Testen

Oranje boven?!

Elke constructeur heeft voor zijn compact model uit het C-segment een sportieve versie. Het imago, weet je wel. Vooraleer dat Ford zijn ultieme wapen, de RS met 300 pk wil uitspelen, geeft het de Focus ST nog een kleine facelift. Kwestie van de verbondenheid met VW Golf GTI, Renault Megane RS en andere Opel Astra OPC’s even aan te halen.
  • Piette François
  • 13 augustus 2008
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Aangename versnellingsbak
  • Bedwelmende sound
  • Behoorlijk comfortabel
  • Koppelrijke motor
  • Uitstekend weggedrag
  • (nog?) geen gerobotiseerde bak
  • Hoog verbruik
  • Vrij hoge rijtaks

Presentatie

Met een kleur als die van onze testversie gaat een Focus ST niet ongemerkt voorbij. De oranje metaalkleur is specifiek voor deze versie. Maar ook als de eigenaar voor een meer discrete beschildering heeft gekozen zijn er toch nog genoeg merktekens die hem onderscheiden van zijn kleinere broers. Buiten de typeplaatjes, bemerken we de dubbele uitlaat, de typische voor- en achterbumpers, de sportzetels, drie meters boven op de boordplank en nog wat details.

Motor

Terwijl zijn rivalen voor een viercilinder van 2 liter opteerden, zag Ford het nog wat groter voor zijn Focus. En in de rekken van aangetrouwde familie Volvo vonden ze een 2.5 die bij 6000 toeren 225 pk levert en zijn koppel op 320 Nm ziet pieken, maar dan wel bij een erg lage 1800 Nm. Een “dikke” motor dus, die niet wild in de toeren hoeft te schieten, maar zijn kracht uit de laagste regionen kan halen.

Tijdens het gebruik is de motor een plezier op zich. De kleinste beweging van het gaspedaal wordt door de 5-cilinder met een diepe grom en een duw in de rug beantwoord. En daarbij maakt het niet uit in welke versnelling je zit. Op simpele aanvraag laat de motor zijn diepe bas overslaan naar een krachtige tenor, terwijl gaslossen met een doffe plof in de uitlaat bekrachtigd wordt. Muziek in de oren van de liefhebbers…

De perfect gespreide zes-bak is een genot om te bedienen, waardoor het geheel motor-versnellingsbak de perfectie benadert. En om erg dynamisch vooruit te gaan, is het zelfs niet nodig om de motor boven de 3500 toeren te jagen. Dat maakt de Focus ST eerder een GT dan een pure sportieveling. Enig minpuntje is het verbruik. De 5-cilinder jaagt er immers makkelijk 12 liter door. En ook de emissie is met 224 gr/km CO2 niet van de minste.

Wegligging

Dankzij een uitstekende demping strijkt de ST alle wegoneffenheden plat, wat in een uitstekende grip resulteert. Op een bochtige baan is hij erg efficiënt en danst hij van bocht tot bocht. En dat terwijl we ervan uitgaan dat een zware 5-cilinder op de vooras niet dadelijk ideaal is. Ondanks zijn relatief hoge gewicht van bijna 1,4 ton rijdt de Focus ST stabiel, precies, makkelijk en toch levendig. En als je het aandurf kan je bij gas wegnemen zelfs even de achterkant laten wegglijden en wordt de Focus zelfs amusant. Het ESP let er wel op dat je niet over de schreef gaat.

De remmen zijn krachtig en progressief, terwijl de stuurinrichting precies en aangenaam is. Die laatste kan je trouwens in de comfort-, normale- of sportmode zetten. Maar eigenlijk kunnen we best leven zonder die verschillende mogelijkheden….

Comfort

De ST mag er dan al als een atleet uitzien, wat door zijn kleurtje nog eens wordt bevestigd, toch is het geen beenharde sportieveling. Bulten, gaten en andere richels, die we zo frequent op onze wegen tegenkomen, worden zonder vorm van proces weggeveegd! Ford heeft er dus voor gezorgd dat bij zijn sportieveling ook het comfort verzorgd blijft. De optionele lederen bekleding van de zetels die onze testwagen siert voelt erg aangenaam aan. Ze omsluiten het lichaam uitstekend en bieden daarenboven nog heel wat comfort! Maar in de driedeurs hindert de imposante rug wel als je je weg naar de achterbank zoekt.

De geluidsisolatie werd grondig bestudeerd en in de wagen hoor je enkel bij belasting de diepe grom van de motor. Bij gestabiliseerde snelheid is het vooral stil in de Focus.

Prijzen en uitrusting

Met 25.300 € voor de driedeurs en 25.850 € voor de vijfdeurs, staat de Focus ST prima geprijsd tegenover de concurrentie. Bovendien is de basisuitrusting mee dan compleet is en bevat onder andere manuele airco (een automatische als optie), boordcomputer, regelbare rugsteun voor de bestuurderszetel, lederen stuur, 18-duimers, radio met MP-3 en bediening aan het stuur, regen en lichtsensoren enz…

De concurrentie is uitgebreid en elke rivaal heeft zo zijn eigen karakter. Zo zien we de Honda Civic Type-R met 201 pk aan 25.900 € of nog de Opel Astra OPC met zijn uiterst krachtige 240 pk sterke motor voor 31.000 €. Anderzijds hebben we de Renault Megane RS van 225 pk maar met een uiterst volledige uitrusting aan 27.850 € en de verrassende Seats Leon FR (200 pk) en de Cupra van 240 pk die respectievelijk 24.950 en 26.490 € moeten kosten. En uiteraard mogen we de vader van alle hothatches niet vergeten: de Golf GTI van 200 pk die aan 25.950 € in de catalogus staat.

Conclusie

Buiten een aangenamer uiterlijk verandert deze facelift niets fundamenteels aan de Focus ST. Toch blijft het nog steeds  één van de beste sportieve berlines van zijn segment. De koppelrijke motor heeft een opzwepende sound en de levendige en zekere ophanging maakt hem het ideale speelgoed, dat je bovendien aan een erg goed bestudeerde prijs kan aanschaffen. De Focus ST maakt indruk en is erg overtuigend, maar lijdt maar aan één belangrijk nadeel: zijn verbruik.

Oranje boven?!

Elke constructeur heeft voor zijn compact model uit het C-segment een sportieve versie. Het imago, weet je wel. Vooraleer dat Ford zijn ultieme wapen, de RS met 300 pk wil uitspelen, geeft het de Focus ST nog een kleine facelift. Kwestie van de verbondenheid met VW Golf GTI, Renault Megane RS en andere Opel Astra OPC’s even aan te halen.

Presentatie

Met een kleur als die van onze testversie gaat een Focus ST niet ongemerkt voorbij. De oranje metaalkleur is specifiek voor deze versie. Maar ook als de eigenaar voor een meer discrete beschildering heeft gekozen zijn er toch nog genoeg merktekens die hem onderscheiden van zijn kleinere broers. Buiten de typeplaatjes, bemerken we de dubbele uitlaat, de typische voor- en achterbumpers, de sportzetels, drie meters boven op de boordplank en nog wat details.

Motor

Terwijl zijn rivalen voor een viercilinder van 2 liter opteerden, zag Ford het nog wat groter voor zijn Focus. En in de rekken van aangetrouwde familie Volvo vonden ze een 2.5 die bij 6000 toeren 225 pk levert en zijn koppel op 320 Nm ziet pieken, maar dan wel bij een erg lage 1800 Nm. Een “dikke” motor dus, die niet wild in de toeren hoeft te schieten, maar zijn kracht uit de laagste regionen kan halen.

Tijdens het gebruik is de motor een plezier op zich. De kleinste beweging van het gaspedaal wordt door de 5-cilinder met een diepe grom en een duw in de rug beantwoord. En daarbij maakt het niet uit in welke versnelling je zit. Op simpele aanvraag laat de motor zijn diepe bas overslaan naar een krachtige tenor, terwijl gaslossen met een doffe plof in de uitlaat bekrachtigd wordt. Muziek in de oren van de liefhebbers…

De perfect gespreide zes-bak is een genot om te bedienen, waardoor het geheel motor-versnellingsbak de perfectie benadert. En om erg dynamisch vooruit te gaan, is het zelfs niet nodig om de motor boven de 3500 toeren te jagen. Dat maakt de Focus ST eerder een GT dan een pure sportieveling. Enig minpuntje is het verbruik. De 5-cilinder jaagt er immers makkelijk 12 liter door. En ook de emissie is met 224 gr/km CO2 niet van de minste.

Wegligging

Dankzij een uitstekende demping strijkt de ST alle wegoneffenheden plat, wat in een uitstekende grip resulteert. Op een bochtige baan is hij erg efficiënt en danst hij van bocht tot bocht. En dat terwijl we ervan uitgaan dat een zware 5-cilinder op de vooras niet dadelijk ideaal is. Ondanks zijn relatief hoge gewicht van bijna 1,4 ton rijdt de Focus ST stabiel, precies, makkelijk en toch levendig. En als je het aandurf kan je bij gas wegnemen zelfs even de achterkant laten wegglijden en wordt de Focus zelfs amusant. Het ESP let er wel op dat je niet over de schreef gaat.

De remmen zijn krachtig en progressief, terwijl de stuurinrichting precies en aangenaam is. Die laatste kan je trouwens in de comfort-, normale- of sportmode zetten. Maar eigenlijk kunnen we best leven zonder die verschillende mogelijkheden….

Comfort

De ST mag er dan al als een atleet uitzien, wat door zijn kleurtje nog eens wordt bevestigd, toch is het geen beenharde sportieveling. Bulten, gaten en andere richels, die we zo frequent op onze wegen tegenkomen, worden zonder vorm van proces weggeveegd! Ford heeft er dus voor gezorgd dat bij zijn sportieveling ook het comfort verzorgd blijft. De optionele lederen bekleding van de zetels die onze testwagen siert voelt erg aangenaam aan. Ze omsluiten het lichaam uitstekend en bieden daarenboven nog heel wat comfort! Maar in de driedeurs hindert de imposante rug wel als je je weg naar de achterbank zoekt.

De geluidsisolatie werd grondig bestudeerd en in de wagen hoor je enkel bij belasting de diepe grom van de motor. Bij gestabiliseerde snelheid is het vooral stil in de Focus.

Prijzen en

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km