De Kia EV9, de grote elektrische SUV met 6 of 7 zitplaatsen, werd gelanceerd in 2023 en heeft sindsdien zijn gamma geleidelijk uitgebreid. Enerzijds met een nieuwe, meer betaalbare instapmotor van 218 pk. Anderzijds met een sportieve GT-variant van meer dan 500 pk als topmodel. Tussen deze twee uitersten vinden we nog steeds deze GT Line-versie van 384 pk terug, die ons ter beschikking werd gesteld. De batterij van 99,8 kWh belooft daarbij een WLTP-rijbereik van meer dan 500 km. Wordt die belofte ook waargemaakt in de praktijk?
Prijs en WLTP-rijbereik Kia EV9
Er zijn nu twee batterijcapaciteiten beschikbaar in de bodem van de Kia EV9: 76,1 kWh in het geval van de recente instapversie met achterwielaandrijving en 218 pk, uitsluitend aangeboden als Business. Met deze versie begint de prijs van de EV9 bij 62.390 euro en bedraagt het WLTP-rijbereik 443 km. Alle andere varianten krijgen standaard de grote batterij van bijna 100 kWh (99,8 kWh). De prijsvork loopt dan van 68.390 euro (204 pk, achterwielaandrijving, Business) tot 85.590 euro voor ‘onze’ GT Line met twee motoren (AWD, 385 pk). Het WLTP-rijbereik van de EV9 met grote batterij varieert van 505 km (zoals onze AWD GT Line) tot 563 km voor de achterwielaangedreven versies.
Reëel verbruik van de Kia EV9 op de snelweg
Bij een constante snelheid van 120 km/u op de snelweg en bij herfsttemperaturen (maar zonder winterbanden zoals bij onze vorige reportage naar Engeland met de EV9) moet je rekenen op een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km. Met de 99,8 kWh-batterij komt dat neer op een maximale actieradius van 415 km. Als je zo’n 15% batterij overhoudt, kun je dus in de praktijk om de ±350 km stoppen voor een laadbeurt tijdens lange ritten. Het goede nieuws: dankzij de 800 volt-architectuur van de EV9 blijven de laadtijden beperkt.

Hoe lang duurt het om de Kia EV9 op te laden?
We hebben meerdere snellaadbeurten uitgevoerd tijdens onze test. Telkens bleek de Kia EV9 opvallend vlot te laden. Als de laadpaal het aankan, loopt het laadvermogen snel op tot 200 kW. En dat blijft het niet bij een korte piek: het laadvermogen blijft lange tijd hoog. Kia claimt een piek van 210 kW (wij noteerden zelfs 213 kW) en een laadtijd van 24 minuten om van 10 naar 80% te gaan. Dat bleek in de praktijk haalbaar. Zo zagen we 18 minuten om van 14 naar 68% te gaan tijdens een eerste sessie, en 30 minuten om van 15 naar 87% te laden toen we iets meer tijd hadden. Op een andere laadpaal die maximaal 150 kW leverde, ging het van 23 naar 51% in 12 minuten. Kortom: snelladen is dankzij de 800V-technologie geen probleem voor lange ritten.



Wat is het gemengde verbruik van de Kia EV9?
Bij gemengd gebruik weet de Kia EV9 zijn verbruik beter onder controle te houden dan op de snelweg. Niet verrassend, gezien zijn forse frontale oppervlakte. We noteerden meerdere ritten waarbij het verbruik ruim onder de 20 kWh/100 km bleef. Onder deze ideale omstandigheden is het mogelijk om het WLTP-rijbereik van 500 km te benaderen.



Over onze volledige test van bijna 1.500 km, waarvan een groot deel met 4 tot 6 inzittenden, kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 23,4 kWh/100 km. Dat ligt dicht bij de officiële WLTP-waarde van 22,8 kWh/100 km voor deze GT Line. In de praktijk betekent dat een realistisch rijbereik van zo’n 425 km. Een degelijk resultaat, gezien de enorme binnenruimte en de pittige prestaties van deze 385 pk sterke AWD-versie (0-100 km/u in 5,3 s).














