Testen

Test: Rolls-Royce Ghost, gouden omhelzing

Wil je weten hoe het voelt om met een Rolls te rijden? Stap dan in met een gewone sterveling zoals ik, terwijl ik voor de allereerste keer achter het stuur kruip van een Ghost Silver Badge.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 31 oktober 2023
  • Rolls-Royce
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Weelderig comfort
  • Luxe
  • Verfijning
  • Prijs
  • Eerder comfortabel dan dynamisch
  • Imposant formaat

Rolls-Royce nodigde ons onlangs uit om de Spectre in het echt te komen ontdekken. Na deze eerste kennismaking, stelde de constructeur ons eveneens voor om achter het stuur te kruipen van een van zijn modellen. Helaas nog niet van de volledig elektrische coupé, maar wel van de ‘kleine’ Ghost. Dat is misschien wel het kleinste model in het gamma, maar met een lengte van 5,55 m, een breedte van 2,15 m, een hoogte van 1,57 m en een wielbasis van 3,3 m is de Ghost bijlange na niet zo klein! We hoefden dus niet lang te twijfelen, je rijdt namelijk niet elke dag met een Rolls-Royce, en dat is een understatement! Het is zelfs de eerste keer dat ik persoonlijk de kans kreeg om achter het stuur te kruipen van zo’n exclusieve auto. Maken we samen deze droom werkelijkheid?

Toppunt van luxe en verfijning

Rijden in een Rolls-Royce is een uitzonderlijke ervaring voor een gewone sterveling als ik. Een ervaring die al begint zodra je de deur opent. Alles aan boord wordt namelijk elektrisch ondersteund, te beginnen met het openen van de deuren. Ondanks hun forse formaat heb je met één vinger genoeg om ze te bewegen, terwijl je aan boord maar op een knop moet drukken om ze weer te sluiten. Wauw. Aan boord is alles wat je ziet of aanraakt gemaakt uit het fijnste leer, metaal of hout dat je kan krijgen. Zelfs de vloertapijten zijn van een uitzonderlijke dikte en zachtheid! Je mag het woord ‘plastic’ vergeten, dat zit zo ver achteraan het woordenboek van Rolls-Royce dat je het niet snel zal tegenkomen in een van hun wagens. Aan boord leren we ook dat Rolls-Royce-klanten duidelijk een voorkeur hebben qua smartphones, want enkel Apple CarPlay is (draadloos) beschikbaar.

De Spirit of Ecstasy en de V12 worden wakker!

Eenmaal perfect geïnstalleerd onder de sterrenhemel, is het tijd om de zes-punt-drie-liter biturbo-V12 tot leven te wekken die onder de enorme motorkap van de Ghost zit verstopt. En terwijl de Spirit of Ecstasy in de verte opdoemt, komen de 420 kW (571 pk) en 850 Nm van deze Silver Badge bijna geruisloos tot leven, je hoort nog net genoeg om te weten dat ze aanwezig zijn. Een beetje druk op het gaspedaal en het beest komt zachtjes in beweging. Het is zover, ik rij in een Rolls!

Ongeëvenaard comfort

Eenmaal achter het stuur gaat de Rolls-Royce ervaring verder. Ten eerste word je aangestaard door de hele wereld, het is niet de ideale auto om incognito te rijden. Ten tweede is alles zacht: van het stuur met de fijne rand en de zeer grote diameter, tot de remmen en de vering. Zijn dubbele demping vooraan doet meer dan zomaar de oneffenheden van het asfalt maskeren, hij veegt ze gewoon weg. Aan boord merk je niets van de kasseien, de putdeksels, de putten of de karresporen. Je ziet ze wel opdoemen door de voorruit, maar wanneer je erover rijdt, lijkt het alsof ze nooit hebben bestaan. Een beetje zoals de andere auto’s op de weg. Je ziet ze wel, maar je hoort ze amper. Wat een comfort! 

Het lijkt onmogelijk om je boos te maken of zelfs je stem te verheffen aan boord, en dat zowel als bestuurder of als passagier. Want in een Rolls zit het halve plezier hem in je laten rijden. Aan boord wil je maar één ding: de kilometers afmalen, ontstressen en op vakantie vertrekken. Iets dat geen probleem zou moeten zijn met de koffer van 500 liter. Je zal echter regelmatig moeten tanken...

Een ander soort rijplezier

We zouden het bijna vergeten, maar onder de motorkap zit meer dan gebakken lucht! Vloer het gaspedaal en de teller aan de linkerkant toont al snel aan dat je al het beschikbare vermogen loslaat over de vier wielen van de Ghost, waarna je in amper 4,8 seconden de 100 km/u bereikt! Indrukwekkend voor een auto van 2,5 ton. Maar dat gaat ook gepaard met een fors verbruik. Rolls-Royce kondigt een gemiddelde aan van 15,2 tot 15,7 l/100 km, ons gemiddelde na de test stond op 17,3 l/100 km. En je hebt ruimte nodig om met je rechtervoet te beginnen spelen. Het is niet enkel een enorme wagen, zijn superzachte besturing en ophanging verdoezelen alles wat er gebeurt aan beide assen. En dan hebben we het nog niet over de koetswerkrol in de bochten gehad. 

Wat de zichtbaarheid betreft, is het een goede zaak dat de Spirit of Ecstast je aanwijst waar de motorkap eindigt. De andere uithoeken van de auto moet je maar inschatten... Toch blijft de Ghost een geweldig genot om mee te rijden, maar dan eerder voor zijn comfort dan om zijn dynamische kwaliteiten. Achter het stuur kruipen van een Rolls-Royce is een ervaring als geen ander, maar helaas hangt er ook een even ongelooflijk prijskaartje aan...

De prijs van een huis

Rolls-Royce is geen merk dat duidelijk communiceert over de vanafprijs en de opties van zijn verschillende modellen. Het merk biedt dan ook een zo diepgaande personalisatie aan, dat elke auto echt uniek is bij het verlaten van de fabriek, en dat geldt ook voor zijn prijskaartje. Toch vonden we de prijs van dit exemplaar terug op een papiertje dat in de koffer was verstopt: 364.920 euro... zonder belastingen! In België mag je dus rekenen op het bescheiden bedrag van 441.553,20 euro. Ja, dat is evenveel als een mooi huis...

Ons verdict

Rijden met een Rolls-Royce is alsof je een dikke, zachte en troostende knuffel krijgt, of je nu de bestuurder of de passagier bent. Alles draait om comfort, luxe, verfijning, maar ook personalisatie en exclusiviteit! Het resultaat is dat zelfs de ‘kleine’ Ghost evenveel kost als een huis... Om eerlijk te zijn, was het moeilijk om de sleutels weer in te leveren. Ik had hem graag nog enkele dagen bijgehouden om te kunnen blijven dromen. Nu het voorbij is, hoop ik echter dat het leuk was om deze droom te delen met mij.

Hartelijk dank aan Château de Houtain-le-Val voor het gebruik van hun faciliteiten.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Rolls-Royce? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Rolls-Royce-zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km