François Piette

29 JUN 2001

De BMW 3 Reeks jaargang 2002.

Nieuwe en uitgesproken sportieve afstelling van het onderstel. Duidelijk uiterlijk onderscheid tussen berline en touring. Nieuwe modellen, nieuwe benzine- en dieselmotoren. De klassieke kwaliteiten van de 3 Reeks op hun best. Met een hele reeks nieuwigheden zet de BMW 3 Reeks zijn briljante carrière in het modeljaar 2002 verder. De verregaande herstyling van de modellen van de 3 Reeks zal de verschillen tussen de diverse modelvarianten van deze reeks sterker benadrukken. Dat begint met de 3 Reeks compact. Ook de berline en de touring krijgen een nieuwe snuit aangemeten, die nog meer kracht en tegenwoordigheid uitstraalt, waardoor ze zich nog duidelijker onderscheiden van de coupé en de cabrio. Bovendien krijgen alle versies van de 3 Reeks voortaan de nieuwe en uitgesproken sportieve afstelling van het onderstel en de stuurinrichting, die al bij de lancering van de compact en van de in april uitgebrachte modellen 330i/Ci furore heeft gemaakt. Deze afstelling wordt door specialisten terzake al zonder meer gedoodverfd als de nieuwe norm in zijn segment. De 3 Reeks kleeft bijna letterlijk aan de weg: op bochtige wegen lijkt de BMW 3 Reeks verzot te zijn op bochten, terwijl hij in rechte lijn wel door een laserstraal geleid lijkt te worden. Voor de jaargang 2002 bereiken de klassieke deugden van de BMW 3 Reeks - sportiviteit en handelbaarheid - die in de jaren zestig met de komst van de 02-reeks het levenslicht zagen, hun hoogtepunt. De sportieve gerichtheid die aan de basis ligt van de BMW 3 Reeks komt nogmaals tot uiting in de mogelijkheid te schakelen als in de Formule 1: op de berlines en coupés 330i en 325i laat de optionele sequëntiële versnellingsbak ook schakelen toe door middel van hendeltjes op het stuurwiel, waardoor sportief ingestelde bestuurders van een 3 Reeks een nieuwe dimensie in autodynamiek kunnen ontdekken. Ook op motorisch vlak is er heel wat nieuws. De tweeliterversie van de nieuwe generatie viercilinder Valvetronic motoren (met veel punch: 100 kW/136 pk, 200 Nm) drijft voortaan de 318i, de 318ti compact, de 318Ci coupé en de gloednieuwe 318Ci cabrio aan. Deze motor is een flinke stap voorwaarts in de veralgemening van het Valvetronic-systeem in het volledige BMW-gamma, een vooral, met betrekking tot het verbruik, revolutionaire techniek die een essentiële bijdrage levert in de verwezenlijking van de doelstellingen inzake CO2-uitstoot. Het spreekt vanzelf dat bij zoveel technologische vernieuwing bij de benzinemotoren, de dieselmotoren niet mochten achterblijven. De volledig herziene viercilinder dieselmotor van de 320d berline en touring en van de 320td compact ontwikkelt voortaan een vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 330 Nm. De berline 318d met zijn 85 kW (115 pk) en 265 Nm, is een nieuwe versie die het gamma komt verrijken. Het geheel van de nieuwe motoren verzekert het BMW-gamma van de 3 Reeks van de typische hoogstaande prestaties, terwijl het brandstofverbruik een laag peil bereikt dat door de concurrentie niet geëvenaard wordt. De berline 318i, bijvoorbeeld, neemt volgens de Europese rijcyclus genoegen met 7,2 l/100 km en geeft daarmee blijk van een uitzonderlijke zuinigheid; de 320d, van zijn kant, heeft al genoeg aan 5,5 l/100 km. De prijzen en meer technische details zullen kort voor de commerciële lancering, in de maand september, bekendgemaakt worden. www.bmw.be
Advertentie
Advertentie
Advertentie