Testen

Test: Mercedes-Maybach S-Klasse, de koning te rijk

Vijf dagen, meer dan 600 km en alle knopjes uitgetest. Dit is het leven aan boord van de Mercedes-Maybach S-Klasse, zowel als chauffeur en als passagier.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 13 maart 2024
  • Mercedes-Benz
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Ultiem comfort (achteraan)
  • Onberispelijke afwerking
  • Krachtige motoren
  • Toch nog vrij subtiele look
  • Fors formaat
  • Hallucinante prijzen
  • Facelift op komst

In de jaren 2000 was Maybach een volwaardig zustermerk van Mercedes, dat moest opboksen tegen Rolls-Royce en Bentley op de Duitse manier, met vooral heel veel snufjes. Maar de 57 en 62, vernoemd naar hun lengte in decimeters, wisten zich niet voldoende te onderscheiden van de Mercedes S-Klasse waarop ze waren gebaseerd, en waren dus niet ‘speciaal’ genoeg om hun hoge aanschafprijs te verantwoorden. Het merk werd in 2012 in de ijskast gestoken en kwam in 2014 terug als submerk onder de Mercedes-paraplu, net als AMG aan de sportieve kant van het gamma.

Langer dan Lang

Aanvankelijk kreeg enkel de S-Klasse de eer als traditionele luxelimousine om de stap te maken naar het Maybach-niveau, maar tegenwoordig is er ook een Maybach GLS en zelfs een elektrische Maybach EQS SUV. Vandaag richten we ons echter op het oorspronkelijke model, waarvan de tweede generatie eind 2020 werd voorgesteld. Een stevige lap auto, met een lengte van 5,47 m, een breedte van 1,92 m en een hoogte van 1,51 m. Daarmee is hij 13 cm langer dan zelfs de S-Klasse Lang, centimeters die allemaal naar de wielbasis gaan, met in totaal 3,40 m aan ruimte tussen de wielen.

Champagne!

En al die ruimte gaat natuurlijk ten goede van de passagiers, meer bepaald op de achterbank. Want hoewel je voorin al niet mag klagen over de zitruimte, is het achterin pas echt genieten. Zelfs achter een lange bestuurder is er bijna voldoende plaats om je benen te strekken, en kan je een uiterst comfortabele positie bekomen dankzij de uitgebreide instelmogelijkheden van de individuele achterzetels. Dat zijn er maar twee, om plaats te maken voor de dikke middenconsole met verwarmde en gekoelde bekerhouders, houders voor je champagnefluitjes die kunnen vastklikken en zelfs een koelkastje in de rugleuning om de fles koel te houden.



Een knopje voor alles

We kunnen nog wel even doorgaan over de snufjes aan boord van de Maybach S-Klasse. Zo heeft elke zetel aan boord verwarming, ventilatie en een massagefunctie (die ook in combinatie met de verwarmingselementen kan werken, wat bijzonder aangenaam is op een kille dag). De zachte kussentjes zorgen meteen voor meer comfort aan boord, maar achterin kan je nog een stapje verder gaan door met één druk op de knop de passagierszetel vooraan naar voor te schuiven en zelf in loungemodus te gaan. Je moet trouwens zelfs de moeite niet doen om de grote achterdeuren te openen en te sluiten, een druk op een andere knop volstaat. Wat een luxe! Elke passagier heeft ook zijn eigen tablet voor het entertainment onderweg, met ook de mogelijkheid om externe apparaten aan te sluiten via USB en HDMI. Een 230 V-stekker ontbreekt echter.

Geen Hyperscreen

Vergeleken met de verwennerij op de achterbank, is het iets minder speciaal om vooraan plaats te nemen. Daar vind je de cockpit terug van een gewone S-Klasse, weliswaar met nog iets fijnere materialen (zelfs de hemelbekleding is van leer!) en iets meer knopjes om onder meer de gordijnen te bedienen. In tegenstelling tot de nieuwere EQS en EQS SUV heeft de S-Klasse nog geen Hyperscreen, maar moet je het doen met het verticaal opgestelde MBUX-systeem dat debuteerde met deze generatie van het model. Vermoedelijk komt daar nog verandering in met de facelift, maar qua werking heb je niets te klagen: het aanraakscherm reageert snel, biedt tal van snelkoppelingen en de temperatuur blijft permanent aanwezig onderaan. De zetel-, stuur- en armsteunverwarming(!) is dan weer te bedienen via het deurpaneel.

V8, hybride of V12

Onder de motorkap van de Mercedes-Maybach S-Klasse zijn enkel de meest nobele motoren te vinden. Het gamma begint met de S 580, een 4 liter-V8 van 503 pk met een mild hybride ondersteuning (0-100 km/u in 4,8 seconden). Iets hoger staat de S 580 e, een plug-inhybride met een zescilinder en een gecombineerd vermogen van 517 pk (0-100 km/u in 5,1 seconden, 102 km elektrische autonomie). Het nec plus ultra is echter de S 680, die nog steeds een 6 liter-V12 met twee turbo’s onder de kap heeft zitten, 612 pk sterk en in staat om de 2,4 ton zware limousine in 4,5 seconden naar 100 km/u te katapulteren.

Wij mochten met de Maybach S 580 op pad, wiens achtcilinder zijdezacht loopt rond zijn stationaire toerental (met ook een haast onmerkbaar start-stopsysteem dankzij de milde hybridisering), maar die ook durft grommen als je het gaspedaal vloert. Rationele redenen zijn er niet om te upgraden naar de V12, en hoewel de plug-inhybride een nuttig elektrisch rijbereik kan voorleggen, offer je er ook een groot deel van de koffer voor op. En de laadruimte wordt al flink ingeperkt als je voor de koelkast kiest. Wat ons betreft is de S 580 dus het ideale compromis, met krachtige prestaties tegenover een redelijk brandstofverbruik voor een auto van dit formaat (om en bij de 11 l/100 km in de praktijk).

Niet erg dynamisch... maar wat had je gedacht?

Het mag natuurlijk niet verbazen dat de rijervaring van de Mercedes-Maybach S-Klasse vooral draait om comfort. Er is zelfs een speciale Maybach-rijmodus, die het koetswerk vlakker houdt in de bochten en die de motor vaker in zeilmodus legt om over de baan te glijden. De ‘Curve’-modus gaat nog een stapje verder en zet de actieve ophanging in om een beetje te ‘leunen’ in de bochten om je in je stoel te houden. Een bijzondere sensatie!

Hoewel de Maybach S-Klasse beschikt over vierwielsturing om zijn formaat ietwat te compenseren, kunnen we hem niet als dynamisch of behendig omschrijven. Daar is hij simpelweg te groot en te zwaar voor, terwijl de demping in elke rijmodus eerder zacht dan stijf blijft. Ook bij het accelereren maakt de luxeberline flinke steigerbewegingen, al duikt de neus niet al te veel bij het remmen. In de bochten blijft de reactie van de meesturende achterwielen wat onnatuurlijk aanvoelen, maar ze zijn wel een zegen tijdens manoeuvres. Het is al moeilijk genoeg om een parkeervak te vinden waar deze limousine in past.

Prijs Mercedes-Maybach S-Klasse 2024

Hier zit natuurlijk de crux van het verhaal. De Mercedes-Maybach S-Klasse is in België verkrijgbaar vanaf 192.269 euro (S 580). De plug-inhybride S 580 e kost minstens 197.109 euro, voor de dikke V12 van de S 680 moet je minimaal 250.591 euro overschrijven. Daarmee is de Maybach in de basis al 80.000 euro duurder dan een gewone S-Klasse, al verkleint het verschil tot 48.000 euro met dezelfde V8 onder de kap. Maar daar houdt het nog niet op, want er zijn nog tal van opties aan te vinken. Wat denk je van het First Class-pakket, met de luxezetels achteraan, het koelkastje, het Burmester-audiosysteem en nog heel wat meer, voor... 49.610 euro! Inclusief opties zat ons testexemplaar dan ook ruim boven de 250.000 euro. 

Ons verdict

Dat we op een wolk hebben geleefd tijdens onze testperiode met de Mercedes-Maybach S-Klasse, is meer dan alleen beeldspraak. Een dergelijk comfortniveau is echt een zeldzaamheid, iets waar onze passagiers dan ook volop van hebben genoten. Als bestuurder heb je er echter minder aan, op de voorzetels biedt een ‘gewone’ S-Klasse 99% van het comfort en een fijner rijgedrag. Het is een cliché, maar dit is echt een auto om je in te laten rijden. En kies je voor een subtiele kleurstelling, dan kom je ook niet al te pompeus voor de dag. Of het verantwoord is om zo’n auto te (kunnen) kopen? Dat is een andere vraag...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km