all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"Voiture de sport blanche BMW Série 5 Touring roulant sur une route sinueuse entourée de verdure.","nl":"Witte BMW 5 Serie Touring rijdt op bochtige weg omringd door groen landschap."}
1/14

BMW M5 Touring (2025): wat zijn zijn sterktes en zwaktes?

Dankzij zijn gloednieuwe plug-inhybride aandrijving én zijn Touring-koetswerk zou de BMW M5 boordevol troeven moeten zitten, toch?

Geschreven door Sébastien Vanhouche

1 Juli 2025

Advertentie

De G99-generatie van de BMW M5 luidt duidelijk een tijdperk van grote veranderingen én comebacks in. Net als bij de E34 en de E60 (of meer bepaald de E61) is de sportieve Beier nu opnieuw beschikbaar als berline én als break Touring! En voor het eerst krijgt hij ook een plug-inhybride aandrijflijn. Maar zorgen deze nieuwigheden ervoor dat hij nog meer uitblinkt, of werken ze hem net tegen?

Wat zijn de sterke punten van de BMW M5 Touring?

1. De prestaties van de BMW M5 Touring zijn ronduit indrukwekkend!

Raket, straaljager, bommenwerper… hoe je hem ook noemt, de BMW M5 Touring is bloedsnel. Zijn 4,4 liter-biturbo V8 met plug-inhybride technologie levert namelijk een totaalvermogen van 535 kW (727 pk) en 1.000 Nm koppel! Dat is genoeg om de sprint van 0 tot 100 km/u af te leggen in slechts 3,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u te halen — of zelfs 305 km/u met het optionele M Driver Package. Gelukkig beschikt hij over een xDrive-vierwielaandrijving die de kracht volledig naar de achterwielen of naar alle vier de wielen kan sturen, wat zorgt voor een indrukwekkende efficiëntie. Misschien zelfs iets té indrukwekkend… Dit is zeker geen auto om in eender wiens handen te geven, zeker niet als je begint te spelen met dat xDrive-systeem. Toch zijn zijn prestaties, hoe spectaculair ook, net iets minder scherp dan die van zijn voorganger. Die had "slechts" 441 kW (600 pk) en 750 Nm, maar ging in 3,4 seconden naar 100 km/u… Oeps.

BMW iX rijdt op een kronkelige weg omringd door groen. Witte BMW touring op een landelijke weg met bewolkte lucht. Witte BMW M5 rijdt op kronkelende landelijke weg omringd door groene bomen.
Advertentie

2. Een echte premiumwagen

Meer dan een M5, en zelfs meer dan een BMW, blijft deze sportieve Duitser een echte premiumwagen - en dat zie je. De materialen in het interieur zijn van uitmuntende kwaliteit, tot in de onderste delen van het dashboard en zelfs in het handschoenkastje. Ook de stoelen combineren een hoog niveau van comfort en zijdelingse steun. Tijd doorbrengen in de BMW M5 Touring is dan ook absoluut geen straf. Maar waarvoor dient deze auto precies?

Interieur van BMW met rode stoelen en geavanceerd digitaal dashboard onder een brug. Rood-zwart BMW M5 stoeltje met iconisch M Performance logo. Luxe interieur van BMW M5 met rode en zwarte sportstoelen.
Advertentie

Wat zijn de zwakke punten van de BMW M5 Touring?

1. De BMW M5 Touring heeft moeite met zijn gewicht…

De BMW M5 Touring weegt maar liefst 2.550 kg leeg. Dat is zwaar, héél zwaar, té zwaar… en dat voel je. Vooral bij het remmen, waar hij moeilijk tot stilstand komt. Naast de batterij van 18,6 kWh moest BMW’s M-divisie ook het chassis aanzienlijk versterken om het brute vermogen überhaupt enigszins op de weg te krijgen. Toch blinkt hij daarin niet echt uit…

Witte BMW i5 rijdt op een landelijke weg omgeven door bomen en velden.
Advertentie

2. Groter aan de buitenkant dan aan de binnenkant

Naast zwaar is hij ook gewoon gigantisch: 5,096 meter lang, 1,97 meter breed en 1,516 meter hoog. Dat betekent dat hij veel ruimte inneemt op de weg en weinig speelruimte laat — zowel bij het kruisen van andere wagens als bij sportief rijden. Gelukkig zorgt de wielbasis van 3,006 meter voor veel beenruimte achterin, wat zeker welkom is. Minder positief is dat zijn kofferinhoud, door de batterij en het verstevigde chassis, slechts varieert van 500 tot 1.630 liter. Met de achterbank overeind is dat exact hetzelfde volume als dat van de M3 Touring! Gelukkig kan de M5 Touring zich nog onderscheiden met zijn optionele trekhaak — iets dat zelden beschikbaar is op dit type auto.

Autointerieur met moderne zwarte en rode lederen achterstoelen. Ruime kofferbak van een Audi-auto, geoptimaliseerd voor maximale bagageruimte achterin.
Advertentie

3. Zit de BMW M5 met een identiteitscrisis?

Wat is een BMW M5 eigenlijk? Als we afgaan op de vorige generaties, dan is het een alleskunner die dankzij zijn technologie, mechaniek en ingenieurschap zowel op de Autobahn als op de Nürburgring en door de bochten van het Zwarte Woud kan schitteren. Vandaag lijkt hij, door zijn afmetingen en gewicht - het gevolg van zijn flinke vermogenswinst - nergens echt op zijn plaats. Zelfs in de zachtste stand blijft de ophanging te hard om comfortabel lange afstanden op de snelweg te malen. En zijn massa maakt hem ongeschikt voor circuitdagen of bergwegen zonder continu remblokken en banden te verslijten. Maar het grootste probleem? Hij is niet langer de enige sportieve break in het gamma van BMW…

Witte BMW 5 Serie Touring rijdt op een weg omgeven door bomen.
Advertentie

4. Is zijn kleinere broer of zijn voorganger niet overtuigender?

Ondanks zijn 390 kW (530 pk) en 650 Nm — dus 145 kW (197 pk) en 350 Nm minder dan de M5 — sprint de BMW M3 Touring even snel naar 100 km/u als zijn grote broer. Dat komt doordat hij maar liefst 610 kg lichter is! Hij is ook compacter, maar biedt in vijfzitsconfiguratie hetzelfde koffervolume en slechts 120 liter minder met de zetels neergeklapt. Het enige echte voordeel van de BMW M5 Touring lijkt zijn trekhaak en plug-inhybride aandrijving te zijn, die hem fiscaal iets interessanter maakt. Alleen: hij kost wel 41.750 euro meer dan zijn kleine broer! En wat betreft de vooruitgang van deze nieuwe G99-generatie ten opzichte van de F90? We zien voorlopig enkel de mogelijkheid om hem als break te bestellen…

Sébastien
							Vanhouche

Sébastien Vanhouche

Advertentie

Koop een BMW BMW M of vergelijkbare auto

BMW

M5

147 250 €

Prijs Prijs

2024

11 936 km

Benzine

727 pk

Automaat

0 g/km

date

Davo Sint Truiden

Sint Truiden

date

Car-Pass

BMW

M5

145 899 €

Prijs Prijs

2024

15 685 km

Hybride

727 pk

Automaat

0 g/km

date

Davo Tongeren

Tongeren

date

Car-Pass

BMW

M5

158 649 €

2025

4 255 km

Hybride

729 pk

Automaat

40 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

-