Na een maandenlange teasercampagne toont Volkswagen nu eindelijk de Transporter T7 in vol ornaat. Of toch virtueel, want het zijn nog computerbeelden die we te zien krijgen van de zevende generatie van de iconische bestelwagen. Het is nog tot de IAA Transportation in Hannover in september wachten om het model in levende lijve te kunnen ontdekken.
Gedeelde genen
Maar intussen hebben we toch al een beeld van de nieuwe Transporter T7, die zich vervoegt bij de ID. Buzz en de Multivan T7 om het middelgrote busjesaanbod van Volkswagen te vervolledigen. Maar in tegenstelling tot zijn twee broers, is de nieuwe Transporter geen ‘echt’ VW-product. Kijk je voorbij de typische neus, dan zie je meteen het profiel van de nieuwste generatie Ford Transit/Tourneo Custom. Aan de achterzijde zijn de verschillen zelfs miniem tussen beide modellen. Dit is dan ook de nieuwste vrucht van de samenwerking tussen Volkswagen en Ford, in navolging van de Amarok/Ranger pick-ups, de ID.4/Explorer elektrische SUV’s en de Caddy/Tourneo Connect bestelbreaks.
Ook aan boord zetten de gelijkenissen met de Transit Custom zich verder, met een vrijwel identiek dashboard, al heeft Volkswagen zijn eigen stuurwiel gemonteerd en draait er een andere software op de digitale cockpit (12 inch) en het centrale infotainmentsysteem (13 inch), dat trouwens standaard wordt meegeleverd. Ook dezelfde handige snufjes als in de bestelwagen van Ford komen terug, zoals een 230 V-stopcontact in de bestuurdersstoel en heel wat opbergruimte doorheen het interieur.
Ruimer en sterker
Dankzij zijn nieuwe technische basis is de VW Transporter T7 ook flink gegroeid. Het busje meet voortaan 5,05 m lang, 2,032 m breed (zonder spiegels) en net geen 2 m hoog in de standaard versie, om nog in de meeste ondergrondse parkeergarages te passen. De laadruimte is 2,602 m lang, of 3,002 m met de verlengde wielbasis. Qua laadruimte heb je 5,8 tot 9 m³ ter beschikking, afhankelijk van de uitvoering, terwijl je ook kan kiezen voor een dubbele cabine of een chassis-platform. Het maximale trekvermogen bedraagt tenslotte 2,8 ton, tegenover 2,5 ton voor de T6.1.
Caravelle met 9 zitplaatsen
Wil je vooral personen vervoeren in de nieuwe Volkswagen T7, dan is er vanaf de lancering ook een Caravelle ter beschikking. Die beschikt standaard over 9 zitplaatsen en is ook wat luxueuzer afgewerkt dan de Transporter, met een hoogwaardigere zetelbekleding, extra airbags en een beter geluidssysteem met 10 luidsprekers.
Diesel, PHEV of elektrisch
Onder de motorkap neemt de Transporter T7 het brede motorenaanbod over van de Ford Transit Custom. Er is dus een 2 liter-diesel van 110, 150 of 170 pk, al dan niet met vierwielaandrijving en een automaat. Voor wie kleinere stukken elektrisch wil rijden is er een plug-inhybride (eHybrid) van 232 pk met een 50-tal kilometer elektrische range. En wie volledig elektrisch wil rijden, zijn er drie keuzes: 136 pk, 218 pk of zelfs 286 pk op de achteras, met telkens een batterij van 64 kWh (netto) voor een autonomie van ongeveer 300 km. Een versie met een kleinere batterij voor lokaal gebruik staat ook op de planning, net als een elektrische Transporter met vierwielaandrijving.
De voorverkoop van de nieuwe Volkswagen Transporter T7 is al begonnen, in Duitsland is de bestelwagen verkrijgbaar vanaf 36.780 euro. De Belgische prijzen zullen spoedig volgen, de eerste leveringen staan vermoedelijk gepland voor het voorjaar van 2025.