Testen

Kia Sorento CRDI : aangesterkte paardenkracht

Deze SUV stond bekend voor zijn prijs/kwaliteit verhouding, niet voor zijn motor. Onder een zo goed als onveranderd voorkomen werd de motor met behulp van een turbo kracht bijgezet, 23 pk om precies te zijn. Het gebruiksgemak gaat een hele stap vooruit, dat doet de prijs spijtig genoeg ook. Blijft deze SUV uit Korea nog altijd een goeie zaak...?
  • Piette François
  • 13 december 2006
  • Kia
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Off road capaciteiten
  • Performante motor
  • Uitrusting (met enkele mankementen)
  • Afwerking
  • Bediening
  • Prijs
  • Stevige prijs
  • Versnellingsbak
Een motor mee met zijn tijd ! Deze zware viercilinder van 2.5 liter ontwikkelt nu 163 pk en 343 Nm koppel aan 2.000 toeren per minuut. Dat zijn respectabele cijfers, en zeker niet overdreven voor een auto van meer dan 2 ton. Bij het rijden zorgt de turbo voor de nodige soepelheid, en biedt aan de Sorento het nodige gehalte. Aangenaam en soepel, deinst hij niet terug voor een vinniger rijgedrag als het moet. Geslaagd dus! Hoewel, bijna dan toch, want de extra pk’s zijn geen kamelen en hebben hun portie diesel broodnodig (80 liter tankinhoud!) na ongeveer 650 km rijden. Met een gemiddeld verbruik van 12.3 liter voor 100 kilometer komt deze Kia dus niet echt in aanmerking voor een “economy run”. Een ander zwak punt is de versnellingsbak. Op ons testmodel zat een handgeschakelde versnellingsbak dat voor verbetering vatbaar is, het schakelen verliep niet echt soepel. Daar komt bij dat er slechts 5 versnellingen beschikbaar zijn. Mocht U op zoek zijn naar een investering van ongeveer 1.500 €, denk dan aan de in optie verkrijgbare automaat. Kijk mama, bootjes… Op het comfort valt niets aan te merken. De zetels zitten goed en de ophanging is aan de zachte kant… . Te zacht om eerlijk te zijn. De Sorento hangt wiegelt en waggelt op een soms wel heel verrassende manier. Oneffenheden op de weg kunnen voor verwarrende reacties van de auto zorgen. Wat niet altijd op prijs wordt gesteld door de passagiers. Toch heeft dit niet acht veel invloed op de wegligging, die blijft onder alle omstandigheden goed, dankzij de vierwielaandrijving. Natuurlijk is een sportief rijgedrag niet aan te raden. De ophanging achteraan met starre as van deze Sorento is niet echt optimaal om in een afdaling een chrono neer te zetten. Hoe zit het dan met zijn doeltreffendheid in off-road : op dat vlak bezit de Sorento een gamma (heel) korte versnellingen. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen naar de achterwielen omgezet. Als die doorslippen, kan tot 50% van het koppel overgezet worden op de voorwielen. In de praktijk bleek dit systeem doeltreffend te zijn, en laat het toe om met deze Kia zich op onverharde wegen te wagen. Détails … détails … De Sorento komt er goed voor, zowel van binnen als van buiten. Maar, hier en daar merkten we toch enkele schoonheidfoutjes op. Het gebruikte plastic bijvoorbeeld, die kunnen we kortweg “cheap” noemen. Ons testmodel was uitgerust met een Kenwood navigatiesysteem, wat geen voorbeeld is van gebruiksgemak, de bedieningsknoppen zijn belachelijk klein, en het wisselen van zender of CD is alles behalve intuïtief. Het ontbreken van een bediening op het stuur (enkel de cruise control kan op het stuur bedient worden) maakt de zaak nog moeilijker. Onder de andere mankementen is de sleutel met aparte afstandsbediening, een telescopische elektrische antenne (opgepast voor de bomen), geen regendetector of xenon koplampen, een boordcomputer…op het plafond, en tot slot, het handvat van de rechterachterdeur van ons exemplaar zag er oud en versleten uit… Deze mankementen mogen de sterke punten van de Sorento de das niet omdoen. Dan hebben we het over zijn standaarduitrusting. Die bevat onder andere een MP3 radio, parkeerhulp achteraan, lederen zetels (zwart, beige is een optie), airco met twee zones, automatische geschakelde koplampen, 17 duim lichtmetalen velgen, cruise control, … Wat de opties betreft is er de automatische versnellingsbak (1.600 €), metaallak (400 €), open dak (650 €). De GPS aan 2.400 € kan U maar beter vergeten en kiest U best voor een draagbare oplossing. In zijn « Executive » uitvoering, verkocht aan 37.990 €, is de Sorento dus duurder geworden dan zijn concurrenten, de Hyundai Terracan (2.9 l, 163 pk) de GLS S kost 33.999 €, de Jeep Cherokee (34.000 € in zijn high-end versie, 2.8 l, 163 pk zesvoudige versnellingsbak !) en de Hyundai Santa FE (2.2 l, 150 pk) met een prijskaartje van 33.999 € in Executive uitvoering. Conclusie De nieuwe motor zorgt ongetwijfeld voor een overtuigend gebruiksgemak. De Sorento blijft een goed uitgeruste SUV, comfortabel en een werkelijke off-road capaciteit. Spijtig genoeg, en ondanks meer vermogen, moeten we het stellen met een serieuze meerprijs en een gevoelloze versnellingsbak. En aan zo’n prijs hadden we ook een efficiëntere ophanging verwacht…
Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Kia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km