Testen

Kia Ceed: lezerstest, de mening van onze bezoekers

Gemotiveerd waren ze wel, onze vijf lezersduo’s. Klaar om een frisse herfstdag lang de nieuwe Kia Ceed onder de loep te nemen. Autosleutels in de ene hand, notitieblokje in de andere hand en testen maar.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 22 november 2018
  • Kia
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename motoren
  • Comfortabele zetels
  • Connectiviteit
  • Afwerkingsdetails
  • Rijpositie (afhankelijk van grootte bestuurder)
  • Soms bemoeizuchtige rijhulp

De Kia-importeur had een representatieve greep uit zijn Ceed-gamma meegebracht naar zijn dealer in Leuven. Drie exemplaren van de vijfdeurs en twee stuks van de break, de SW, met motoren die gingen van de 1.0 T-GDi driecilinder (120 pk) over de 1.4 T-GDi vierpitter (140 pk) tot de 1.6 CRDi dieselmotor (136 pk).

Bij onze lezers was er één duo met Kia-ervaring: lezer Alexandre De Matos en zijn echtgenote hadden de eerste generatie van de Cee’d – toen nog met apostrof – en rijden nu met generatie twee. Ze waren dan ook razend benieuwd om te zien welke progressie Kia met de nieuwste generatie geboekt heeft. Lezeres Lynn Fissette en haar man rijden ook Koreaans, maar dan met een Hyundai Santa Fe.

Comfort

Toch is het lezeres Evelien Segers, die dagelijks met een comfortabele Citroën C3 rijdt, die het meest onder de indruk is van het rijcomfort van de Kia Ceed. “Ik vind het echt goede zetels”, zegt Evelien. “De steun voor het hoofd en de rug zijn prima”. Ook Lynn is onder de indruk: “De Ceed is stil en comfortabel, de dieselmotor is goed geïsoleerd.” Alexandre vindt het verschil met de vorige Cee’d frappant: “Het rijcomfort is indrukwekkend, de zetels steunen prima en op kasseien is de Ceed niet van de wijs te brengen.”

Daar is lezer Rudy Slechten het minder mee eens: “Ik vind de Ceed wat rolgeluiden hebben op slecht wegdek. Maar daar zit de velggrootte wellicht voor iets tussen.” De zetels vond hij goed, maar de verstelmogelijkheden minder: “De bediening staat wat ver naar achteren.” Lezer Freddy Franck en vrouw Mia, die met een Toyota Corolla rijden, zouden de zetels graag wat lager en verder hebben staan.

Kwaliteit

We schrijven vaak dat de Koreaanse merken bij elk nieuw model grote sprongen vooruit maken, maar niemand kan dat beter staven dan Alexandre: “Ik sta ervan te kijken hoe groot het kwaliteitsverschil is met zijn voorganger. Kia behoudt de positieve zaken en verbetert de werkpuntjes duidelijk.” Lynn is het met hem eens, maar heeft oog voor detail: “De afwerkingskwaliteit is bijzonder geslaagd, maar het materiaal op de middentunnel kon wel beter. Volgens mij wordt het snel vuil.” Rudy en Freddy waren dan weer minder overtuigd van het materiaal van het dashboard: “Het reflecteert in de voorruit, en dat is storend op een zonnige dag als deze.”

Over het centrale, 8 duim grote infotainmentscherm waren alle lezers het eens: de bediening werkt vlot, en je smartphone koppelen gaat vanzelf. Lezeres Evelien is vooral blij dat Kia de bediening van de airco niet in het scherm heeft gestopt, maar aparte knoppen gebruikt: “Het is gewoon veel makkelijker en veiliger”. Daar zijn wij het volledig mee eens, trouwens.

Motoren

Alle drie de motoren vielen bij onze lezers in de smaak. “Je merkt het verschil in vermogen wel tussen de 1.0 T-GDi en de 1.4 T-GDi, maar de kleinere motor is eigenlijk ideaal voor wie niet sportief wil rijden”, zegt Evelien. De sportieve inborst van de 1.4 viel ook Alexandre op: “De turbobenzine is soepel maar ook heel krachtig, zeker in de sportmodus.” Positieve punten voor Kia’s zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling: “Hij schakelt eigenlijk boterzacht naar de volgende versnelling. Alleen jammer dat wanneer je zelf schakelt, je de pook vooruit moet duwen om op te schakelen en naar je toe moet trekken om terug te schakelen. Een kwestie van voorkeur, zeker?”, zegt Alexandre nog. Ook Lynn is overtuigd: “Onze volgende auto wordt zeker een met automaat.”

Zelfs de 1.6 CRDi, een keuze die bij deze particuliere kopers in deze tijden niet meer bovenaan het lijstje staat, krijgt pluspunten: “De motor is heel goed geïsoleerd”, vindt Lynn. “Een heel vlotte motor”, aldus Rudy. “Een aangename combinatie, die van de Ceed een goeie auto maakt”, zeggen Freddy en Mia.

Technologie

Opmerkelijk: voor heel wat lezers was het hun eerste kennismaking met nieuwe technologie zoals een adaptieve cruise control of rijstrookhulp, en connectiviteitsfuncties als spraakbediening, Android Auto en Apple CarPlay. Overwegend positieve reacties, maar met enkele opmerkingen: “De adaptieve cruise control is indrukwekkend, maar de rijstrookhulp werkt soms storend: je krijgt al een waarschuwing wanneer je met één hand rijdt”, zegt Lynn. “De adaptieve cruise control begint al snel af te remmen voor een voorligger”, vindt Alexandre. “De rijstrookhulp grijpt soms wat te dwingend in”, vindt Evelien.

Mia en Freddy waren positief over het gebruiksgemak: “Je moet even wennen, maar uiteindelijk ben je er snel mee weg”. Alexandre stond ervan te kijken hoe snel zijn smartphone aan de auto werd gekoppeld: “Zeker wanneer je Apple CarPlay of Android Auto gebruikt, gaat alles bliksemsnel en makkelijk.” Evelien was dan weer onder de indruk van de spraakbediening: “Sms’jes dicteren gaat verrassend vlot.”

Besluit

Opnieuw een stevige sprong voorwaarts, vinden onze lezers. Een comfortabele en vlotte auto die aangenaam rijdt, en die zijn moderne technologie goed kan uitspelen. Werkpuntjes om mee te nemen naar de volgende generatie zijn de keuze van sommige materialen, de rijhulp die te vaak een belerend vingertje opsteekt, en de verstelmogelijkheden van de zetels. De nieuwe Kia Ceed laat bij onze lezers dus een positieve indruk na.

Kia

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km