Na de lancering van zijn M2 CS op het legendarische parcours van de Groene Hel, deed BMW hetzelfde met zijn nieuwste break: de M3 CS. Resultaat: alweer een record voor de Beierse constructeur!
De BMW M3 CS Touring legde de 20,832 km en 73 bochten van de mythische Nordschleife van de Nürburgring af in slechts 7:29.490 min! Dat is weliswaar nog steeds 7,3 tienden van een seconde trager dan de berline met dezelfde naam, maar wel 6,3 seconden sneller dan de gewone M3 Touring! En wat wellicht het belangrijkst is voor de sportieve afdeling van de Beierse constructeur: deze rondetijd maakt van de BMW M3 CS Touring de snelste break ooit op de 20,832 km van de Nürburgring! Nochtans kan je moeilijk zeggen dat deze radicalere variant met grote kofferbak veel krachtiger of lichter is dan een “klassieke” M3 Touring…
15 kW (20 pk) extra voor een totaal van 405 kW (550 pk) en 650 Nm…
Onder zijn nieuwe motorkap uit koolstofvezel levert de 3.0 zes-in-lijn van de CS-variant “slechts” 15 kW (20 pk) meer dan een “klassieke” BMW M3 Touring. Het koppel blijft daarentegen identiek. De meest radicale break van BMW ontwikkelt dus 405 kW (550 pk) en 650 Nm. Het vermogen wordt nog steeds verdeeld over de vier wielen. Dankzij die extra 15 kW (20 pk) sprint hij wel een tiende van een seconde sneller van 0 naar 100 km/u, met een tijd van 3,5 seconden in plaats van 3,6. De topsnelheid van de BMW M3 CS Touring is nog steeds elektronisch begrensd, maar bedraagt nu 300 km/u — dat is 20 km/u meer dan een ontgrendelde M3 Touring.



… en 15 kg minder voor meer dan 6 seconden winst op de Nürburgring!
Dankzij zijn nieuwe titanium uitlaat, talrijke onderdelen uit met koolstofvezel versterkte kunststof en specifieke gesmede lichtmetalen velgen kon hij ook wat kilo’s kwijtspelen. In totaal slaagde BMW erin om 15 kg te besparen tegenover een “klassieke” M3 Touring, waardoor de CS-variant van de Beierse break op 1.925 kg komt. Hij krijgt ook enkele nieuwe aerodynamische elementen om de stabiliteit bij hoge snelheid te verbeteren, samen met een stijver chassis en specifieke afstellingen voor het onderstel. Het is waarschijnlijk de optelsom van al die ingrepen die de CS-versie in staat stelde om 6,3 seconden te winnen ten opzichte van de rondetijd van de BMW M3 Touring.