François Piette

3 OKT 2005

Subaru B5‑TPH : in het decor verdwijnen

Deze concept-car, dat in Tokyo zal worden voorgesteld, is een hybride wagen met een turbo motor van 2 liter. Ook is het een “cross-over” model tussen een break en een SUV. De foto’s maken het niet echt duidelijk, maar de bodemvrijheid komt op 200 mm uit. Krukas TPH betekent Turbo Parallel Hybrid. De elektrische motor werd tussen het motorblok en de automatische versnellingsbak geplaatst. Deze architectuur laat niet enkel toe het verbruik gunstig te beïnvloeden, het koppel bij een laag toerental verbeterd ook en helpt de turbo om hoge snelheden te bereiken. Subaru zweert bij vierwielaandrijving, de BP5-TPH is hier geen uitzondering op met de « Symmetrical AWD ». De 2 liter turbo benzinemotor ontwikkelt 260 pk ( 191 kW ) bij 6000 tr/min. Met een koppel van 343 Nm bij 2400 tr/min. De elektrische motor, met een lithium-ion batterij, beschikt over 10 kW reserve en 150 Nm. Deze laatste is rechtsreeks aan de krukas van het motorblok verbonden. Het gaat dus wel degelijk om een hybride motor die de benzinemotor helpt, maar die deze niet vervangt. Nieuw design Deze concept-car is 4465 mm lang, heeft een wielbasis van 2670 mm en weegt 1380 kg. Er is slechts plaats voor vier. De B5-TPH volgt de nieuwe lijnen van Subaru. De nieuwe kleur, Vital luna pearl white, doet aan ivoor denken. Volgens de constructeur is dit een warme en elegante kleur. In elk geval zijn er duidelijke, en enigszins verbazende trekken. Het onderliggend idee van dit concept is om een veelzijdig voertuig aan te bieden voor jonge koppels, liefhebbers van weekend tripjes.

Bron : Subaru
Advertentie
Advertentie
Advertentie