De hervorming van de autobelasting hing al lang boven het hoofd van de Walen: eindelijk is de hervorming van de autobelasting nu na een paar kleine aanpassingen goedgekeurd in het zuiden van het land. Toekomstige eigenaars van elektrische gezins-SUV's zullen daar echter niet meteen vrolijk van worden...
Het mooie tijdperk van de belastingtabel voor inverkeersstelling en het eenmalige forfait van 61,50 euro voor de registratie van een nieuw of tweedehands elektrisch voertuig is officieel voorbij. Vanaf 1 juli 2025 zal dit worden berekend volgens een totaal nieuwe formule die rekening houdt met het motorvermogen, de maximaal toegelaten massa (MTM), de uitstoot van het voertuig en een energiecoëfficiënt gekoppeld aan de aandrijving.

Zowel goed nieuws als slecht nieuws… en een interessante uitzondering!
Het goede nieuws is dat het minimumbedrag is verlaagd naar 50 euro. Het slechte nieuws is dat de populaire elektrische gezins-SUV het hardst wordt getroffen, met een nieuwe BIV (Belasting op Inverkeerstelling) die in sommige gevallen meer dan duizend euro kan kosten! Er is echter een - oh zo belangrijke - uitzondering op deze nieuwe regelgeving: voertuigen die op naam staan van een leasemaatschappij zijn tot nader order vrijgesteld van BIV in Wallonië! En als kers op de taart: als de maatschappelijke zetel van die leasemaatschappij in Vlaanderen is gevestigd, zijn hun auto's ook vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting!

Andere kleine nieuwigheden, maar ook enkele blijvers
De Waalse hervorming betekent ook de officiële invoering van de nieuwe maximale vermindering van 250 euro op de BIV voor grote gezinnen. De vermindering van 250 euro voor eenoudergezinnen die onder bepaalde voorwaarden toegekend wordt, zal pas vanaf 1 juli 2026 in werking treden. Het fiscale regime voor “oude auto’s" of "oldtimers" ouder dan 30 jaar verandert dan weer niet. De BIV voor deze auto’s blijft dus vastgesteld op een totaalbedrag van 61,50 euro. Ten slotte geldt de hervorming ook niet voor de jaarlijkse verkeersbelasting. Die wordt nog steeds jaarlijks geïndexeerd op 1 juli en bedraagt momenteel 100,98 euro voor een elektrische auto en wordt berekend op basis van het aantal fiscale pk’s voor andere aandrijvingen.