Testen

Sportiever !

Hoe apart ze ook mogen zijn, toch heeft de Mercedes SLK de echte sportievelingen nooit echt aangesproken. Maar klaarblijkelijk is deze wat enge visie nu toch aan het veranderen. Mercedes profiteert van deze face-lift om de SLK een wat dynamischer karakter te geven. En het resultaat mag zich best laten zien!
  • Piette François
  • 14 november 2008
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • 7-traps automaat (350)
  • Attractieve lijn
  • Bouwkwaliteit
  • Hardtop
  • Knappe en melodieuze 350
  • Uitstekend onderstel
  • 5-traps automaat (200 k)
  • Harde ophanging (sport-chassis)
  • Hogere prijs
  • Standaarduitrusting
  • Talrijke en dure opties
  • Talrijke opties

Enkele subtiele aanpassingen, maar….

Esthetisch gezien herkennen we de nieuwe SLK aan de spoiler vooraan die zijn inspiratie in de Formule 1 ging zoeken, de diffuser achteraan en de trapeziumvormige uitlaten. Binnenin straalt het stuur met drie spaken en het herziene instrumentarium sport uit. Op het mechanische vlak zijn het de 200 Kompressor en de 350 die de meeste aanpassingen kregen en heel wat aan kracht wonnen. De eerste wint zowat 21 pk’s terwijl de tweede zijn vermogen zelfs met 33 pk ziet groeien. De motoren van de 280 en de AMG veranderen niet. Uiteraard werd het chassis aangepast en fijngeslepen.

Een ronde 1.8 en een fantastische V6

De benaming van de modellen schept bij Mercedes (en BMW) nogal eens verwarring. Onder de kap van de 200 Kompressor vinden we geen 2 liter maar wel een 4-cilinder van 1800 cc. Het vermogen steeg van 163 naar 184 pk terwijl het koppel nu op 250 Nm piekt tegenover 240 Nm vroeger. Aan diens uiteinde wordt een ietwat hakkelig schakelende maar goed gespreide 6-bak of een af te raden automaat met 5 versnellingen gekoppeld. De motor wordt door een compressor van de nodige lucht voorzien en is nog steeds een erg aangename metgezel. Op alle regimes heeft hij meer dan voldoende punch en is het dus niet nodig om hem tot de rode zone te pushen want daar voelt hij wat verstikt aan. De ingenieurs hebben ook aan de sound van de motor gewerkt en de tijd dat je dacht een kastrol onder de kap te hebben is voorgoed voorbij. De sympathieke en diepe brom wordt uitstekend bijgestaan door het lichte gefluit van de compressor en samen strelen ze de trommelvliezen. En prestaties als 236 kmh en 7,6 sec van 0 tot 100 mogen best gezien worden.

Toch klinkt hij als een café-zanger tegenover een tenor als je hem vergelijkt met de V6 van 3,5 l. Gewoon geweldig hoe die klinkt! Mercedes heeft met een aangepaste inlaat en een bestudeerde uitlaat de grote middelen ingezet om de V6 super melodieus te maken. Bij het starten ontwaakt de motor met een diepe maar discrete brom. Met het klimmen in de toeren verandert de sound via een wilde grom naar een scherp en mechanisch gemiauw in de hoge toeren. Als kers op de taart wordt je bij gaslossen op enkel doffe ploffen in de uitlaat getrakteerd. Mercedes verrast ons meer en meer door de “klanksignatuur” van zijn motoren goed te verzorgen. Met zijn 305 pk en 360 Nm koppel zorgt hij ervoor dat de kleine roadster puike prestaties kan neerzetten en bijwijlen denk je zelfs dat je met een AMG onderweg bent. Bij elk toerentallen reageert hij erg levendig en klimt hij als een raket in de toeren en wordt pas boven de 7000 toeren door de onderbreker afgestopt. Dit zagen we nog niet dikwijls bij de constructeur met de ster. De motor kan zowel met de 7-automaat als de 6-bak overweg, maar toch raden we van harte de automaat aan. Die blinkt uit door zijn snelle en zachte werking en vooral door het intelligente en verfijnde beheer. Erg leuk is de streep tussengas die gegeven wordt bij terugschakelen. Vroap!! De prestaties mogen natuurlijk gezien worden: in slechts 5,4 sec bereik je al de 100 terwijl de top elektronisch op 250 kmh beperkt wordt.

Weggedrag

De SLK rijdt verbazend neutraal en zijn reacties zijn steeds erg gezond en progressief. De voortrein stuurt messcherp terwijl het ESP verhindert dat de achteras teveel vrijheid zou krijgen. Jammer genoeg kan dat ESP niet volledig uitgeschakeld worden en blijft de SLK als een blok op de weg liggen. Spelevaren met de SLK is dus enkel voor AMG’s voorbehouden. De stuurinrichting behaalt hetzelfde niveau en mag wat ons betreft best als voorbeeld voor de rest van het gamma gelden. Wat de remmen betreft kunnen we kort zijn: het zijn dezelfde als de versies die meer als 300 pk hebben en voldoen dus volledig.

Comfort

Onze 350 was van een AMG-kit voorzien waartoe ook een verlaagde ophanging hoort. Het resultaat is ernaar. Je ruggengraat zal je gauw weten te vertellen dat de vering hard is en je mag verwachten om duchtig dooreen geschud te worden. Je kan dus maar beter voor de serie-ophanging kiezen die voor een behoorlijk comfort zorgen en redelijke filtering. De ergonomie is goed, uitgezonderd de bedieningen die onderaan op de console geplaatst werden. Mercedes zou Mercedes niet zijn als de geluiddemping niet van het beste is wat je op de markt kan vinden en je hoort dan ook geen windgeluiden in de SLK, enkel de motorgeluiden komen gedempt tot in het interieur. En die van de 350 nog wat meer als de 200, zaaaligggg…..Maar ook met de kap naar beneden is het comfort om van te snoepen. Zelfs met dit koude weer zorgt de Airscarf ervoor dat je nek goed verwarmd blijft. Ruimte is er zat in de SLK en dankzij de veelvuldige en uitgebreide regelingen van stuur en stoel slaagt elke bestuurder er in om een goede rijpositie te vinden. Opmerkelijk is de nieuwe multimedia-interface die erg efficiënt en intuïtief werkt met vooral een wel erg doeltreffende stembediening. Toch is het spijtig dat de Comand-bediening nog steeds niet beschikbaar is. Deze zou de bediening nog makkelijker maken.

Prijzen en uitrusting

Als we dan toch een minpunt bij deze Mercedes moeten vermelden dan is het wel bij dit onderwerp. Maar dat wisten jullie zeker al. De basisprijs voor de manuele SLK Kompressor ligt bij 39.688 €.Voeg daar nog 716 € voor de metaalkleur bij, 382 € voor verwarmde zetels, 123 € voor regensensoren en 38 € voor een bekerhouder (echt waar) of nog 44 € voor de knop van de versnellingpook in leder (moest het niet zo triest zijn, zou ik lachen). Voor een automatische airco moet je 667 € ophoesten, een Airscarf kost je 402 € extra en bi-Xenon-lichten komen op 1.031 €. Voor radio, GPS en andere lederen bekledingen mag ook nog eens 6000 € tellen en mag je dus stellen dat een kleine SLK snel op 50.000 € komt.

De 350 start op 49.368 €, terwijl je voor een exemplaar met de uitstekende automaat minstens 51.713 € moet neertellen. De AMG-kit komt op 3.678 € en als je die beiden optelt heb je zowat de prijs van de Porsche Boxter S! Deze laatste is verbluffend efficiënt en heeft natuurlijk zijn naam mee, maar de uitrusting is net zo beperkt en de flat-six is wat zwakker als de V6, terwijl de Boxster enkel met een soepel dak kan geleverd worden.

Als verbruik maten we bij de 4-cilinder 9 liter per honderd terwijl de V6 er ongeveer 12 naar binnen werkte. Mercedes wist ons te vertellen dat de uitstoot respectievelijk 182 en 219 gr/km bedraagt.

Conclusie

Het doel is bereikt. De SLK is eindelijk een sportieve roadster geworden waarbij het pluimage ook de kwaliteiten weerspiegelt. De 350 heeft ons werkelijk overbluft door het enorme rijplezier dat hij ons schonk. Zijn V6 zingt volledig op toon en het chassis kreeg een erg fijne afstelling terwijl de fabricagekwaliteit enkel lof verdient. Voor diegenen die de gevolgen van de crisis toch voelen is er nog de 200 Kompressor de helemaal geen uitgekleed instappertje is, zeker wat het tarief betreft. In ieder geval erft hij de ingrediënten die het succes van zijn grote broer uitmaken …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km