Je dacht misschien dat de Range Rover Electric al lang klaar was. En wij ook, want het merk heeft maanden geleden al beelden gepubliceerd van de “laatste” wintertests. Bovendien hebben we al het volledige uiterlijk kunnen ontdekken - dat identiek is aan dat van de Range Rover op brandstof - en weten we zelfs al de belangrijkste cijfers. En toch komt nu het nieuws dat JLR heeft besloten om de elektrische Range Rover uit te stellen naar 2026. Waarom?
Het nieuws komt van de Britse krant The Guardian, dat vernomen heeft dat JLR klanten zou hebben aangesproken dat hun bestelde Range Rover Electric pas volgend jaar geleverd zou worden. Tot nu toe was het nog het plan om de wagens nog voor het einde van 2025 te leveren. Dat stond ook zo vermeld op de website van het merk, maar nu kunnen geïnteresseerden zich aanmelden “om als een van de eersten een vroegtijdige bestelling te plaatsen in 2026.” Een wachtlijst die al 62.000 potentiële klanten zou tellen.
Meer testwerk of gewoon wachten op meer vraag?
De officiële reden is dat het merk nog meer testwerk wil verrichten, om zo de “hoogste standaarden van design, functionaliteit en kwaliteit” te kunnen bieden aan zijn klanten. Maar de reactie van de woordvoerder van JLR, waarbij het uitstel trouwens niet bij naam wordt genoemd, laat ook doorschemeren dat de constructeur wacht op gunstigere marktomstandigheden. “Onze plannen en platforms zijn flexibel, dus we kunnen ons aanpassen aan de vraag van de markt en onze klanten.”
Met andere woorden: JLR lanceert de Range Rover Electric het liefst pas wanneer er voldoende vraag is naar elektrische modellen. En daarvoor heeft het merk wat meer tijd gekregen, want volgens The Guardian zijn de EV-regels versoepeld in het Verenigd Koninkrijk. En ook in de VS is de vergroening van het wagenpark opzij geschoven onder de regering Trump.

Ook uitstel voor Velar Electric en Jaguar Type 00?
Met het uitstel van de elektrische Range Rover zouden ook de volgende elektrische modellen van JLR wat later op de markt komen. Het volgende model op de planning was de elektrische Range Rover Velar, die midden 2026 gelanceerd zou worden. En ook de radicale Jaguar Type 00, die de renaissance van Jaguar als elektrisch luxemerk moet inluiden, zou later dan initieel gepland worden voorgesteld. Geen goed nieuws voor Jaguar-verdelers, die al sinds eind 2024 zonder nieuwe wagens zitten…
Prestaties Range Rover Electric beloven veel
Ter herinnering: de Range Rover Electric krijgt een batterij van 118 kWh, die meer dan 500 km autonomie mogelijk zou moeten maken. Dankzij twee elektromotoren, eentje per as, levert hij een piekvermogen van 550 pk en een koppel van 850 Nm, waarmee de prestaties op hetzelfde niveau moeten liggen als de Range Rover SV met zijn dikke V8 van 615 pk. Dankzij 800 V-technologie kan de Range Rover Electric ook supersnel opladen. Over de prijs is nog niets bekend, maar de standaard Range Rover met een dieselmotor van 300 pk kost al vanaf 143.660 euro…