Testen

Audi RS3 Sportback vs Mercedes CLA Shooting Brake AMG: Express Delivery!

Als je op zoek bent naar pittige en goed gevulde paardenstal, dan is de Audi RS3 Sportback en de CLA Shooting Brake 45 AMG al zeker eens op je radar verschenen. En door hun shooting brake silhouet zijn ze bovendien in staat om bescheiden volumes te vervoeren. Kortom, een nieuwe invulling van het begrip ‘express delivery’?
  • Piette François
  • 02 november 2015
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz CLA
  • Prestaties
  • Originele stijl
  • Motor met explosief karakter
  • Moeilijke toegang tot koffer
  • Totale prijs
  • Uiteindelijke prijs, opties inbegrepen
  • Vering
  • Minder scherp rijgedrag
Audi A3
  • Charismatische motor
  • Comfort behouden
  • Supersportieve prestaties
  • Praktisch interieur en koffer
  • Kofferinhoud
  • Verbruik
  • Gewicht op de voortrein
Zelfs met een volledig nieuw platform, maakt de Audi opnieuw gebruik van de 2.5 l vijfcilinder-in-lijn met turbo van de vorig generatie om de RS-versie aan te drijven. Gelukkig heeft deze charismatische motor nog geen problemen wat C02-uitstoot betref, zoals de 2.0 l viercilinder die onder vuur ligt in het VW-schandaal. Sterker zelfs, in deze RS3 stijgt het vermogen van 340 naar 367 pk, dankzij het opdrijven van de druk in de turbo naar 1,3 bar. We hadden verwacht dat de 2.0 l AMG van 380 pk uit de Mercedes A-Klasse AMG zijn weg zou vinden naar de CLA, maar dat blijkt niet het geval. De viercilinder in de CLA Shooting Brake AMG levert 360 pk. Het maximale koppel is - logischerwijs - lager dan de vijfcilinder uit Ingolstadt: 450 Nm vs 465 Nm, maar dat wil niet zeggen dat Audi met alle pluimen kan gaan lopen. De viercilinder van AMG levert in de A-Klasse-versie immers 475 Nm! Vierwielaandrijving en dubbele koppeling
De krachtige motoren zijn beiden verbonden aan vierwielaandrijving en een automatische zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. En deze combinatie staat garant voor verschroeiend snelle sprints. Vooral de Audi weet dankzij de S-Tronic versnellingsbak erg goed overweg met de grote hoeveelheid koppel. De RS3 gaat van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden. De Mercedes heeft voor dezelfde sprint 4,7 seconden nodig. Dat neemt niet weg dat deze prestaties tot 10 jaar geleden waren voorbehouden voor speciale sportieve wagens…
Break? Echt? 
Voor je je partner wil overtuigen van het nut van deze sportieve rakkers door te stellen dat het om twee “breaks” gaat, raden we je aan om eerst de koffer te openen. Bij de Mercedes CLA Shooting Brake is de situatie nog verdedigbaar. De koffer is 495 liter groot en zal dus voor je dagdagelijkse verplaatsingen zeker volstaan. De toegang ernaar toe is door de prominente achterlichten echter niet erg handig. Ook de hoogte van de toegang is niet meteen iets om mee uit te pakken.
Bij de Audi zijn de rollen net omgekeerd. De brede koffer geeft je een gemakkelijke toegang, maar wat je daarna aantreft is een stevige domper op de feestvreugde. Audi heeft de batterij bijvoorbeeld naar de koffer verplaatst om een betere gewichtsverdeling te bekomen en dat verkleint het volume nog eens met 60 liter. In totaal is de koffer slechts 280 liter ‘groot’. Audi-afwerking
De RS3 Sportback maakt indruk met zijn afwerking. Het is een schoolvoorbeeld voor het niveau van afwerking en voor de keuze van de materialen. Het interieur is even genereus voor alle vier de inzittenden. Door de daklijn voor de passagiers achteraan met vier centimeter te verhogen ten opzichte van de CLA, mag deze Shooting Brake hetzelfde zeggen als de Audi. Het is dus meteen de eerste CLA waar ook volwassenen achteraan mogen plaatsnemen. Het dashboard van de Mercedes is origineler en moderner dan de eerder klassiek opgevatte boordplank van de Audi, maar de keuze van gebruikte materialen bij de Mercedes is niet van hetzelfde niveau als bij de Audi.
Hardrock concert
Met het optionele instelbare uitlaatsysteem gemonteerd, is de 2.5 TFSI van Audi de meest charismatische van de twee. Zijn opwindende sound wisselt tussen lage en rauwe tonen en duivels gebrul. Een heus hardrock concert! En dat geweld is er niet alleen om je oren te strelen, want het gaat gepaard met hernemingen van de bovenste plank. Heerlijk!
Maar deze vijfcilinder weegt ook door op de voortrein en dat laat zich voelen, zeker vergeleken met de 2.0 AMG. Het maakt de RS3 Sportback wat onhandiger. Bij het betere bochtenwerk heeft de Audi een neiging tot ondersteur. Dat kun je wel ondervangen door op het juiste moment met het gaspedaal te reageren. Wat dynamisch rijgedrag betreft, lost de CLA Shooting Brake AMG niet alle verwachtingen in. Hij positioneert zich toch meer als erg krachtige GT en is dus in strakke bochtencombinaties minder scherp dan de A-Klasse AMG berline. Vering
De (optionele) instelbare vering van de RS3 zorgt ervoor dat je de Audi moeiteloos voor dagelijks gebruik kunt inzetten: in comfort-modus filtert hij de oneffenheden prima weg. Deze mogelijkheid ontbreekt momenteel nog bij de CLA Shooting Brake. Bij de Mercedes ben je steeds gehuld in een aura van sportieve elegantie. Als je daar niet voor te vinden bent, kun je ook nog verhuizen naar een land waar het wegdek zich in veel betere staat bevindt als in België.
Maar sinds kort is instelbare vering wél beschikbaar in het CLA-gamma. De kans is dus groot dat de optie binnenkort wordt doorgetrokken naar deze sportieve modellen. Wat verbruik betreft, is de viercilinder 2.0 l AMG de betere leerling. De vijfcilinder van Audi blijft, zelfs bij gematigd gebruik, een jongen met een grote dorst. Conclusie
We hebben hier zonder twijfel te maken met twee supersportievelingen. Hun kunnen is tot politiek incorrecte prestaties instaat. Om het de bestuurder naar zijn zin te maken, kan de Audi gebruik maken van het meest charismatische blok (een vijfcilinder) die een fantastische sound heeft en duivelse sprints kan trekken. Het is een grote motor die ‘m minder kwiek maakt dan bijvoorbeeld de A-Klasse 45 AMG. Maar de RS3 Sportback blijft wel aan kop wanneer het op efficiëntie aan komt. In zijn CLA Shooting Brake versie is de Mercedes net wat minder radicaal dan zijn A-Klasse berline broertje. Het is dan ook jammer dat hij de instelbare vering momenteel nog moet missen.
Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km