Testen

Onnatuurlijk ?

Op het vlak van sportief rijplezier kunnen weinig auto’s met de Mazda MX-5 wedijveren. Het concept is nochtans simpel: achterwielaandrijving, een uitgebalanceerd onderstel, laag gewicht, twee zitplaatsen, een plooibaar dak en een betrouwbare seriemotor. Onder druk van de Amerikaanse markt heeft Mazda voor zijn rijdend icoon een automaat ontwikkeld. Benieuwd of deze spring-in-’t-veld hiermee niet te veel van zijn karakter verliest.
  • Piette François
  • 06 juli 2009
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Comfort van de ophanging
  • Doeltreffende rijeigenschappen
  • Ergonomie
  • Rijpositie
  • Speelgoed voor bochtige wegjes
  • Hoofdruimte voor grotere mensen
  • Weinig intuïtieve bediening automaat via lepels

20 jaar

In februari 1989 stelde Mazda in Chicago een roadster met twee zitplaatsen voor. Hiermee vonden ze de sportieve en Spartaanse auto opnieuw uit. De harmonie tussen de bestuurder en zijn wagen vormt de rode draad. 20 jaar en 850.000 exemplaren later heeft deze auto een ware cultstatus bereikt. Vandaag zijn we aan de derde generatie toe en hoewel de lijn enigszins veranderde, bleef de geest bewaard.

Smile

Bij deze facelift werd vooral de voorbumper onder handen genomen. Zijn grote ‘smile’ omvat nieuwe lichten en mistlichten. Achteraan veranderden de bumper en de lichten nauwelijks. De algemene lijn oogt wat agressiever en meer aerodynamisch. Verbeteringen in het interieur dragen bij tot een verhoogd kwaliteitsgevoel.

Vinniger

De motoren van de MX-5 staan bekend om hun grote betrouwbaarheid, maar komen wat karakter tekort. Mazda wil daar een mouw aan passen en laat de 2-liter wat hoger in de toeren klimmen. Gekoppeld aan de manuele versnellingsbak bereikt hij zijn maximaal vermogen van 160 pk bij 300 omwentelingen per minuut meer dan vroeger. De rode lijn ligt nu bij 7.000 toeren, maar de motor kan zonder moeite 7.500 omwentelingen aan. De sound werd extra bestudeerd en Mazda monteerde een resonantiebox in de inlaat. In de versnellingsbak werden de vergrendelingen herbekeken, waardoor de bak preciezer schakelt. Als de motor aan een automaat gekoppeld wordt, blijven de oude afstellingen gelden. Voor de 1.8-liter verandert er niets.

Automaat

In Amerika bestond er al een automatische versie, maar voor Europa is dit een primeur. De bak is van het intelligente type en krijgt een sequentiële bediening met lepeltjes achter het stuur. Maar de bediening is niet intuïtief. Met beide schakelaars kan je een versnelling hoger schakelen, terwijl je met twee drukknoppen op de spaken van het stuur naar een lagere versnelling schakelt. Het geheel mag logisch lijken (trekken/duwen – acceleratie/afremmen), maar het resultaat is niet overtuigend. Het zal wel wennen, maar tijdens de test kozen we toch liever voor de versnellingspook, die zich trouwens in de juiste zin laat bedienen. Deze versnellingsbak heeft ook geen sportstand.

Niet overtuigend

Het gemak van de automaat kan het plezier van de uitstekende manuele bak niet evenaren. Mazda kiest voor een sportieve, precieze en viriele bediening. De automaat krijgt een logisch beheer mee, maar past niet helemaal bij de sportieve essentie van de MX-5. De sequentiële modus is niet overtuigend en reageert soms wat traag. De automaat mag op zich een goede schakelbak zijn, voor de Miata blijft de manuele eenheid de beste koop.

Bochtige wegjes

Maar de MX-5 blijft een knap sturende auto. Hij is het ideale speeltje op kleine en bochtige wegjes. Het evenwichtig onderstel, direct stuur en de efficiënte remmen garanderen heel wat rijplezier. Hoewel de motor geen sportieve stamboom kan voorleggen, toont hij zich toch erg bereidwillig en klimt hij gretig in de toeren. De sound werd apart bestudeerd, maar mocht iets overtuigender. De TFSI 4-cilinder van de Audi TT bijvoorbeeld trekt heel andere registers open.

Verbazend sportief comfort

Van een tweezitsroadster verwacht je een harde ophanging. Mazda bewijst met de MX-5 dat je de ophanging niet noodzakelijk door houten blokken moet vervangen om een efficiënt weggedrag te verkrijgen. Het comfort is dan ook verbazend goed, zonder dat dit het rijgedrag negatief beïnvloedt. Toch merkten we op hobbelige wegen enkele pompbewegingen op.

Instappen

Instappen in een MX-5 is eerder ‘zich neervleien’ dan ‘gaan zitten’. De auto is vlot toegankelijk en je rijhouding uitstekend, maar lange mensen komen misschien wel met hun haar tegen het dak. Alles is vlot te bedienen. Het is wel even zoeken om je spullen kwijt te raken, want veel bergruimte is er niet. Maar een roadster koop je nu eenmaal niet voor zijn praktische kanten. Het metalen dak zorgt voor een goede isolatie en opent en sluit erg snel.

Prijzen

De prijzen starten bij 23.500 euro voor de 1.8 Active met soepel dak. Voor de 2- litermotor met automaat en hard dak moet je 31.900 euro neertellen. In de catalogus vind je slechts drie opties: metaalkleur (450 euro), het Technic Pack met boordcomputer en automatische airco (1.300 euro) en het Luxury Pack met het Bose Sound System en verwarmde lederen stoelen (1.800 euro). Als het aan Vroom.be lag, kozen we voor de 2-litermotor Sport met soepel dak. Tijdens de test verbruikten we gemiddeld 9,8 liter, terwijl Mazda een uitstoot van 188 g/km aankondigt.


 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km