in de hele line-up.

Hightech auto-interieur, modern digitaal display met geïntegreerd touchscreen. Man poseert met blauwe BMW iX3 onder stijlvolle binnenverlichting. Vooraanzicht van een BMW met kenmerkende grille tegenover bergachtig landschap.
Advertentie

Prijs en lanceringsdatum van de BMW iX3 2026

De nieuwe BMW iX3 wordt vanaf september te koop aangeboden, met leveringen gepland vanaf maart 2026. In Duitsland start de prijs voor de iX3 50 xDrive vanaf 68.900 euro. Later zal het gamma worden uitgebreid met een instapversie, die rond de 60.000 euro zal kosten. BMW heeft hierover nog geen details vrijgegeven, maar het ligt voor de hand dat dit model een iets beperkter rijbereik zal hebben. Maar met een startpunt van 800 km autonomie en met 800 V-technologie wordt de iX3 alvast veelbelovend.

Nicolas
							Joannes

Nicolas Joannes

Advertentie

Koop een BMW iX3 of vergelijkbare auto

BMW

iX3

56 899 €

2024

17 505 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

iX3

51 899 €

2023

10 278 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

iX3

56 899 €

2024

9 519 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass

BMW

iX3

54 899 €

2023

17 011 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

Car-Pass

BMW

iX3

58 900 €

2024

18 185 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Beliën Lommel

Lommel

date

Car-Pass

BMW

iX3

38 899 €

2021

52 320 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

-

BMW

iX3

54 899 €

2024

24 990 km

Elektrisch

Elektrisch

286 pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Jorssen Zuid

Aartselaar

date

-

BMW

iX3

54 899 €

2024

23 019 km

Elektrisch

Elektrisch

- pk

Automaat

0 g/km

date

BMW Sneyers

Herentals

date

Car-Pass