Testen

Wolf in schaapskleren

Op het eerste gezicht ziet hij er vriendelijk uit. Met zijn klassiek zilveren kleedje verschilt de E63 AMG niet zo veel van een gewone E-Klasse. Maar van dichtbij springen de AMG-badges en vier uitlaten in het oog. En wacht tot je het geluid hoort! Deze overdadige E-Klasse kan wel eens de laatste in zijn soort zijn.
  • Piette François
  • 01 april 2010
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Beschikbaar als break
  • Comfort behouden
  • Discreet
  • Perfect onderstel
  • Schitterend geluid
  • Schitterende motor
  • Uitstekende versnellingsbak
  • Nipte remmen
  • Prijzig
  • Sperdifferentieel in optie
  • Talrijke en dure opties
  • Verbruik

Laatste der Mohikanen

AMG lijkt het laatste bastion dat de grote atmosferische motoren verdedigt, nadat Audi en BMW zich tot de drukvoeding bekeerden met de RS6 en X5 en X6 M. Laten we ervan profiteren voor het ook bij AMG zo ver is en hun nieuwe V8 biturbo in heel het gamma wordt aangeboden. In vergelijking met een drukgevoede motor reageert een atmosferische motor nog altijd iets prompter, heeft hij een ander karakter en klinkt hij ook anders. Natuurlijk is dat subjectief en de nieuwste turbomotoren zijn op die punten bijna even performant, maar niets of niemand kan het karakter en het geluid van goede atmosferische motoren overtreffen. Het is dan ook jammer dat ze door emissienormen en verbruik gedoemd zijn te verdwijnen.

Zo maken ze ze niet meer

Laten we hem koesteren, deze V8. Er mag dan wel 6,3 op de flanken staan, de motor is 6,2 liter groot. Bij 6.800 toeren levert hij 525 pk en het koppel bedraagt 630 Nm. De versnellingsbak is dezelfde als uit de SL63 AMG: de nieuwe MCT met zeven verhoudingen en droge koppelingen. De prestaties doen de beste sportwagens verbleken: van 0 tot 100 km/u duurt maar 4,5 seconden en de topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 250 km/u. Eens de begrenzer is uitgeschakeld, gaat hij nog veel, veel sneller.
Grommend vanuit de onderste regionen

De motor gewoon even starten is al een plezier op zich. De diepe stem komt van erg diep en doet je meteen glimlachen. Onderweg verdwijnen de achterliggers met een klein streepje gas al snel uit het zicht, maar met een stevige trap op het gaspedaal moeten de achterwielen alle zeilen bijzetten om de ongebreidelde kracht te verwerken.

Het monster briest en grolt in de dikke uitlaten en katapulteert de twee ton zware auto in een oogwenk naar ongekende snelheden. De kracht van de motor en het geweldige geluid bezorgen iedere autoliefhebber koude rillingen. Bij elk toerental staat een massa vermogen klaar, maar eens boven de 4.000 toeren lijkt het alsof je een racemotor onder de rechtervoet hebt, zo snel schiet de naald van de toerenteller naar omhoog. Een genot voor het oor in tunnels met de raampjes open. Politiek allesbehalve correct, maar gewoon heerlijk. En dan spreken we nog niet over de kleine plofjes in de uitlaat bij gas lossen...

Versnellingsbak

De automaat laat zich in vier verschillende modi bedienen. De comfortstand is de meest aangename en voldoet bij een gewone rit, al kun je met zo’n motor niet ‘gewoon’ rijden. In Sport-modus voelt alles nog een stuk sportiever aan en Sport+ doet daar nog een schep bovenop. Een stand die je in een rustige of stedelijke omgeving zeker moet vermijden. Manueel schakelen kan ook, met schakellepels achter het stuur. Een dikke plof in de uitlaat laat bij elk schakelmanoeuvre gegarandeerd de buurt opschrikken. Discreet? De versnellingsbak werkt ongelooflijk snel en kan de vergelijking met de nieuwste bakken met dubbele koppeling best aan.

Waar zijn de remmen?

Met alleen een beresterke motor kom je niet ver. Al dat geweld moet immers veilig naar het asfalt versluisd worden en daar zijn de ingenieurs wonderwel in geslaagd. De Mercedes E-Klasse AMG ligt goed op de weg, erg goed zelfs. Hij reageert opvallend evenwichtig en het grote gewicht op de vooras laat zich niet al te fel voelen. Als de auto onderstuurt, volstaat het om even van het gas te gaan waardoor de Mercedes weer neutraal door de bocht gaat.

Ga je helemaal op het gaspedaal staan en stuur je sterk naar binnen, dan komt de achterkant maar al te graag naar buiten en kun je mits een goede dosering spectaculair driften, zeker als het wat vochtig is. Gelukkig houdt het ESP met drie modi een oogje in het zeil. Ook de ophanging telt drie instellingen. Optioneel kun je bovendien voor een sperdifferentieel kiezen en ondanks de overdreven hoge prijs, is dat een aan te raden optie.

Het kleine en goed getekende stuur geeft veel feedback over de vooras en voelt minder wazig aan dan bij andere Mercedessen. Het onderstel is net zo geslaagd als de motor en dat is een prestatie op zich. Het enige minpuntje zijn de remmen. Ze missen bijtkracht en ook hun uithoudingsvermogen is maar magertjes. Met meer dan 500 pk onder de kap geeft dat weinig zelfvertrouwen. Maar we moeten er wel aan toevoegen dat onze testwagen niet aan zijn eerste tests toe was en ik vermoed dat mijn waarde collega’s deze schitterende auto niet gespaard hebben.

Toch comfortabel

Uiteraard word je in deze sportieve versie meer door elkaar geschud dan in een klassieke E-Klasse. Toch filtert de ophanging uitstekend en is de E63 AMG zelfs de meest comfortabele auto met meer dan 500 pk. Je hoort de motor nadrukkelijker dan in de gewone versie, maar de diepe stem klinkt erg aangenaam. Voor het overige blijft het een klassieke E-Klasse met zijn voor- en nadelen: uitstekende optionele stoelen met opblaasbare kussens, een beperkte hoofdruimte als je een open dak kiest, een grote koffer, een uitstekende functionaliteit en krappe maar goed bestudeerde bergvakken.

Budget

Bij een kolossale motor hoort een kolossale prijs. De E63 AMG kost 114.829 euro, zonder opties. Neen, je droomt niet. De schitterende prestaties rechtvaardigen de astronomische prijs, maar toch. Nog minder te begrijpen is de optielijst. Zelfs voor de neerklapbare achterbank moet je extra betalen (537 euro) en dat is er echt over. Standaard krijg je een elektrochrome achteruitkijkspiegel, verwarmde stoelen, a-thermische ruiten en bandendrukcontrole, maar om elke band te controleren moet je nog 376 euro extra betalen. Verder zijn ook bi-xenonverlichting, ongevaldetectie, een snelheidsregelaar en het Command-infotainementsysteem standaard.

Op de optielijst vinden we bijvoorbeeld de erg chique dakhemel in Alcantara (432 euro), het AMG-pack met carbon voor 5.554 euro (geen must), het stuur met drie spaken (494 euro), de schitterende Harmann Kardon-stereo van 975 euro, het VV2-alarmsysteem (537 euro, verplicht voor de verzekering), de Multicontour-stoelen (641 euro) en het haast onvermijdelijke sperdifferentieel (3.086 euro).

Het verbruik bedraagt een ‘logische’ 13,5 l/100 km bij normaal gebruik. Een enorme V8, meer dan 500 pk en twee ton leeggewicht vergen nu een eenmaal een stevige brandstofvoorraad. Met een zwaardere rechtervoet of in de stad loopt het verbruik al snel op naar 18 tot 20 l/100 km. En daardoor wordt de autonomie wel erg klein.

Conclusie

De E63 AMG is een schizofrene auto. Hij combineert het wilde karakter van AMG (punch, een knap motorgeluid en een efficiënt onderstel) met de reiseigenschappen van de gewone E-Klasse. Deze E63 AMG is een echte krak die in staat is om de eigenaars van een supercar nachtmerries te bezorgen.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km