Testen

Hij heeft de goede kaarten in handen

De nieuwe Punto, hernaamd als Grote Punto, heeft geen tekort aan charme. Bovendien, hebben de ingenieurs van een zekere vrijheid genoten. Resultaat : een toffe lijn in een groot formaat. Een ontdekking, zeker met deze « kleine » Diesel 1.3 Multijet van 75 pk.
  • Piette François
  • 05 april 2006
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Grootte
  • Lijn
  • Performante motor
  • Remmen
  • Verbruik
  • Besturing van de doos
  • Demping
  • Opbergvakken
Het onderstel van de Grote Punto is nieuw. Vandaar een totale nieuwe stijl voor Fiat. De Latijnse kant komt tevoorschijn met scherpe oogjes, zoals deze van Maserati, en een zekere zachtheid in vloeiende lijnen vanuit het rooster tot aan de achterklep. Bovendien, heeft hij van de berline enkel het kenmerk behouden. Met een lengte van 4030mm, een hoogte van 1490mm en een breedte van 1687mm, heeft de Punto het bijvoeglijk naamwoord ‘Groot’ goed verdiend. De wielbasis van 2510mm geniet met volle teugen van de bewoonbaarheid binnenin, zowel vooraan als achteraan. Maar minder in de koffer, van 275 liters, die, gelukkig, een tweedelige neerklapbare achterbank bevat. Ergonoom Onze testwagen beschikte over zwart leder, die er hier een sportieve tint aan gaf. De afwerking ‘Dynamic’ gaf een leuk interieur. De handigheid binnenin is plezant op alle niveaus. De pedalen werden goed geplaatst en de besturingen aan de goede hand, uitgezonderd voor de navigatie in de menu’s (maar lezen of sturen, men moet kiezen). Maar...er is een maar. De plastieken afwerkingen zijn soms hard, en opvallend. Een tekort aan opbergruimtes is ook een minpunt. Maar aangezien de verhouding prijs/kwaliteit, wordt hier werkelijk niet bestolen. Eerlijk gezegd, heeft Fiat er hier in geslaagd om een mooie wagen voor te stellen, groot genoeg, sterk en polyvalent. Zelfs met de kleine Diesel. Krachtig Het eerste wat opvalt bij het rijden, zijn de remmen. Men hoeft enkel het pedaal lichtjes aan te raken om de Punto onmiddellijk te stoppen. Men moet wennen. Maar eens men het gewoon wordt, bestuurt men schijven vooraan en trommels achteraan. Met ABS. En met een snelheidsvermindering die de afstand houdt. Kortom, men weet dat men gaat stoppen. City bijna onnodig Het multifunctionele stuur beschikt over een servostuur met elektrisch tandheugel. Alsook de functie ‘City’, die de bijsturing verhoogt. Maar die is hier bijna onnodig. Men heeft het getest bij het parkeren, en we believen het zonder. Bij het in stad rijden, is de normale stand doeltreffend genoeg... maar het is een kwestie van smaken. Fiat laat ons tenminste de keuze tussen de bijstand in stad of bij het manoeuvreren... anderen zouden hetzelfde moeten doen. Vrijgevig De 1.3 Multijet van 75 pk (55 kW) is een kleine dieselmotor van het gamma, maar blijft niet achter. Al heeft hij toch 13,6 sec nodig om aan de 100 km/u te geraken, toch redt zijn koppel het hier goed, zoals de meeste diesel versies. De motorblok ontwikkelt hier 190 Nm vanaf 1750 rpm. De zachtheid belemmert het geluid niet bij hoog regime. Maar deze decibels verzachten als de chauffeur zich iets bedaart. Vijf Al geniet de 1.3 van 90 pk van een manuele versnellingsdoos met 6 versnellingen, blijft onze 75 pk bij de vijf, met trapsgewijze versnellingen die het beste uit de 4 cilinders halen. Soms kan een versnelling missen door een haperende doos. Maar toch heeft deze Grote Punto zijn troeven, met een topsnelheid van 165 km/u. Springend De ontwerpers hebben de kaart gespeeld van het comfort door het opteren van zachte veringen. Het Mc Pherson voorstel met zelfstandige wielen biedt een Italiaanse handigheid. Maar als de weg wat moeilijker wordt, wat bij ons vaak het geval is, pompt de wagen. Het tekort aan strakheid laat zich ook voelen bij het remmen. De Grote Punto punt met zijn neus naar beneden. Bovendien werkt het ABS iets teveel daar de wielen geen houvast meer hebben met de grond. Zeker De doeltreffende wegligging en de strakheid van het geheel geven een natuurlijk gevoel van zekerheid. De Grote Punto biedt comfort aan met uitstekende EuroNCAP testen. 5/5 sterren voor de bescherming van volwassenen bij crash testen, 3/5 voor de kinderen en een veilige 3 op 4 voor de bescherming van de voetgangers. Men heeft hem ook talrijke airbags meegegeven, meer of minder volgens de afwerking die gekozen wordt. Maar Fiat heeft zich zorgvuldig ontwikkeld door de Grote Punto meerdere tests en veiligheids simulaties door te laten staan. Economisch De prijs is hechtend, met talrijke toebehoren, beter voorzien dan zijn eigen concurrentie. Men moet toch zijn portemonnee boven halen voor de airco of de elektrische achteruitkijkspiegels. Het verbruik van de 1.3 JTD van 75 pk is meer dan interessant. Men kan gemakkelijk rekenen op een autonomie van 900 km met 45 liters diesel en een gemengd verbruik van 4,7 liters bij 100 km. Toch is de 90 pk-versie iets minder gulzig, maar ook minder gevraagd (4,6 liters). In ieder geval, de Grote Punto maakt in één klap zijn voorganger ongedaan. Véél beter, in alles. Een echte berline, met een familiale aanleg. © Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Fiat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km