Testen

Zoon van de wind

Rijden met een cabrio is een belevenis op zich: haren in de wind, de geuren van de natuur en zalig genieten van de zon. Een erg aanlokkelijke cocktail, maar helaas is het bijna onmogelijk om de hele familie te laten meegenieten. Achterin zitten jouw kindjes middenin de tocht of zelfs een wervelwind als je houdt van hoge snelheden. Mercedes stelt een revolutionaire cabrio voor met een buitengewoon comfort op de vier zitplaatsen.
  • Piette François
  • 06 oktober 2010
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Gesofistikeerde uitrusting
  • Hoog comfortniveau
  • Prestaties en zachtheid van v6 diesel
  • Uitstekende automaat
  • Wegligging
  • Weinig turbulenties
  • Dure opties
  • Erg hoge prijs
  • Lelijke aircap
  • Magere standaarduitrusting

Finesse

Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,24 is de E-Klasse Coupé de meest aerodynamische serieauto allertijden. Het dak verwijderen en vervangen door een stoffen kap vernietigt natuurlijk het mooie werk, maar de ingenieurs zijn er toch in geslaagd om een Cx van 0,28 te behalen.

In tegenstelling tot de rivalen uit München blijft Mercedes de soepele kap trouw en dat creëert enkele belangrijke voordelen. Zo opent de kap van de E-Klasse Cabrio sneller en blijft de kofferruimte ook met geopende kap voldoende ruim. Bovendien kun je de kap tot een snelheid van 50 km/u al rijdend bedienen.

Maar dé krachttoer van deze cabrio is Aircap. Dankzij dit helemaal nieuwe systeem kun je het omvangrijke en onhandige windscherm achterwege laten. Een uitgekiend systeem waardoor je achterin twee bruikbare zitplaatsen overhoudt. Aircap bestaat uit een kleine intrekbare windgeleider bovenaan de voorruit die onaangename turbulenties op de achterste zitplaatsen vermijdt. De bestuurder activeert het systeem manueel. Het verbruik verhoogt hierdoor wel met enkele deciliter. Tja, je kunt niet alles hebben. Esthetisch is het ook niet echt geslaagd, het lijkt wel een lelijke hoed op een mooi hoofd.

Motor

Onder de kap vinden we, met plezier, een oude vertrouwde terug: de 3-liter V6 dieselmotor. De nieuwe viercilinder uit de 250 CDI (2,2-liter, 204 pk en 500 Nm) steekt hem nochtans naar de kroon. Hij weegt minder, is compacter en kost bovendien heel wat minder dan zijn grote broer. En bij nagenoeg identieke prestaties verbruikt hij ook nog eens minder.

Wat heeft de V6 dan meer te bieden? Zijn ronde en romige werking, de trekkracht onderin en zijn bereidwilligheid om de naald van de toerenteller in een oogwenk naar de rode zone te sturen. Hij mag dan niet levendiger zijn dan de viercilinder, hij geeft wel een zijdezachte indruk met zijn aangename en warme stem die het geknetter van de viercilinder doet vergeten.

Nog een grote troef van de V6 is de fabuleuze automaat 7G-Tronic: zacht en intelligent, snel genoeg en perfect afgestemd op het zachte maar krachtige karakter van de zescilinder. Het geheel motor-versnellingsbak trekt de kaart van de zachte kracht: discreet, maar klaar om indien nodig stevig uit te pakken.

Rijgedrag

Bij Mercedes wordt niet licht omgesprongen met veiligheid. De constructeur haalt dus de zware artillerie boven wat airbags en rolbeugels betreft en bespaart evenmin als het op koetswerkstijfheid aankomt. Dat komt uiteraard het rijgedrag ten goede, dat dicht aanleunt bij dat van de coupé.

Met een gewicht van 1.845 kg is de E-Klasse Cabrio uiteraard geen ballerina, maar het evenwichtige rijgedrag en de goede trekkracht maken hem erg efficiënt op een bochtig traject. Op een vochtige ondergrond is het wel oppassen. Ondanks alle elektronische hulpmiddeltjes reageert hij nog altijd als een achterwielaandrijver. Hij nodigt meer uit tot een rustig ritje dan een sportieve rijstijl. Kalm en efficiënt.

Comfort

Hoe zit dat nu met Aircap? Blijft het leuke kapsel van jouw teergeliefde kindjes achterin helemaal uit de wind? Dat hangt ervan af. Als ze nog met de poppen of kleine autootjes spelen wel. Helemaal weg zijn de turbulenties nog niet, maar het verschil met een traditionele vierzitscabrio voel je duidelijk. Bij een ritje op de autosnelweg zullen basketballspelers wel liever met een gesloten kap rijden.

In ieder geval is dit momenteel een van de meest gezinsvriendelijke cabrio’s. De zitruimte is correct en de zetels zijn van uitstekende kwaliteit. Zeker als je voor de Multicontour-zetels kiest, is het comfort optimaal. Die zetels passen zich aan de vorm van je lichaam aan. Geluiddemping, ophangingscomfort, ergonomie: de E-Klasse Cabrio is een van de beste leerlingen van de klas.

Je kunt de ster op het radiatorrooster op motorkap beminnen of verfoeien, maar op de knowhow van de ingenieurs valt weinig af te dingen. Het soepele dak doet niets af aan de geluiddemping binnenin. Je zou haast denken dat je met de coupé onderweg bent.

Prijzen en uitrusting

Dit is een teer punt. De E-Klasse Cabrio is een echte alleseizoensauto, maar laat zijn kwaliteiten jammer genoeg duur betalen. Zo kost de E350 CDI 58.443 euro. Bij ons testexemplaar mochten we daar nog circa 20.000 euro aan opties bijtellen. Slik.

Het kost je zelfs geen enkele moeite om zo veel opties uit te kiezen, want de standaarduitrusting kun je maar moeilijk rijkelijk noemen. Leder, verwarmde zetels, houtinleg, handenvrije toegang, metaalkleur en zelfs bekerhouders: het zijn allemaal opties die volgens ons toch standaard mochten zijn.

Ondanks het hoge gewicht, de grote cilinderinhoud en de automaat bleek ons testexemplaar met een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km erg zuinig. Open rijden nodigt immers uit tot een rustige tocht en niet tot gierende banden.

Conclusie

De E-Klasse Cabrio legt de lat hoger voor de concurrentie. Net als de prijs. De stoffen kap doet niets af aan het overigens erg zachte comfort. De V6 dieselmotor krijgt intern erg veel tegenstand van de 250 CDI en blijft eigenlijk alleen overeind dankzij zijn uiterst zachte werking en zijn automaat met zeven verhoudingen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km