Jean-Francois Christiaens

3 FEB 2021

Officieel: DS 4, tijd voor het serieuze werk?

Nadat hij in 2018 discreet uit het gamma verdween, keert de DS 4 nu terug. Heeft hij deze keer meer argumenten om premiumklanten te overtuigen?

202102031555412020ds4v0058.jpg

De eerste DS 4 werd voorgesteld bij het begin van het nieuwe DS-verhaal, toen nog als onderdeel van het Citroën-gamma, maar hij wist nooit grote massa’s te verleiden. Ondertussen heeft het chique logo van de PSA-groep (of beter de Stellantis-constellatie) zich losgewrikt en vele nieuwe modellen gelanceerd onder de naam DS Automobiles. In de eerste plaats door in te zetten op het meest modieuze silhouet met de SUV’s DS 7 Crossback en DS 3 Crossback. Maar daarna ook door terug te keren naar het meer traditionele segment van de grote berlines, met het nieuwe vlaggenschip DS 9.

20210203151555ds.jpg

Vandaag maken we kennis met het nieuwe speerpuntmodel van de groeistrategie van DS Automobiles in de vorm van de tweede DS 4.

Technologisch

Hij is 4,40 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog en mikt op het C-segment en de VW Golf (4,28 meter, 1,79 meter en 1,46 meter). De Fransman pakt uit met een moderne stijl, versterkt door technologische details zoals inklappende deurklinken, serieletters in email op de achterruit of DS Matrix LED Vision-koplampen met 98 diodes.

20210203151556ds.jpg

20210203153600ds.jpg
20210203151553ds.jpg

Op praktisch vlak belooft DS Automobiles een vrij ruime koffer van 430 liter.

Ook als Cross

Voor de liefhebbers van het genre leidt DS ook een DS 4 Cross af. Deze versie versterkt zijn avontuurlijke look in de eerste plaats met zijdelingse stootstrips en specifieke bumpers.

20210203153600ds4.jpg

Smart Touch

Het interieur oogt al even modern als het koetswerk. Kijk maar naar dat aanraakscherm van 5 duim, DS Smart Touch gedoopt, op de middenconsole. De uitrusting is bovendien op niveau, met nachtzicht, een head-updisplay met augmented reality, een actieve ophanging die wordt aangestuurd met een camera enzovoort. Hij hoeft zich dus niet te schamen tegenover de Duitsers.

202102031555422020ds4crossv0003.jpg

Plug-inhybride

Op mechanisch vlak kiest de nieuwe DS 4 voor beproefde oplossingen. Op het programma staan de benzinemotoren PureTech 130, 180 en 225 en op diesel is er de gekende BlueHDI 130 van de groep.

20210203153559ds.jpg

Maar uiteraard krijgt de DS 4 ook geëlektrificeerde aandrijflijnen. DS Automobiles kondigt op zijn minst een plug-inhybride variant aan met 225 pk (180 pk op benzine + 110 elektrische pk’s) en een puur elektrisch WLTP-rijbereik van “meer dan 50 kilometer”.

20210203155717ds.jpg

De marktintroductie van deze nieuwe DS 4 staat in de planning voor het vierde trimester van 2021.

Advertentie
Advertentie
Advertentie