Testen

Luxecruiser

Heb je er genoeg van opgesloten te zitten in een anonieme grijze doos met klimaatregeling? Gooi het dak open! Bij Mercedes bestaat er een oplossing voor het hele gezin: de E-Klasse Cabriolet. Een weelderige auto die je niet cadeau krijgt, maar bij vierzitscabrio’s vind je moeilijk beter.

  • Piette François
  • 16 september 2013
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Beschikbare veiligheidsuitrusting
  • Geslaagde facelift
  • Gezond en gemakkelijk weggedrag
  • Isolatie van wind
  • Sterke en soepele 220 cdi
  • Veiligheidsuitrusting
  • Droog comfort (amg pack)
  • Dure opties
  • Forse prijs
  • Motor is luidruchtig en niet melodieus bij acceleraties
  • Verbruik op autosnelweg (geopend dak)

Grote lifting

De E-Klasse Cabriolet zit in het midden van zijn carrière en kreeg een facelift, net als de E-Klasse sedan. Het aantal lichtblokken werd door twee gedeeld, maar ze zijn nu groter en gebruiken leds voor de dagrijverlichting. Het radiatorrooster oogt dreigender dan ooit. Achteraan zien we een nieuwe bumper en hertekende lichtblokken. Het geeft de E-Klasse allemaal een agressievere uitstraling. Stilaan verandert de plezierboot in een schip om kusten te veroveren. Met het optionele AMG-pakket is dat nog frappanter.

Zich amuseren in alle veiligheid

In het interieur staan enkele kleine veranderingen op het programma, maar trekt vooral de technologie de aandacht. Onder de noemer Intelligent Drive omvatten de rijhulpsystemen onder meer een functie die een dreigende botsing met auto’s die van rechts of links komen opmerkt, een grootlichtassistent en een actieve waarschuwing voor wegmarkeringen. Het multimediasysteem biedt nu een internetverbinding.

Afwerkingskwaliteit

Het interieur baadt in een typische Mercedes-sfeer. Somber, maar van hoge kwaliteit. De afwerking is onberispelijk en staat op het niveau van de gevraagde prijs, wat iets wil zeggen. Het is goed leven in deze Mercedes en het comfort zijn bijzonder comfortabel. Achterin zullen de passagiers niet te veel klagen, zelfs al kan de cabriolet logischerwijze niet dezelfde ruimte bieden als de berline.

Stoffen dak

Dreigen donkere wolken aan de horizon?  Even op een knop duwen en het dak klapt weer op zijn plaats. Dat manoeuvre kan al rijdend tot 50 km/u. Mochten eigenaars van een coupé-cabriolet lachen met jouw stoffen kap, antwoord dan dat die veel compacter en lichter is, de kofferruimte niet doet krimpen en dat geluiden bijna even gedempt worden.  

Doordachte diesel

Achter zo’n verleidelijke blik – zeker met het felrode koetswerk – zou je een grote V8 verwachten of toch op zijn minst een V6-benzine. Gezien de Belgische marktwerking zal deze cabriolet echter vooral met de 220 CDI verkocht worden. Gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of zeventrapsautomaat ontwikkelt hij 163 of 170 pk met een koppel van 400 Nm bij 1.400 tr/min.

Klinkt als een oude tractor

Met een viercilinderdiesel onder de motorkap mag je uiteraard geen zoete melodie uit de uitlaat verwachten. Dit is één van de weinige punten van kritiek van dit schitterende vlaggenschip: het ‘landbouwgeluid’ transformeert hem in een taxi in tunnels, vooral als je de motor belast. Hij klinkt dan als een tractor. Bij een stabiel toerental is discretie wel verzekerd.

Gaat vlot vooruit

Qua prestaties is deze ‘kleine’ motor ruim op zijn taak berekend. Nooit lijkt hij pit tekort te komen. Dat er niet meteen een antwoord volgt op de bevelen van de rechtervoet, is dan ook te wijten aan de automaat. De Agility Control-ophanging is er niet voor de schone schijn en geeft deze 1,8 ton zware cabriolet een gemakkelijk weggedrag, wendbaarheid en evenwicht. Rijden met de haren in de wind zet aan tot flaneren, maar je verveelt je zeker niet in bochten.  

Stevig comfort

Bij lage snelheid blijkt het AMG-pakket met laagprofielbanden niet echt tolerant voor jouw pijnlijke onderrug. Het kan zachter. Verlaat je de stad voor vlottere wegen, dan valt alles in zijn plooi. Uitzonderlijk is dat zowel de inzittenden voorin als achterin goed beschermd worden tegen de wind. Vereist jouw kapsel een uitgebreide voorbereiding? Mercedes heeft aan jou gedacht: twee winddeflectors houden de luchtstroom weg.

Prijs

Hier wordt het pijnlijk. Met een basisprijs van 50.000 euro doet de E-Klasse Cabriolet diesel sowieso al pijn in de portefeuille. En dan zijn er nog de verleidelijke opties: ons exemplaar kostte 66.229,35 euro. Jammer dat je voor bepaalde veiligheidsuitrusting nog extra moet betalen.

Het verbruik hangt uiteraard af van jouw rechtervoet, maar ook van het weer. Met gesloten dak glijdt de E-Klasse Cabrio over de weg en vraagt hij maar 6,5 liter om 100 km te rijden. Met het dak open verstoort de aerodynamische rem de finesse van het geheel en op de autosnelweg moet je een kleine liter bijtellen. Je kunt niet alles hebben.

Conclusie

Zoek je de beste cabriolet met vier zitplaatsen, dan is dit de aangewezen keuze. De facelift verbetert hem nog, zonder alles grondig te veranderen. De 220 CDI heeft natuurlijk niet het temperament van een dikke benzine met veel cilinders, maar voorkomt dat je fortuinen verkwist.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km