Testen

Berlingo, maak plaats

De Fransen heersen over de markt van de ludospaces met hun Kangoo, Berlingo en Partner, de Duitsers bieden een beetje weerstand. Ford moeit zich met de Tourneo Connect, de gezinsversie van de Transit Connect.

  • Piette François
  • 08 november 2013
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Co2-uitstoot
  • Derde rij verschuifbaar (zevenzitter)
  • Leuk weggedrag
  • Leuke ecoboost
  • Nauwkeurige besturing
  • Ruimte voor 7 plaatsen
  • Afwerking van de koffer (zevenzitter)
  • Bescheiden prestaties (tdci)
  • Kwaliteitsindruk
  • Opbergvakken
  • Zetels niet verwijderbaar (zevenzitter)

Offensief van ludospaces

De Tourneo Connect komt een jaar na de grote bestelwagen Tourneo Custom en een jaar voor de Tourneo Courier, de kleinste van alle bestelwagens, gepland voor 2014. Ford gelooft duidelijk in deze formule. Vind je deze namen nogal onduidelijk, dan hebben we een trucje om je te helpen: het eerste deel van de naam verwijst naar het doel van de auto (gezin voor de Tourneo en bestellingen voor de Transit), het tweede deel naar de grootte.  

Twee onderstellen

Net als heel wat concurrenten biedt Ford twee verschillende lengtes. Om te beginnen een korte versie, alleen beschikbaar met vijf plaatsen en 4,418 meter lang. De lang, die logischerwijze Grand Tourneo heet, voegt 40 cm (!) en een derde zitrij toe. Deze zevenzitter kost maar 300 euro extra.

Als een berline?

De ontwerpers van Ford hebben er alles aan gedaan om de Tourneo Connect zo weinig mogelijk te doen lijken op een bestelwagen. We moeten toegeven dat hij geen gebrek heeft aan dynamisme, al oogt het design nogal gekunsteld. Maar over smaken en kleuren …

Verduiveld ruim

De Tourneo Connect maximaliseert de binnenruimte met zo hoekig mogelijke vormen. Alle inzittenden profiteren daarvan, zelfs op de derde rij van de Grand Tourneo. Daar kunnen zelfs volwassenen zitten voor een middellange rit, want de zetels kunnen verschuiven. Ruimte is dus een sterk punt.

Functionaliteit

Een belangrijk criterium voor dit type auto. Laten we beginnen met de vijfzitter: de achterbank plooit samen, klapt tegen de voorzetels en kan uit de auto gehaald worden. Allemaal in orde dus. Tegenover de zevenzitter staan we kritischer, want hier staan de zitjes vast. Je kunt ze wel in de vloer klappen, maar dat geeft niet bepaald een nette indruk en deze handeling vergt wat oefening om onder de knie te krijgen.

Op het koffervolume valt niets aan te merken. Dat begint bij 322 liter met zeven plaatsen en loopt op tot 2.761 liter in de Grand Tourneo vijfzitter met alle zitjes weggeklapt.

75 tot 150 pk

De markt van de ludospaces blijft sterk afhangen van dieselmotoren, wat verklaart waarom Ford alleen motoren van dit type aanbiedt. De 1.6 TDCi is leverbaar met 75, 95 of 115 pk. Alleen die laatste heeft trouwens een zesversnellingsbak. De CO2-uitstoot is aantrekkelijk: 120 g/km voor de zuinigste (TDCi 95), een record in dit segment.

Toch liever een benzine? De kleine maar dappere Ecoboost, een eenliter driecilinder, biedt 100 pk en heeft als enige korte Tourneo een manuele zesbak. Laat je jouw hart spreken en is het verbruik geen probleem, dan is er nog de 1.6 Ecoboost met 150 pk en een zestrapsautomaat.

Rijcomfort

De rijpositie is vrij van kritiek, in tegenstelling tot de kwaliteitsindruk binnenin en de materiaalkeuze. De Tourneo Connect blinkt evenmin uit door zijn opbergruimtes. Goed nieuws daarentegen is dat je nooit de indruk hebt met een bestelwagen te rijden: de nauwkeurige besturing, het doeltreffende chassis en de geluiddemping maken dit een aangename auto om te besturen. De ophanging werd aangepast voor zware last en is logischerwijze nogal ‘droog’ zonder lading.

Welke motor kiezen?

De prestaties van de TDCI 95 zijn nogal nipt, maar toch is dit een betere keuze dan de TDCi 115, die nauwelijks krachtiger voor de dag komt. De 1.0 Ecoboost heeft hier natuurlijk wat meer moeite dan onder andere motorkappen, maar blijft een goede keuze. Zijn gedempte geluid en gewilligheid maken hem uiteindelijk een aangenamere motor dan de diesel.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 16.400 euro voor de Tourneo Connect met vijf plaatsen en 1.0 Ecoboost-motor. Bij de diesels vraagt Ford 17.300 euro voor de TDCi 75 die presteert als een brommertje. De Grand Tourneo Connect in de afwerking Trend (midden van het gamma) en TDCi 95 kost 20.000 euro.

Van de uitrusting vermelden we het multimediasysteem (SYNC) bekend uit andere modellen van het merk, en een automatisch remsysteem tegen botsingen bij lage snelheid (Active City Stop).      

Conclusie

Ford ontketent geen revolutie, maar blijft trouw aan zijn overtuigingen. Dit is een dynamische auto die leuk stuurt, ondanks zijn gezinsroeping. We waarderen ook de ruimte en de lage CO2-uitstoot, die de concurrentie overtreft. Jammer van de afwerking en de moduleerbaarheid van de zevenzitter met vaste zetels.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km