Zoals verwacht heeft Volkswagen net voor de start van het salon van München het doek getrokken van de tweede generatie van zijn populaire T-Roc. Een SUV die weleens het laatste volledig nieuwe model met verbrandingsmotor van Wolfsburg zou kunnen zijn…
Na de Tiguan is de T-Roc wereldwijd de bestverkochte SUV van Volkswagen. En nu is hij volledig vernieuwd. De tweede generatie van de VW T-Roc krijgt een compleet nieuw design dat sterk doet denken aan de jongste Tiguan en Tayron. Net als die modellen kan de nieuwe T-Roc worden uitgerust met verlichte lichtsignaturen over de volledige breedte van het koetswerk, evenals verlichte VW-logo’s voor- en achteraan. Hoewel de aflopende daklijn in coupéstijl behouden blijft, is deze nieuwe T-Roc wel gegroeid: hij is nu 4,373 m lang (+12,2 cm), 1,828 m breed en 1,562 m hoog.



Groter en moderner, op één detail na
De wielbasis van de nieuwe Volkswagen T-Roc bedraagt voortaan 2,631 m, wat 2,8 cm meer is dan voorheen. Dat betekent: meer binnenruimte én een grotere koffer. Die laatste wint 30 liter ten opzichte van het vorige model en klokt nu af op 475 liter in vijfzitsconfiguratie. Binnenin krijgt de SUV ook een volledig nieuw dashboard, met standaard een digitaal instrumentenpaneel van 10 inch en een centraal aanraakscherm van 10,4 inch, of optioneel 12,9 inch. Beide schermen kunnen worden aangevuld met een head-updisplay van de nieuwste generatie.
Eén opvallend detail: het nieuwe model behoudt het “oude” stuurwiel, met echte fysieke knoppen in plaats van haptische toetsen. Tot slot krijgt de middenconsole ook de draaiknop mee die we eerder zagen in de nieuwe Tiguan. Daarmee regel je onder andere het rijprofiel en het volume.



Eerst mildhybride, dan ‘full’ hybride
De nieuwe VW T-Roc staat op het MQB Evo-platform dat hij deelt met onder andere de Tiguan en Tayron. Bij zijn lancering is hij beschikbaar met een 1.5 eTSI mildhybride motor (48V), die 85 kW (116 pk) en 220 Nm of 110 kW (150 pk) en 250 Nm levert. Beide versies worden standaard gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Later wordt het gamma uitgebreid met een 2.0 TSI met mild-hybridetechnologie en/of vierwielaandrijving (4Motion). Bovendien komen er ook twee volledig nieuwe hybrides aan, naast een krachtige R-variant.

Belgische prijzen van de Volkswagen T-Roc 2025 nog niet bekend…
Volkswagen grijpt deze tweede generatie ook aan om het optiepakket te stroomlijnen: het aantal beschikbare opties wordt ongeveer gehalveerd. De nieuwe T-Roc wordt aangeboden in vier uitrustingsniveaus: T-Roc, Life, Style en R-Line. De Belgische prijzen zijn voorlopig nog niet bekend. Wat wel vaststaat, is dat deze tweede generatie opnieuw gebouwd wordt in de Portugese fabriek van de groep in Palmela, nabij Lissabon. Ter info: in Duitsland start de nieuwe Volkswagen T-Roc vanaf 30.845 euro.













