François Piette

19 JAN 2015

Chevrolet Volt: met een andere merknaam bij ons?

Chevrolet trekt zich terug van de Europese markt en stopt ook met de Volt, de elektrische berline met een verbrandingsmotor als generator. Zijn tweelingbroer, de Opel Ampera, is er nog, maar ongetwijfeld niet voor lang. In de Verenigde Staten is het Volt-verhaal echter nog niet gedaan presenteert Chevrolet een nieuwe Volt.

“We geloven dat onze technische kennis en de vele gegevens verzameld bij duizenden klanten ons in staat stellen om nu de beste plug-inhybride van de wereld te presenteren.” Dat is het gewaarde en beloftevolle discours van Alan Batey, president van General Motors Noord-Amerika.

De auto werd helemaal vernieuwd, te beginnen met de twee elektromotoren. Die zijn lichter en halen een 12 procent hoger rendement. De Volt is steviger en lichter. Hij presteert beter dan zijn voorganger (vooral bij acceleraties) en haalt een betere autonomie. Chevrolet kondigt tot 80 km aan in de elektrische modus en 640 km in de gecombineerde modus. Als de batterijen uitgeput zijn, worden ze opnieuw opgeladen door een verbrandingsmotor (voortaan een zuinigere 1.5 benzinemotor).

De Volt zou ook stiller, beter uitgerust en ruimer zijn. Hij wordt verkocht in de Verenigde Staten, maar hoe zit het in Europa? Het duo Volt/Ampera heeft de doelstellingen niet bereikt, we kunnen ons dan ook moeilijk voorstellen dat General Motors dit wil herhalen. Maar wie weet?

Advertentie
Advertentie
Advertentie