Pechvogel Pérez

Sergio Pérez (Red Bull) zijn seizoen gaat van kwaad naar erger. In zijn thuisrace, waar het gros van de tribunes gevuld was met fans die speciaal voor hem kwamen supporteren, is zijn race voorbij na de eerste bocht. Een schuldloze botsing met Leclerc (Ferrari) berokkende zoveel schade aan zijn bolide, dat het team besliste om hem niet meer op de baan te sturen na een verkennende pitstop. Pech voor Pérez, die elk puntje kan gebruiken om zijn tweede plaats in het constructeurskampioenschap en tegelijkertijd zijn zitje bij Red Bull te behouden. En over zijn zitje gesproken...

Ricciardo laat eindelijk weer zien wat hij kan

De grootste kanshebber om Pérez te vervangen bij Red Bull is niemand minder dan Daniel Ricciardo, die zijn sabbatjaar onderbrak om Nyck De Vries te vervangen bij zusterteam AlphaTauri, alvorens weer even out te zijn met een handbreuk opgelopen in de GP van Nederland. Vorige week maakte hij zijn comeback in Austin, zonder al te veel succes, maar in Mexico wist de Australiër een prachtige prestatie neer te zetten in een verrassend competitieve AlphaTauri.

Na als vierde te kwalificeren, wist hij tijdens de race de in principe veel snellere Mercedessen lang achter zich te houden, om uiteindelijk als zevende te finishen na enkele spannende duels. Daarmee heeft hij meteen zijn eerste punten van het seizoen te pakken en klimt zijn team naar de achtste plek in het constructeurskampioenschap. En het werd ook meteen duidelijk waarom Ricciardo de voorkeur geniet voor het Red Bull-zitje boven zijn teamgenoot Tsunoda, want de jonge Japanner botste tweemaal met Piastri (McLaren) en raakte daarmee zijn achtste plek kwijt. 

Norris reed de perfecte race

Lando Norris (McLaren) moest zich herpakken na een tegenvallende kwalificatie, waardoor hij als zeventiende moest starten. Na een agressieve strategie op zachtere banden om zoveel mogelijk in te halen in het begin, viel de rode vlag door het ongeluk van Magnussen (Haas) precies op het juiste moment, waardoor de snelle Brit verse banden kon gebruiken om zijn weg naar boven te banen. Uiteindelijk wist hij als vijfde te finishen, 10 seconden voor teamgenoot Piastri (die als 7e kon starten). De kijkers verkozen hem dan ook verdiend als ‘Driver of the Day’, met 29,5% van de stemmen.

Drama voor Aston Martin

Waar Aston Martin (en in het bijzonder Fernando Alonso) ijzersterk stond in het begin van het seizoen, met zowat de tweede snelste auto, lijkt het team nu duidelijk voorbijgestoken in de ontwikkelingsrace. Maar zelfs een relatief trage auto kon de ramp in Mexico niet verklaren, met Alonso die al van in het begin kloeg over een slechte balans en uiteindelijk moest opgeven, terwijl Lance Stroll (die vanuit de pitlane moest starten) vijf ronden voor het einde van de baan werd getikt door Valtteri Bottas na een gedurfd inhaalmanoeuvre. Aston Martin komt daarmee op 20 punten van McLaren te staan in het constructeurskampioenschap, terwijl Alonso zijn vierde plek bij de piloten verliest aan Carlos Sainz (Ferrari).

De meest opvallende statistieken

Met zijn 16e overwinning in één seizoen heeft Max Verstappen zijn eigen record van vorig jaar gebroken, en dat met nog drie races te gaan. Met zijn 491 punten heeft hij ook al ruimschoots zijn record van 454 punten in 2022 verbroken, terwijl zijn 51ste overwinning tot nu toe even veel is als Alain Prost tijdens zijn hele carrière heeft behaald. Sebastian Vettel staat derde op die lijst met 53, wat nog haalbaar is voor het einde van het jaar, al domineert Lewis Hamilton deze statistiek nog altijd met 103 overwinningen. Verstappen komt ook in aanmerking voor het hoogste overwinningspercentage binnen een seizoen, een record dat al sinds 1952 in handen is van Alberto Ascari, die toen 6 van de 8 races en daarmee 75% van de GP’s won. Charles Leclerc vierde zaterdag nog zijn 22e polepositie, op zondag moest hij voor de 11e keer op een rij die eerste plek uit handen geven tijdens de race. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: