F1 US GP 2023: 5 dingen die we hebben geleerd

Verstappen scoorde zijn 50ste overwinning op COTA in Austin, Texas, maar dat betekent niet dat het een gemakkelijk weekend was voor de kampioen. Wat hebben we nog geleerd uit de Amerikaanse GP?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 23 oktober 2023
  • Divers

Niet elke race verdient een sprint

De GP van de Verenigde Staten was een van de zes sprintweekends van dit seizoen, waarbij we op zaterdag een korte race voorgeschoteld kregen, met in theorie 19 ronden actie en auto’s die tot het uiterste kunnen gaan. Alleen werd het al snel duidelijk dat het Circuit of the Americas in Texas veel vroeg van de banden, waardoor de meeste piloten na twee of drie ronden het gas al moesten lossen om de finish te kunnen halen. Hier en daar in het veld waren er nog spannende momenten te beleven, met onder meer Albon (Williams) die een gooi deed naar een puntje na de penalty van Russell (Mercedes), maar uiteindelijk vielen zelfs de commentatoren bijna in slaap. Misschien dat de sprintweekends beter voorbehouden blijven aan circuits met een lagere bandenslijtage...

Diskwalificaties!

Drama na afloop van de race, want zowel Lewis Hamilton (Mercedes) als Charles Leclerc (Ferrari) werden gediskwalificeerd vanwege een overmatige slijtage aan de bodem van hun wagens, wat zou betekenen dat ze te laag afgesteld stonden. Daarmee verliest Hamilton zijn tweede plek, Leclerc finishte pas als zesde. Norris (McLaren) wordt daarmee tweede en Sainz (Ferrari) derde, terwijl Pérez (Red Bull) weer een iets grotere buffer opbouwt voor de tweede plek in het kampioenschap. Het gebeurt maar zelden dat piloten gediskwalificeerd worden in de F1, de vorige ongelukkige was Sebastian Vettel, die geschrapt werd uit de Hongaarse GP van 2021 – waar hij als tweede finishte – door een te laag brandstofniveau na afloop van de race.

Ultimatum voor Pérez?

Over Sergio Pérez gesproken: hij zou een ultimatum hebben gekregen van Red Bull. Lukt het hem niet om zijn tweede plek in het kampioenschap te behouden, dan zou hij moeten vertrekken en komt Daniel Ricciardo (AlphaTauri) in zijn plaats naast Max Verstappen, een rijdersduo dat al succesvol bleek tussen 2016 en 2018, alvorens Ricciardo vertrok naar Renault. Red Bull ontkent officieel dit ultimatum te hebben gesteld, maar het team laat al langer merken niet blij te zijn met de prestaties van de Mexicaan, iets waarvoor al meerdere teamgenoten van Verstappen gedegradeerd of ontslagen geweest zijn in het verleden. 

Tegenvallende comeback van Ricciardo

Nadat hij al sinds de GP van Nederland eind augustus was uitgevallen met een gebroken hand, mocht Daniel Ricciardo nu eindelijk terugkeren naar de grid, nadat invaller Liam Lawson enkele mooie resultaten wist op te strijken in zijn plaats. Het was geen glansvolle comeback, want de goedlachse Australiër moest het met één pitstop zien te doen, wat achteraf de verkeerde strategie bleek. Hij finishte als laatste, wat na de diskwalificaties de 15e plek werd, terwijl teamgenoot Tsunoda als 8e geklasseerd werd en bovendien nog een puntje sprokkelde met de snelste raceronde dankzij een late pitstop. Laten we hopen dat Ricciardo een betere race meemaakt in Mexico, 

Eerste puntje voor Sargeant!

De een zijn dood is de ander zijn brood, en in het geval van de Williams-rijders Alex Albon en Logan Sargeant betekenen de diskwalificaties van Hamilton en Leclerc dat ze als negende en tiende geklasseerd staan. Dat betekent dat de rookie Sargeant eindelijk zijn eerste puntje in de F1 heeft weten te bemachtigen, na een lastig seizoen tot nu toe, waarin de jonge Amerikaan nog regelmatig foutjes maakte. In zijn (tweede) thuisrace was Sargeant echter competitief, met enkele agressieve inhaalmanoeuvres die hij zonder brokken wist af te ronden. Een bemoedigend resultaat, want ook Sargeant heeft te vrezen voor zijn plek bij Williams als hij niet presteert...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km