Testen

Brute stijl, zachte inborst

In 2008 startte de GLK zijn carrière op het salon van Peking. Nu krijgt hij de uitstekende 2,1-liter viercilinder met 204 pk onder de motorkap.
  • Wouters Bruno
  • 03 december 2010
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Comfort
  • Leuk weggedrag
  • Stijl
  • Beenruimte achterin
  • Dashboard
  • Talrijke opties

In een zeer druk marktsegment met concurrenten als de BMW X3 en de Audi Q5, om alleen de Duitsers te noemen, onderscheidt de GLK zich door een lijn met eigen karakter. De inspiratie voor de viriel ogende GLK vonden de ontwerpers bij de 25-jarige en onverwoestbare G-Klasse met zijn rudimentaire en hoekige silhouet.

De GLK is zeker niet conventioneel. Zijn strakke lijnen, uitgesproken wielkasten en de vertikaal in de motorkap voortlopende plooi van het radiatorrooster bezorgen hem een markant uiterlijk. Onze test-GLK in obsidiaanzwart was voorzien van het AMG Sport Pack met andere bumpers, 20-duimsvelgen en een 20 mm verlaagde ophanging. Hiermee oogt de GLK nog virieler.

Comfort

Het idee om op stap te gaan met een verlaagde SUV op banden in de maat 235/45x20 vooraan en 255/40x20 achteraan kon ons maar matig bekoren. We hadden namelijk niet echt positieve herinneringen aan soortgelijke tests uit het verleden.

Maar dat was zonder rekening te houden met de knowhow van Mercedes qua comfort en efficiëntie. Ter herinnering, de GLK is gebouwd op basis van de C-Klasse. Met relatief eenvoudige oplossingen als Agility Control of variabele schokdempers bewaart de GLK het comfort, zonder dat hij bij hoge snelheid wazig of onprecies zou sturen. Ondanks de verlaagde ophanging en de ‘dikke’ banden die we eerder op een sportwagen dan op een SUV verwachten, werden we aangenaam verrast door het comfort aan het stuur van deze Mercedes 4x4.

Onderstel

Verschillende factoren zorgen ervoor dat het aangenaam vertoeven is achter het tsuur van de GLK. Zijn comfort, dat zeiden we al, maar ook het foutloze rijgedrag, dat de troeven van de permanente vierwielaandrijving optimaal gebruikt. Efficiëntie in alle omstandigheden gegarandeerd. Het vermogen wordt verdeeld in een 45/55- verhouding (vooraan/achteraan).

Een arsenaal elektronische rijhulpen (ESP, ASR, GETS) werkt samen om de GLK op de juiste koers te houden. De automaat met zeven verhoudingen schakelt boterzacht en laat zich als het ware vergeten. Zijn zachte en romige werking past perfect bij de krachtige viercilinder. Het enige wat je hem kunt verwijten, is een zekere luiheid bij vertragingen. Schijnbaar zonder moeite stuwen de 204 paarden de 1.845 kg zware GLK fluks vooruit.

Duitsland

Een groot deel van onze test legden we af in Duitsland. We hielden een strak tempo aan en de GLK beantwoordde in alle opzichten aan de verwachtingen, buiten het verbruik dan toch. Gemiddeld verbruikten we over 1.500 km zo’n 9 l/100 km. Vrij veel, maar we moeten toegeven dat de rijomstandigheden weinig te zien hadden met het verkeer in ons landje (als je tenminste je rijbewijs koestert). Voeg daar nog een luchtig en, zeker op de voorzetels, comfortabel interieur aan toe en je begrijpt dat de GLK erg aangenaam is om mee te rijden.

Instrumentenbord

De brute stijl, die volgens ons mooi tot uiting komt in de strakke lijnen van het koetswerk, kon ons in het interieur niet overtuigen. Het instrumentenbord is niet echt aangenaam om naar te kijken. Dat ligt niet aan de uitrusting of de kwaliteit van de materialen, maar het geheel mist elke vorm van elegantie.

De rijkelijke uitrusting kon de bittere pil wel verzachten, vooral het Command APS met 7-duimsscherm, een dvd-lezer, gps, Bluetooth en mp3-aansluiting. Die uitrusting is aangenaam in gebruik, maar de bediening ligt zowat overal verspreid. Zowel op het stuur, de boordplank als de centrale console vind je drukknoppen. De iDrive van de tweede generatie van BMW doet het heel wat beter.

Nu we toch kritiek aan spuien zijn, vermelden we ook nog het weinig communicatieve stuur (al wordt het nooit erg), de remmen die een beetje bijtkracht missen, de ruimte achterin die sterk afhankelijk is van de grootte van de inzittenden vooraan en enkele stroomlijngeluiden ter hoogte van de voorruit. Al bij al zijn dat kleinigheden in vergelijking met het plezier dat de GLK te bieden heeft.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Mercedes-Benz.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km