Testen

De wereld veroveren

De nieuwe Focus is identiek voor alle uithoeken van de wereld. Ford heeft aangekondigd dat het zijn wagens niet meer aanpast voor de verschillende markten. Nu maar afwachten of de Focus hierdoor zijn geest van een sportieve gezinswagen niet verloren heeft. Op de testbank: de 1.6 TDCi en de 1.6 EcoBoost.
  • Piette François
  • 26 december 2011
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Aangename en zuinige ecoboost
  • Afwerkingskwaliteit
  • Hoog comfortniveau
  • Veiligheidsarsenaal (in optie)
  • Weggedrag is top
  • Geluiddemping (behalve motor)
  • Iets te zwakke diesel
  • Kofferinhoud
  • Optionele veiligheidsuitrusting

Agressief

De Focus rijdt al dertien jaren over onze wegen. Hij maakt dus deel uit van het dagelijkse straatbeeld. Nochtans voerde Ford veel esthetische veranderingen door. De nieuwe Focus oogt agressiever maar ook meer gekunsteld. Sommigen vinden dat het hem aan finesse ontbreekt, anderen hadden het graag sportiever gezien. Gelukkig heeft de globalisering niet geleid tot een saai design.

Zuinige diesel en benzine

Voor deze test legden we de hand op twee versies: de Focus 1.6 TDCi met 115 pk en de 1.6 EcoBoost met 180 pk.

Laten we beginnen met de diesel. Op papier heeft die voldoende temperament in huis: 115 pk en een koppel van 270 Nm bij 1.750 tr/min. Op de weg waarderen we zijn soepelheid en discretie, maar lijken enkele paarden te ontbreken. Ons jonge testexemplaar had wellicht nog niet alle paarden gevonden die in de stal staan. Het is zeker geen slak, maar we hadden betere prestaties verwacht, meer in overeenstemming met de sportieve reputatie van dit model.

De 1.6 EcoBoost benzinemotor heeft uiteraard een heel ander temperament. Zijn klank maakt de acceleraties opwindend en rauw, terwijl hij zijn kracht vrij lineair ontwikkelt. Ze wordt dus niet plots vrijgegeven, maar in alle zones van de toerenteller is er een constante duw. Die soepelheid is uitstekend nieuws, want hierdoor kun je vlot rijden en tegelijk het verbruik laag houden. Zeer geslaagd.

Nog altijd sportief?

De Focus werd altijd geprezen om zijn sportieve weggedrag. De nieuwkomer is geen uitzondering op die regel, maar heeft eerder het temperament van een GT. De reden? De schokdemping werd zachter en is toleranter voor oneffenheden in het wegdek. De doeltreffendheid verliest door deze verandering geen pluimen, maar het geheel geeft een minder levendige indruk. Voor alle duidelijkheid: de Focus behoort nog altijd tot de top in het segment. Hij rijdt neutraal en precies en kan een kleine GTI op een bochtig baantje perfect volgen. Je moet wel wat gewoon worden aan de kunstmatige besturing.

Veiligheid

De nieuwe Focus presenteert een indrukwekkend geheel van toptechnologie. Het ongelooflijke arsenaal bestaat uit een automatisch remsysteem (voor als een botsing dreigt), waarschuwing voor het overschrijden van witte lijnen, een systeem dat verkeersborden herkent, een elektronische zelfsper, automatische koplampen, een adaptieve snelheidsregelaar en, als kers op de taart, een actieve parkeerhulp.

Comfort

Op de ophanging valt niets aan te merken: de Focus heeft een opmerkelijk talent om oneffenheden in de weg te absorberen en verteren. Je rug zal heel blijven, zelfs na een lange reis. De stuurpositie is uitstekend en het interieur ruim berekend op vier personen. De koffer hinkt daarentegen wat achterop tegenover de concurrentie, ook in de break of Clipper. Onderweg blijft de motor stil, maar horen we te veel andere geluiden.

Prijs en uitrusting

Terwijl de diesel een eerder gewoon verbruik van 6 l/100 km voorschotelt, toont de EcoBoost-versie zich opmerkelijk zuinig met een gemiddelde van 7,5 l/100 km. Tijdens een kleine ecorun wist één van mijn collega’s zelfs 4,7 l/100 km neer te zetten. Mocht hij dit lezen: mijn felicitaties. Ik kwam niet verder dan 5,3 l/100 km, maar met een iets hoger tempo.

Ford biedt de 1.6 TDCi aan in de afwerkingsniveaus Trend, Trend Sport en Titanium. Het prijsverschil tussen de eerste en de laatste bedraagt maar 2.150 euro. Twijfel dus niet en kies voor de Titanium, die 23.350 euro kost. Het is wel jammer dat de armada van elektronische veiligheidssnufjes alleen beschikbaar is in optie.

Conclusie

De nieuwe Focus is veiliger, comfortabeler, beter afgewerkt en nog altijd leuk om te besturen. Hij richt zich nog altijd op liefhebbers van het echte autorijden. De globalisering van deze auto heeft zijn smaak niet doen verwateren en dat is een compliment. Toch verdienen enkele gebreken de aandacht van de Ford-ingenieurs.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km