Cupra stelt vandaag niet één, maar twee nieuwe VZ-versies van de Leon voor! Het gaat om gelimiteerde edities die na elkaar op de markt komen en de Spaanse hot hatch stap voor stap radicaler maken.
De Cupra Leon VZ is in feite het Spaanse broertje van de Golf GTI Edition 50, de snelste gehomologeerde Volkswagen ooit op het legendarische circuit van de Nürburgring. Hij deelt dan ook dezelfde 2-liter viercilinder turbomotor met 239 kW (325 pk) en 420 Nm koppel. Deze krachtbron is gekoppeld aan een 7-traps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en een elektronisch sperdifferentieel. Daarmee sprint de Cupra Leon VZ in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u. En dankzij deze prestaties schrijft de Spaanse hot hatch een klein record op zijn naam: het is de krachtigste voorwielaangedreven Leon die Cupra ooit gebouwd heeft.

Cupra Leon VZ TCR slaat de brug tussen circuit en straat
Na titels in TCR Europe, TCR UK, TCR Mexico en TCR France heeft het jonge Spaanse merk ook een nog radicalere TCR-versie van de compacte Leon ontwikkeld. Deze uitvoering onderscheidt zich met specifieke spoilers voor- en achteraan, zijskirts en een aangepaste diffuser. De lichtgewicht velgen verbergen Akebono-remmen met 6-zuiger remklauwen vooraan. Ook binnenin is het menens, met nieuwe kuipstoelen, vierpuntsgordels, een extra veerpootbrug en zelfs een uitneembare achterbank.

Twee gelimiteerde edities die in 2026 gelanceerd worden
Cupra zal slechts een beperkt aantal exemplaren produceren van deze nieuwe Leon VZ en VZ TCR. De eerste versie verschijnt officieel in het eerste kwartaal van 2026 en wordt gelimiteerd tot 1.500 stuks. De veel radicalere Leon VZ TCR volgt later dat jaar, tegen het einde van 2026. Deze uitvoering wordt nóg exclusiever met slechts 499 geplande exemplaren. De Leon VZ TCR is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, en zal geproduceerd worden in het hoofdkwartier van het merk in Martorell.













