Na zijn tegenhanger van bij Cupra, is het aan de Seat Leon om dezelfde updates te krijgen. Of toch bijna. In tegenstelling tot zijn sportievere tweelingbroer, krijgt het bravere Spaanse broertje enkel de technologische en motorische updates.

De Seat Leon is nog steeds beschikbaar als vijfdeurs hatchback en als break Sportstourer, en geniet nu van nieuwe LED-matrixkoplampen. In het interieur ontdekken we ook een vernieuwd digitaal instrumentenpaneel, maar vooral een centraal aanraakscherm dat nu standaard 10,4 inch groot is in plaats van 8,25 inch voor de update. Optioneel kan je het nog verder laten groeien tot wel 12,9 inch. Als kers op de taart zijn de aanraakgevoelige schuifknoppen onder het scherm nu verlicht.

Meer technologie, vermogen...

Onder de motorkap van de Spaanse middenklasser wint de nieuwe instapmotor 1.5 TSI 4 kW (5 pk) en 20 Nm ten opzichte van de oude 1.0 TSI, voor een totaal van 85 kW (115 pk) en 220 Nm. Hij wordt nog steeds gekoppeld aan een manuele zesbak of een DSG-automaat met 7 versnellingen. In het tweede geval wordt de benzinemotor meteen een mildhybride. Diezelfde motor is ook te krijgen met 110 kW (150 pk), maar wordt dan steeds gekoppeld aan een DSG-automaat met mildhybride technologie. De 2.0 TDI-dieselmotor is ook nog steeds van de partij.

... en autonomie voor de Seat Leon plug-inhybride

Wat zijn plug-inhybride aandrijflijn betreft, krijgt de Seat Leon eHybrid vooral meer autonomie. Het vermogen bedraagt nog steeds 150 kW (204 pk), met een koppel van 350 Nm, maar voortaan is het mogelijk om meer dan 100 km volledig elektrisch te rijden op een volle batterij! Dat heeft hij te danken aan een nieuw accupakket van 19,7 kWh, dat ook kan snelladen tot 50 kW, of gewoon kan opladen tot 11 kW aan een AC-laadpaal. De verbeterde Seat Leon is in mei in productie gegaan, het is enkel nog wachten op de prijzen.