Testen

Opendeurdag

Ford mag dan een beetje laat toetreden tot het segment van de kleine monovolumes, het doet dat wel op een gedurfde manier. De bijzonderheid van de B-Max zijn de achterste schuifdeuren die toegang geven tot een interieur zonder centrale stijlen.

  • Piette François
  • 22 augustus 2012
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Beperkte co2-uitstoot
  • Geniale deuren
  • Toegang tot de plaatsen achterin
  • Uitstekende motoren (1.6 tdci
  • Weggedrag is top
  • 5-bak
  • Beperkte opbergvakken
  • Ergonomie verbeterbaar
  • Krappe plaatsen voorin
  • Middelmatige kofferinhoud
  • Prijs
  • Stevige prijs
  • Vijfversnellingsbak

Klein, maar niet krap

Een kleine monovolume is perfect functioneel en handig in de stad, maar vraagt enkele toegevingen op het vlak van toegankelijkheid. Een beperking voor een auto die vooral praktisch wil zijn. Opel loste dit probleem als eerste op in de Meriva, met achterdeuren die in tegengestelde richting openen. Een mooi initiatief, maar voorbijgestoken door Ford dat het concept nog wat verder drijft: de achterdeuren schuiven hier en het interieur heeft geen centrale stijlen. Dat heeft trouwens geen gevolgen voor de veiligheid: Ford mikt op vijf sterren in de nieuwe Euro NCAP-crashtest.

Opgeblazen Fiesta?

De B-Max is 4,077 meter lang en situeert zich dus onder de C-Max en de Grand C-Max. Hij is gebaseerd op het platform van de Fiesta en behoudt het kinetic design van het merk, met nerveuze trekjes en duidelijke sportiviteit. Bij Ford is dynamiek een traditie, dat blijkt ook binnenin.

Vorstelijke toegang

Met de zijdelingse schuifdeuren is de toegang achterin uitstekend. Omdat centrale koetswerkstijlen ontbreken, hebben de voor- en achterdeuren samen een doorlopende opening van meer dan 1,5 meter breed. Of het nu is om kinderen te laten instappen, een kinderzitje te plaatsen of een Ikea-kast te vervoeren, die deuren zijn in dagelijks gebruik een echte troef. Achterin is er zeker genoeg plaats voor twee personen, maar minder dan in een C-Max.

Krappe plaatsen voorin

De vooruitstekende boordplank beperkt echter de beschikbare ruimte voorin: de inzittenden vooraan voelen zich een beetje ingekapseld. De bestuurder betreurt wellicht de middelmatige ergonomie en de versnellingspook die een beetje te veel naar achteren staat, maar grote personen zullen vooral ontgoocheld zijn dat de zetel niet genoeg zakt en het stuur niet genoeg naar beneden kan. 

Praktisch?

Voor de functionaliteit plaatst Ford een neerklapbare achterbank (60/40, goed voor een vlakke laadvloer), een passagierszetel die als een portefeuille samenplooit om de stalamp van je schoonmoeder te vervoeren (2,34 meter laadlengte) en een koffer met dubbele bodem. Dat is allemaal perfect.

Minder goed is de middelmatige grootte van de kofferruimte (304 tot 1.386 liter) en vooral het ernstige gebrek aan opbergvakken. Je gsm, waterflesjes, bananen, opladers CD’s, kaarten en andere spullen opbergen vergt de nodige ervaring met het spelletje Tetris.

SYNC en andere uitrusting

Sync is het nieuwe infotainmentsysteem van Ford dat het mogelijk maakt om je mobiele telefoon te integreren, dat jouw sms’en leest en over een stembediening en noodoproepsysteem beschikt.

Bij de andere uitrusting stippen we nog de Sony-radio met acht luidsprekers, de handenvrije toegang, de startknop, de achteruitrijcamera, de volledig lederen bekleding en het Active City Stop aan, dat de auto zelf afremt als onder 30 km/u een botsing dreigt.

Motoren

Wat de motoren betreft, haalt Ford game, set en match. Eerst bij de benzines, met een zeer coherent aanbod: de kleine eenliter EcoBoost driecilinder die 100 of 120 paarden levert. De prestaties zijn top en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 114 g/km. Deze kleine motor is een pareltje dat de concurrentie de grond inboort. Zijn ook beschikbaar: de 1.4 instapmotor (90 pk) en de 1.6 TiVCT met 105 pk (exclusief met automaat).

Bij de diesels start het gamma met een nieuwigheid: de 1.5 TDCi met 75 paarden, niet meer of minder dan de bekende 1.6 TDCi (ex-HDi van PSA) in een kleinere en zwakkere versie. Ook die 1.6 is trouwens beschikbaar, met 95 pk. Vreemd is dat krachtiger ook zuiniger betekent (dankzij de intercooler), want de 1.6 haalt 4 l/100 km en 104 g CO2/km. 

Kers op de taart: de motoren van de B-Max zijn het zuinigst en properst van zijn categorie.

Achter het stuur

Geen twijfel mogelijk, op de weg rijdt de B-Max als een Ford. Het onderstel is een pareltje van precisie, wendbaarheid en stabiliteit. De schokdemping is schitterend en de B-Max neemt bochtige wegen even doeltreffend en talentvol als een sportieve wagen. De besturing is een perfect compromis tussen precisie en feedback. De B-Max is dus dynamisch, maar dat lijkt het comfort nooit te schaden (tenminste bij onze test op het gladde Beierse asfalt).

De driecilinder benzinemotor toont een dapper karakter en voelt zich bij alle toerentallen op zijn gemak. Hij voelt in werkelijkheid krachtiger aan dan op papier. Hij is discreet, zowel qua geluid als trillingen, en is uitgerust met een start-stopfunctie, een goed idee.

De 1.6 TDCi met 95 pk verdient ook lof. Zijn gegrom is sterker aanwezig, maar zijn soepele werking en geleidelijkheid maken er één van de beste diesels van dit segment van. Hij blijft echter verstoken van het start-stopsysteem. Dat gebrek moeten we relativeren, want een diesel is natuurlijk vooral voor lange afstanden bedoeld.

Het enige verwijt op het niveau van de motoren is te wijten aan de versnellingsbak. Slechts vijf versnellingen schaadt het prestatiepotentieel en het verbruik van de motoren.

Prijzen

Met zijn verzorgde afwerking, volledige uitrusting, krachtige motoren en gesofisticeerde deuren wekt de B-Max een premiumgevoel op. En dat wordt weerspiegeld in de prijzen: 15.800 euro voor het basismodel (1.4i), 17.700 euro voor de EcoBoost in Trend-afwerking (er zijn drie niveaus: Ambiente, Trend en Titanium) en 21.050 euro voor de 1.6 TDCi Titanium.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km