Testen

Een verhaal zonder einde

Dankzij een roemruchte geschiedenis bereikte de scooter in de jaren zeventig een cultstatus. Sinds enkele jaren is hij aan een heuse revival toe. In die mate zelfs dat de groep Piaggio de grootste constructeur van motorrijwielen in Europa geworden is. In de top-vijf van de verkoop in België vinden we niet minder dan vier Vespa’s terug. Minder succesvol verging het eeuwige rivaal Lambretta. Terwijl de naam Vespa steeds bekend in de oren bleef klinken, bleef er van Lambretta weinig meer dan een schaduw over. Maar met de revival van Vespa ziet het er naar uit dat ook de oude concurrent weer van zich laat spreken.
  • Wouters Bruno
  • 22 september 2011
  • None
A6 allroad

      Maar duiken we eerst even in de tijd. In Brighton en enkele andere Engelse kuststeden woedde een kleine oorlog tussen de rockers en de mods. Terwijl de rockers kozen voor snelle motoren raasden de mods rond op knetterende en met spiegels en lichtjes getooide Lambretta’s en Vespa’s. De beruchte rockgroep ‘The Who’ vond er hun inspiratie voor hun legendarische album ‘Quadrophenia’.

      Die tijden zijn ondertussen al weer lang voorbij, maar de nostalgie maakt dat beide merknamen met die tijdspanne verbonden blijven. Liefhebbers van scooters zagen zich tot voor kort beperkt tot een Vespa. Maar de groep die de rechten opkocht op de naam Lambretta is niet van plan dit zomaar te laten gebeuren en wil het oude en sterke imago van het merk uitspelen. Piaggio is meteen gewaarschuwd.

      Nostalgie

      Terwijl Vespa nooit met de productie stopte, heeft de Lambretta van vandaag weinig te zien met zijn beruchte voorouder. Enkel de naam en het desig verwijzen naar het verleden. Toch trekt de constructeur volop de kaart van de nostalgie en het lage en gestrekte silhouet dompelt je in de stijl van weleer. Ontwerper Allessandro Tartarini heeft goed naar de vroegere Lambretta gekeken en je herkent die lijnen dan ook dadelijk in de nieuwe LN 125. Tijdens een rechtstreekse vergelijking met het model uit de jaren vijftig valt op dat die heel wat kleiner is. Net als bij de Vespa overigens.

      Lambretta vs Vespa

      Het is jullie zeker niet ontgaan dat de naam Vespa geregeld valt. De enige valabele concurrent van de Lambretta LN 125 is immers de Vespa LX 125. Een vergelijking kan dan ook onmogelijk uitblijven. Beide merken zijn fier op hun DNA en zoals te verwachten was barst de strijd uit het verleden ook nu weer los, zelfs op technisch gebied. Vespa houdt vast aan zijn monocoque-chassis met daar rond heel wat kunststof.

      Lambretta houdt het wat eenvoudiger met een klassiek kader en metalen bekleding. Toch vertrok de constructeur niet van en leeg blad en werkt het samen met een gekende naam in de scooterwereld: Sym. Kader en motor stammen dan ook van de gekende ‘Fiddle’. De stevige reputatie die Sym door de jaren heen opbouwde is graag meegenomen. Maar de Italianen zorgden voor een eigen karakter en dankzij een nieuwe uitlaat klinkt de motor erg aangenaam. Veel aangenamer dan die van de Vespa LX.

      Rijgedrag: 1. Lambretta, 2. Vespa

      Ook op het dynamische vlak scoort de Lambretta goed en tijdens het rijden voelt hij stabieler aan dan de Vespa. Met dank aan een lange wielbasis en 12-duims wielen. Bovendien zijn de remmen erg efficiënt, ook al heeft de Lambretta achteraan, net als de Vespa, enkel een trommelrem. Zelfs op het gebied van handigheid moet de LN niets toegeven aan de LX.

      Enkel de vooras van de Vespa LX overtuigt meer. BMW-rijders kennen maar al te goed de voordelen van de Telelever-constructie en ook de simpele balans-as van de Vespa LX 125 weet te overtuigen. Wat zitpositie betreft scoren beide rivalen even sterk. Je zit mooi rechtop en het comfort is behoorlijk. Met een licht voordeel voor het wat zachtere zadel van de Lambretta.

      Afwerking: 1. Vespa, 2. Lambretta

      De Vespa slaat dan weer terug op het praktische vlak. Zo start hij enkel met een gecodeerde sleutel, wat voor minder aantrekkingskracht moet zorgen bij bepaalde onverlaten. In de bagageruimte onder het zadel kan je een helm kwijt. Daar gaat de Lambretta even in de mist, maar de invoerder wist ons te vertellen dat de constructeur aan een oplossing werkt en dat je binnenkort ook in de Lambretta een helm kwijt kan. Bovendien kunnen de klanten die al een LN 125 kochten deze gratis laten ombouwen.

      In ieder geval trekt de Vespa LX 125 hier het laken naar zich toe. In de bagageruimte is er immers nog wat plaats voor bijvoorbeeld een regenbroek en andere kleine voorwerpen. Maar vooral op het vlak van afwerking is het verschil opvallend. Betere spiegels, beter aansluitend kunststof, onzichtbare montage van het beenschild en weggewerkte gaskabel: het verschil is duidelijk.

      Details

      Daarnaast maakt Lambretta nog enkele foutjes tegen de goede smaak die we bij een dergelijk merk niet verwachtten: de armtierige richtingaanwijzers achteraan, het grijze plastic rond de lichten, het instrumentenbord en de laterale sierstrips, de drie zwarte strips op het achterspatbord of nog de zwarte afdekkapjes over de bevestigingsschroeven van het beenschild: dit kan beter! Jammer, want de Lambretta heeft heel wat kwaliteiten: een naam met geschiedenis, een erg mooie lijn en een uitstekend rijgedrag. De Lambretta LX gaat voor dezelfde prijs (3.799 euro) als de betrouwbare Vespa van de hand, maar voor die prijs verwacht je toch een betere afwerking.

      We hadden het erover met de dynamische invoerder van het merk in België. Het bleek dat de constructeur zich bewust is van de problemen en er alles aan doet om die tekortkomingen weg te werken. We hopen dan ook dat deze details gauw van de baan zijn, want vanaf dan komen het uitstekende onderstel en de mooie lijn nog meer tot hun recht. Binnenkort kan je dankzij een uitgebreid gamma accessoires de LX meer aankleden. Ondermeer drie verschillende windschermen, een bagagedrager en een top-case staan ter beschikking.

       

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Video ©: Manufacturer. Source ©: Lambretta.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km