De BYD Atto 2, die begin dit jaar als grote première werd voorgesteld op het Autosalon van Brussel, is sindsdien officieel gelanceerd in Europa met een catalogusprijs die onder de €30.000 begint. Maar om de verkoop van zijn compacte elektrische SUV te stimuleren, biedt BYD aantrekkelijke promoprijzen waardoor de prijs kan zakken tot zo’n €25.000. Een interessant aanbod? Laten we samen eens de sterke en zwakke punten van de BYD Atto 2 (2025) bekijken.
Zijn pluspunten:
Aantrekkelijke prijs
We beginnen natuurlijk met de prijs van de BYD Atto 2. Officieel start die vanaf €29.990, maar om de verkoop aan te zwengelen, biedt BYD momenteel een korting van meer dan €4.000. De Atto 2 start dus nu aan een actieprijs van €25.800 (of €199 excl. BTW/maand bij financiële leasing). Voor een elektrische SUV met een 45 kWh-batterij is dat duidelijk scherp. Maar BYD rekent in de praktijk bijna €1.000 (€990) aan afleveringskosten. Wat het Chinese merk met de ene hand geeft, neemt het dus gedeeltelijk met de andere terug. De tijdelijke eindprijs blijft desondanks competitief: €26.790 incl. BTW, na aftrek van de korting en inclusief afleveringskosten.

Royale binnenruimte
Dit tarief is des te interessanter omdat het om een SUV gaat die echt veelzijdig is in gebruik. Met een lengte van 4,31 m en een breedte van 1,83 m biedt de Atto 2 een royale binnenruimte voor vier personen. Hij kan zelfs vrij gemakkelijk een vijfde passagier vervoeren. De beenruimte en hoofdruimte zijn in elk geval meer dan behoorlijk voor dit segment. Deze royale ruimte gaat wel enigszins ten koste van de bagageruimte. Met 400 l is het volume gemiddeld voor het segment, maar wel voldoende voor dagelijks gebruik. Je zal alleen rekening moeten houden met een vrij hoge laaddrempel.


Afwerking / uitrusting
Nog een pluspunt: deze concurrentiële prijs gaat niet ten koste van de uitrusting. Noch van de afwerking: de assemblage en gebruikte materialen zijn allesbehalve 'low-cost'. Wat de uitrusting betreft, krijg je standaard het 10,1 duim grote touchscreen (draaibaar, een stokpaardje van BYD, waarmee je kan afwisselen tussen horizontale of verticale weergave...) met geïntegreerde navigatie en Apple CarPlay / Android Auto-connectiviteit; achteruitrijcamera; adaptieve cruise control; dodehoekbewaking; keyless entry/start; etc. En ook op 'elektrisch' vlak is de uitrusting compleet voor deze prijs: warmtepomp, geïntegreerde 11 kW-lader en V2L-compatibiliteit waarmee je elektrische apparaten kan voeden vanuit de hoogspanningsbatterij, … het zit er allemaal standaard op.

Zijn minpunten?
Een 'middelmatig' reëel rijbereik
De 45,12 kWh batterij die gebruikt wordt in de basisversies bezorgt de Atto 2 een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 312 km. In de praktijk noteerden we tijdens onze test een werkelijk verbruik van 15,9 kWh/100 km. Dat was weliswaar zonder zuinig te rijden en met regelmatig gebruik van de snelweg. Maar als je wat marge houdt om een lege batterij te voorkomen, geeft dat een reëel bereik van ongeveer 250 km. Dat kan voldoende zijn, afhankelijk van je rijprofiel. Maar het is in elk geval goed om weten...


Een snellader, die niet al te snel is...
Ook al omdat het gelijkstroom snellaadvermogen niet bijzonder hoog is: amper 65 kW. Voor BYD, één van de pioniers van laden aan... 1.000 kW, is dat echt niet veel! Kortom, de Atto 2 is geen ideale elektrische SUV om snel lange afstanden af te leggen. Maar als je maar sporadisch moet snelladen, zorgt de beperkte capaciteit van de batterij in combinatie met een vrij lineaire laadcurve ervoor dat je toch een voldoende hoge batterijlading kan halen in minder dan veertig minuten. Tijdens onze test gingen we bijvoorbeeld van 8% naar 80% batterij in 36 minuten. Dat bevestigt de 37 minuten die BYD opgeeft voor het opladen van 10% tot 80%.

De airconditioning mist finesse...
Rekening houdend met de gevraagde prijs overtuigt de Atto 2 met zijn algemeen comfort. De prestaties van de 130 kW (177 pk) sterke elektromotor blijken ruim voldoende (0 tot 100 km/u in 7,9 s) en het veercomfort is zeker niet slecht. Kortom, dit is al bij al een vrij doorsnee elektrische auto, zonder onoverkomelijke tekortkomingen. Behalve misschien de grillige werking van de airconditioning. Dat is wel vaker het geval bij Chinese auto's: de kalibratie mist duidelijk finesse. Je moet de temperatuurinstelling geleidelijk verhogen (of handmatig de ventilatorsnelheid verlagen) om te voorkomen dat koude luchtstromen plots zonder logische reden door het interieur blazen. In het dagelijks gebruik is dat snel irritant.