In de jaren ‘60 introduceerde BMW de Neue Klasse, die nieuwe normen stelde voor het merk en zijn premiumimago opnieuw versterkte. Vandaag, na jaren van teasers en verschillende conceptwagens, stelt BMW het eerste model voor van de Neue Klasse van de 21e eeuw: de gloednieuwe BMW iX3. Dat klinkt misschien als grote woorden, maar wie het model van dichtbij ontdekt zoals wij, merkt al snel dat het effectief een nieuwe standaard zet voor het merk.
Laten we beginnen met verduidelijken dat deze volledig elektrische BMW iX3 zijn carrière start naast de BMW X3 met verbrandingsmotoren, zonder die meteen te vervangen. BMW heeft begrepen dat het beter is om klanten keuzevrijheid te bieden in plaats van alles in te zetten op één elektrisch paard.

Nieuwe designtaal
Naast de technische innovaties die we zo meteen bespreken, introduceert deze nieuwe BMW iX3 ook een gloednieuwe designtaal die geleidelijk over het hele gamma zal worden uitgerold. Als je een nieuwe generatie auto’s lanceert, mag dat gezien worden! Dat begint al bij de volledig hertekende voorzijde met een eigen, herkenbare lichtsignatuur. In profiel toont de BMW iX3 slankere proporties dan de vorige generatie. Hij meet nu 4,78 meter in de lengte (+5 cm), 1,89 meter in de breedte en 1,63 meter in de hoogte (-3 cm). Achteraan oogt hij stevig, met krachtige schouderlijnen en een brede lichtsignatuur.



Autonomie BMW iX3 2026
Op technisch vlak zet de nieuwe BMW iX3 een flinke stap vooruit met een nieuwe 800V-architectuur en een batterij bestaande uit compactere, cilindrische cellen met een hogere energiedichtheid. De nettocapaciteit bedraagt 108 kWh, en in de versie iX3 50 xDrive (vierwielaandrijving, 470 pk) levert dat een indrukwekkend rijbereik op van 800 km! Die waarde, mede mogelijk gemaakt door een sterk geoptimaliseerde aerodynamica, moet nog worden bevestigd via de officiële WLTP-homologatie, maar is alvast bijzonder voor een elektrische SUV met vierwielaandrijving.
350 km laden in 10 minuten
Dankzij het 800 V-systeem zet BMW ook nieuwe standaarden op vlak van laadsnelheid. De iX3 haalt een piekvermogen van 400 kW, meer dan wat andere traditionele merken momenteel aanbieden. Concreet betekent dit dat je van 10 naar 80% kan laden in slechts 21 minuten, en dat je 350 km rijbereik kan bijladen in amper 10 minuten. Ideaal dus voor lange reizen. Voor dagelijks gebruik is een AC-lader van 22 kW standaard voorzien, waarmee je de batterij in 5 uur en 45 minuten volledig oplaadt.

Dubbele koffer
Binnenin profiteert de nieuwe BMW iX3 van zijn gloednieuwe platform om ruimere afmetingen te bieden. De beenruimte is royaal, zelfs voor een passagier van 1m87, en ook de hoofdruimte is comfortabel. Zoals vaak bij modellen van dit segment is de achterbank vooral geschikt voor twee personen. Het koffervolume bedraagt een degelijke 520 liter en wordt aangevuld met een frunk van 58 liter, ideaal om laadkabels in op te bergen.



110 cm groot scherm
Tot zover niets uitzonderlijks. Maar als je plaatsneemt achter het stuur, merk je pas echt hoeveel er ook is veranderd in het interieur. Het stuur heeft een compleet nieuw ontwerp, maar het meest opvallende zijn de twee schermen. Het centrale infotainmentscherm meet 17,9 inch en heeft een opvallende trapeziumvorm. Dat is niet zomaar design, maar verbetert de ergonomie doordat de belangrijkste functies dichter bij de hand van de bestuurder liggen.
Nog spectaculairder is het Panoramic Vision-display onderaan de voorruit. Dat strekt zich uit over maar liefst 43 inch en toont de belangrijkste rij-informatie direct in het gezichtsveld van de bestuurder. Hoewel het aantal fysieke knoppen sterk is gereduceerd, blijven de bedieningselementen op het stuur natuurlijk aanvoelen dankzij haptische feedback. Het centrale scherm biedt bovendien altijd directe toegang tot essentiële functies zoals de klimaatregeling, met een gemakkelijker bereikbare aanraakbediening dan vroeger.



Een futuristisch accent voor iedereen
Na de iX3 volgt een berline van vergelijkbaar formaat op hetzelfde platform. Dankzij zijn gunstigere aerodynamica zal die waarschijnlijk nog een hoger rijbereik halen dan de toch al genereuze iX3. Mogelijk zelfs beter dan de Mercedes EQS? Deze iX3 Neue Klasse zal trouwens als inspiratie dienen voor het volledige toekomstige BMW-gamma. Volgens BMW zullen tegen 2027 maar liefst 40 nieuwe modellen elementen overnemen van de iX3 Neue Klasse! Het brede Panoramic View-scherm zal ook snel opduiken in andere modellen, zelfs in de kleinere BMW’s. Dat zorgt voor een onmiskenbaar futuristisch accent in de hele line-up.



Prijs en lanceringsdatum van de BMW iX3 2026
De nieuwe BMW iX3 wordt vanaf september te koop aangeboden, met leveringen gepland vanaf maart 2026. In Duitsland start de prijs voor de iX3 50 xDrive vanaf 68.900 euro. Later zal het gamma worden uitgebreid met een instapversie, die rond de 60.000 euro zal kosten. BMW heeft hierover nog geen details vrijgegeven, maar het ligt voor de hand dat dit model een iets beperkter rijbereik zal hebben. Maar met een startpunt van 800 km autonomie en met 800 V-technologie wordt de iX3 alvast veelbelovend.