Testen

Dynamisme troef

Gedaan met de plompe en overgedimensioneerde SUV’s die hoofdzakelijk over boulevards flaneren. De krimpende economie en de ecologische overwegingen verplichten de constructeurs om compacte SUV’s met kleine en zuinige motoren te bouwen. De Ford Kuga respecteert deze regels en komt de al welgevulde markt vervoegen.
  • Piette François
  • 30 oktober 2008
  • Ford
Voor- en nadelen
  • 2 of 4 wielaandrijving
  • Efficiënte ophanging
  • Presentatie zowel interieur als exterieur
  • Soepele en krachtige motor
  • Geen automaat
  • Ruimte achteraan
  • Slechts één motor
http://vimeo.com/16608827

Presentatie

Het is wel duidelijk dat Ford met de Kuga geen nieuw segment uitvindt. Nissan Quashqai, VW Tiguan, Toyota Rav4, Renault Koleos, Hyundai Tucson, Opel Antara, Chevrolet Captiva, Honda CR-V,…de concurrentie is groot. Wat kan er iemand dan nog overhalen om voor ene of gene te kiezen. De look misschien? Dan zitten we goed want Ford heeft de esthetiek van zijn Kuga erg goed verzorgd. Hij ziet er dynamisch uit en koppelt op voortreffelijke wijze gebogen lijnen aan rechte trekken. De vouwen op de motorkap, stijl Mercedes SL, versterken de gespierde look. Teveel van het goede? Niet echt, want het geheel ziet er erg aantrekkelijk en verleidelijk uit.

Motor

Onder de kap van de Kuga zoek je tevergeefs naar een dikke V8. Wel een politiek meer correcte 2 liter die 136 pk en een koppel van 320 Nm produceert (of 340 met overboost). Buiten een dikke 2,5 l benzinemotor van 200 pk is er momenteel geen andere motor beschikbaar. Nergens vinden we een spoor van een kleine diesel, spijtig toch.

Met een top van 180 kmh en een sprint van 0 tot 100 in 10 sec hoeft de Kuga geen rode wangen te krijgen als het erop aan komt om over prestaties te pochen. Integendeel zelfs, hij rijdt vlot weg en de hernemingen kan je maar moeilijk slap noemen. De motor is soepel,nerveus en stil, terwijl de uitstekende 6-bak zich zonder moeite laat bedienen en over een goede spreiding beschikt. Jammer toch dat Ford geen automaat voorzag.

Wegligging

Bij de criteria die bepalend zijn bij de aankoop van een dergelijke wagen vinden slechts 20% van de potentiële klanten de terreincapaciteiten belangrijk. Vierwielaandrijving is dus niet onmisbaar voor een groot gedeelte van de klanten en daar heeft Ford goed op ingespeeld door de Kuga zowel in tweewiel- als in vierwielaandrijving aan te bieden. We hebben beide versies op een gesloten circuit mogen testen en de verschillen zijn toch relatief groot. De vierwielaandrijver rijdt als op rails en kent nergens tractieproblemen. De tweewielaangedreven versie voelt op een bochtig parkoers wat levendiger aan, speelser zelfs, maar is uiteraard minder efficiënt. Aan u de keuze… We kunnen in ieder geval zeggen dat de Kuga scherper stuurt als een VW Tiguan.

Comfort

De Kuga mag dan wel soepeler zijn als zijn Teutoonse concurrent, toch biedt hij niet het comfort van zijn Franse rivaal. De stoelen spelen hierin een grote rol. We raden sterk aan om de standaardstoelen met stoffen bekleding te kiezen die een betere zijdelingse steun bieden en soepeler zijn als de lederen exemplaren. Bovendien zorgen ze met hun tweekleurig design voor een vrolijke tint in het interieur.

Achterin is de ruimte wel wat beperkt en eigenlijk is dat het grootste minpunt bij de Kuga. Want voor de rest ziet hij er erg overtuigend uit. De afwerking zit snor, ook al zien we hier en daar nog wat goedkoop ogend kunststof opduiken en de geluiddemping is mooi geslaagd. Het interieur is luchtig en zeker met het panoramisch dak is de lichtinval erg goed. Tenslotte kunnen we de in twee delen opklapbare achterklep best appreciëren.

Prijzen en uitrusting

Voor 27.600 € mag je jezelf de gelukkige eigenaar van een Kuga Trend met tweewielaandrijving noemen. Deze versie is al voorzien van mistlichten, een lederen stuur, getinte ruiten, een boordcomputer, elektrische ruitenheffers, stalen velgen van 17-duim, sportzetels vooraan, airco, enz… Voor een automatische airco moet je langs de optierubriek passeren en zie je de prijs met 500 € stijgen. Cruise control kost je 350 €, terwijl je voor metaalkleur 400 € moet neertellen. Handsfree komt op 450 €, chromen dakrails krijg je voor 170 € en radio met MP3 en bediening aan het stuur laat zich met 230 € laat vergoeden. Voor de Titanium-uitrusting moet je 2000 € extra besteden en als je vierwielaandrijving wil kost je dat nog eens 2000 € meer.

Het verbruik blijft steeds erg redelijk en bedroeg gemiddeld 7,5 liter voor de versie met integrale aandrijving. Wat uitstoot betreft wist Ford ons te vertellen dat de 2WD 165 gr CO2 per km uitstoot terwijl de 4WDmet 169 gr/km iets hoger scoort.

Conclusie

In het overvolle segment van compacte SUV’s weet de Kuga op te vallen door zijn dynamisme en zijn homogene kwaliteiten. Hij wordt ongetwijfeld een te duchten concurrent voor de Tiguan, Rav4 en andere Koleos’sen. Spijtig dus dat de we in het aanbod geen automaat vinden en de keuze tot één motor beperkt blijft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km