all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Kia EV9 bleu sur route de campagne, design moderne et dynamique.","nl":"Blauwe Kia EV9 op landelijke weg, modern en dynamisch ontwerp."}
{"fr":"Kia EV9 bleu roulant sur route, design moderne et aérodynamique.","nl":"Blauwe Kia EV9 rijdt op de weg, modern en gestroomlijnd ontwerp."}
1/8

Kia EV9: verbruik en autonomie in de praktijk

Dankzij zijn royale formaat biedt de Kia EV9 plaats aan maximaal 7 personen in alle comfort. Maar kan deze elektrische XXL-baksteen ook zijn reële stroomverbruik onder controle houden? Oordeel na 1.500 km achter het stuur.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

5 November 2025

Advertentie

De Kia EV9, de grote elektrische SUV met 6 of 7 zitplaatsen, werd gelanceerd in 2023 en heeft sindsdien zijn gamma geleidelijk uitgebreid. Enerzijds met een nieuwe, meer betaalbare instapmotor van 218 pk. Anderzijds met een sportieve GT-variant van meer dan 500 pk als topmodel. Tussen deze twee uitersten vinden we nog steeds deze GT Line-versie van 384 pk terug, die ons ter beschikking werd gesteld. De batterij van 99,8 kWh belooft daarbij een WLTP-rijbereik van meer dan 500 km. Wordt die belofte ook waargemaakt in de praktijk?

Prijs en WLTP-rijbereik Kia EV9

Er zijn nu twee batterijcapaciteiten beschikbaar in de bodem van de Kia EV9: 76,1 kWh in het geval van de recente instapversie met achterwielaandrijving en 218 pk, uitsluitend aangeboden als Business. Met deze versie begint de prijs van de EV9 bij 62.390 euro en bedraagt het WLTP-rijbereik 443 km. Alle andere varianten krijgen standaard de grote batterij van bijna 100 kWh (99,8 kWh). De prijsvork loopt dan van 68.390 euro (204 pk, achterwielaandrijving, Business) tot 85.590 euro voor ‘onze’ GT Line met twee motoren (AWD, 385 pk). Het WLTP-rijbereik van de EV9 met grote batterij varieert van 505 km (zoals onze AWD GT Line) tot 563 km voor de achterwielaangedreven versies.

Reëel verbruik van de Kia EV9 op de snelweg

Bij een constante snelheid van 120 km/u op de snelweg en bij herfsttemperaturen (maar zonder winterbanden zoals bij onze vorige reportage naar Engeland met de EV9) moet je rekenen op een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km. Met de 99,8 kWh-batterij komt dat neer op een maximale actieradius van 415 km. Als je zo’n 15% batterij overhoudt, kun je dus in de praktijk om de ±350 km stoppen voor een laadbeurt tijdens lange ritten. Het goede nieuws: dankzij de 800 volt-architectuur van de EV9 blijven de laadtijden beperkt.

Blauwe Kia EV9 rijdt op de weg, modern en gestroomlijnd ontwerp.
Advertentie

Hoe lang duurt het om de Kia EV9 op te laden?

We hebben meerdere snellaadbeurten uitgevoerd tijdens onze test. Telkens bleek de Kia EV9 opvallend vlot te laden. Als de laadpaal het aankan, loopt het laadvermogen snel op tot 200 kW. En dat blijft het niet bij een korte piek: het laadvermogen blijft lange tijd hoog. Kia claimt een piek van 210 kW (wij noteerden zelfs 213 kW) en een laadtijd van 24 minuten om van 10 naar 80% te gaan. Dat bleek in de praktijk haalbaar. Zo zagen we 18 minuten om van 14 naar 68% te gaan tijdens een eerste sessie, en 30 minuten om van 15 naar 87% te laden toen we iets meer tijd hadden. Op een andere laadpaal die maximaal 150 kW leverde, ging het van 23 naar 51% in 12 minuten. Kortom: snelladen is dankzij de 800V-technologie geen probleem voor lange ritten.

Blauwe Kia EV9 wordt opgeladen bij een Electra+ station. Dashboard van een elektrische auto met 56 minuten resterende laadtijd, 100 km bereik. Scherm van laadpaal met laadvermogen grafiek op 213 kW.
Advertentie

Wat is het gemengde verbruik van de Kia EV9?

Bij gemengd gebruik weet de Kia EV9 zijn verbruik beter onder controle te houden dan op de snelweg. Niet verrassend, gezien zijn forse frontale oppervlakte. We noteerden meerdere ritten waarbij het verbruik ruim onder de 20 kWh/100 km bleef. Onder deze ideale omstandigheden is het mogelijk om het WLTP-rijbereik van 500 km te benaderen.

Blauwe Kia EV9 op weg, met modern ontwerp en landschap op de achtergrond. Rij auto's, vooraan een blauwe Kia EV9 op een parkeerterrein. Blauwe Kia EV9 bij Ionity-laadstation, nummerplaat KIA 002.
Advertentie

Over onze volledige test van bijna 1.500 km, waarvan een groot deel met 4 tot 6 inzittenden, kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 23,4 kWh/100 km. Dat ligt dicht bij de officiële WLTP-waarde van 22,8 kWh/100 km voor deze GT Line. In de praktijk betekent dat een realistisch rijbereik van zo’n 425 km. Een degelijk resultaat, gezien de enorme binnenruimte en de pittige prestaties van deze 385 pk sterke AWD-versie (0-100 km/u in 5,3 s).

Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Foto’s: Vroom, Sébastien Vanhouche & Jean-François Christiaens

Advertentie

Koop een Kia EV9 of vergelijkbare auto

Kia

EV9

66 990 €

2023

25 990 km

Elektrisch

Elektrisch

384 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Kia

EV9

73 989 €

2025

95 km

Elektrisch

Elektrisch

385 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

-

Kia

EV9

65 989 €

2023

28 300 km

Elektrisch

Elektrisch

385 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Kia

EV9

65 990 €

2023

18 145 km

Elektrisch

Elektrisch

383 pk

Automaat

Tweedehands

date

Novoto Kia Roeselare

Hooglede-Gits

date

Car-Pass

Kia

EV9

69 489 €

2024

17 450 km

Elektrisch

Elektrisch

384 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

-

Kia

EV9

67 490 €

2023

20 545 km

Elektrisch

Elektrisch

385 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

-

Kia

EV9

68 990 €

2024

21 900 km

Elektrisch

Elektrisch

384 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

Car-Pass

Kia

EV9

73 490 €

Nieuw Nieuw

2025

25 km

Elektrisch

Elektrisch

385 pk

Automaat

0 g/km

date

Kia Vermant Mechelen

Mechelen

date

-