Wim Bervoets

14 JUL 2017

Hyundai i30 N: de grote Golf GTI‑concurrent?

Hyundai heeft voor het eerst zijn langverwachte hot hatch getoond. De i30 N werd uitvoerig getest op de beroemde Nürburgring en heeft met 275 pk genoeg onder de motorkap om een bekende Duitse GTI het vuur aan de schenen te leggen!

De afgelopen heeft Hyundai heel wat ervaring opgedaan in de motorsport. Niet alleen in het WRC-rallykampioenschap, maar ook in zijn testcentrum aan Duitslands beroemdste circuit, de Nürburgring.

275 pk

Het resultaat is het eerste productiemodel van Hyundais N-afdeling: de i30 N. Die puurt in zijn Performance Package 275 pk en 353 Nm uit de 2.0 T-GDI viercilinder turbobenzine, en stuurt dat via een manuele zesversnellingsbak naar de voorwielen. Er is ook een “standaarduitvoering” van de i30 N: die produceert 250 pk en 353 Nm. Die laatste sprint naar 100 km/u in 6,4 seconden, de Performance-versie doet 6,1 seconden over dezelfde oefening. De topsnelheid ligt op 250 km/u.

18 of 19 duim

De Koreaanse ingenieurs besteedden de nodige aandacht aan het chassis: de ophanging wordt elektronisch gestuurd, de i30 N krijgt specifieke 18- of 19-duimsvelgen (die hem respectievelijk 4 en 8 mm lager maken dan de gewone i30) en een elektronisch sperdifferentieel tussen de voorwielen moet voor de nodige grip in de bochten zorgen.

Vijf rijmodi

Met behulp van knoppen op het stuur kan je de parameters van de auto zoals gasrespons, demping en stuurgewicht afstellen in vijf rijmodi: Eco, Normal, Sport, N en Custom. Daarbij moeten een automatische tussengasfunctie en een inschakelbare sportuitlaat voor meer rijbeleving zorgen.

Prijzen

Officiële prijzen voor de Hyundai i30 N zijn er nog niet, maar met de juiste prijsstrategie kan deze Koreaan wel eens een geduchte concurrent worden voor de Peugeot 308 GTi en de onvermijdelijke Golf GTI. Of hij ze ook dynamisch overtroeft, hopen we snel te ontdekken tijdens een eerste test.

Advertentie
Advertentie
Advertentie